Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag rekommenderar 1Password

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-31 23:10

Nästan varje dag blir jag förbannad p.g.a. att ytterligare en sida kräver ytterligare något lösenord som jag inte minns. Jag har haft samma lösenord på så många ställen som möjligt (trots att det ej är rekommenderat), men trots det blir det många variationer, då alla sidor har sina specifika krav på antal siffror, längd, etc.

Lösningen är 1Password. Programmet är till att börja med en säker databas där man enkelt och effektivt kan förvara alla sina olika lösenord utan att behöva komma ihåg dem eller använda samma överallt. Det installeras också en liten knapp i samtliga webbläsare som har kontakt med databasen. På denna knapp trycker man bara och väljer "Login with ..." när man är på en lösenordskrävande webbsida. 1P känner av vilken sida det är och loggar automatiskt in med rätt lösenord från databasen. Man behöver inte ens kicka på "OK" efteråt, utan man loggas in så fort man tryckt på knappen. Det är så skönt att få lite mer flöde i surfandet och slippa stanna upp och skriva in alla lösenord hela tiden.

Dessutom kan 1P automatiskt generera lösenord av typen gG68H7fs3dN9H, så att man utan att behöva bry sig får den där säkerheten man egentligen borde ha. Och tack vare att 1P-knappen finns i samtliga webbläsare, behöver man aldrig tjafsa runt för att få tag på sina komplicerade lösenord, utan det sköts automatiskt i alla sammanhang.
När man registrerar sig på en ny sida, trycker man alltså på "Strong Password Generator" och sedan kopierar man det genererade ordet och loggar in med det på den vanliga inloggningssidan när registreringen är klar. Då kommer 1P ihåg det sedan.

Nu kommer man ju på några problem med konceptet. Har de tänkt på alla oss som har mer än en dator (detta är problematiskt i alla sammanhang)? Och vad gör man när man sitter på ett internetcafé och ska kolla mailen och så kommer man på att man just bytte sitt mail-lösenord till något i stil med "a87sdf7a9s8d7f9a8s7df798as987df9a8s7df" som man absolut inte minns?

Det är här det blir så vackert och Macigt. Jag sitter här nedsjunken i en skön stol på balkongen med min PowerBook och en öl när jag funderar på detta problem. Jag tar upp iPhonen ur fickan och ser att det finns ett 1P för iPhone och Palm OS också som är gratis. Självklart synkroniserar det med datorns databas. Så jag plockar ner iPhone-programmet, men jag har ju min 1P-databas på iMacen där inne ... Så jag öppnar en Skärmdelning in till iMacen och startar 1P-programmet därinne, väljer "Sync over Wi-Fi" på iMacen och synkar enkelt över databasen till iPhonen i min hand. Nu är internetcafé-problemet löst - poff (det tog ca 2 sek att synka!). Sedan stänger jag skärmdelningen och öppnar 1P-programmet på PowerBooken och gör samma synk-manöver. Poff, så har jag nu alla mina långa och säkra lösenord tillhands på alla mina datorer, samt i fickan vart jag än går. Alla mina säkerhetsproblem lösta, utan att jag behövde flytta mig en centimeter. Och detta är bara de huvudsakliga funktionerna hos programmet - det finns en hel del roligt.

Jag rekommenderar 1Password.

Se även denna film: http://agilewebsolutions.com/products/1Password/videos

Jag bara instämmer med ovanstående talare. 1Password ÄR ett program som i sig är ett argument att byta från Windows till OS X. Jag klarar mig inte utan 1Password.

Det är skönt att OpenID, Google Connect och Facebook Connect är på frammarsch så vi framöver förhoppningsvis inte behöver fylla 1Password med allt för många lösenord.

/c

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-09 20:02

Väcker liv i en 1 år gammal tråd.
Jag har funderat lite till och från att skaffa 1Password just för, som OP nämner, att det är alldeles för många sidor som kräver att man skall logga in hit och dit för minsta sak.
Jag såg på deras sida att de har experimentellt stöd för Google Chrome vilket är bra. För närvarande hoppar jag lite mellan Safari och Chrome (mycket beroende på att Safari har gjort en del badbollande det senaste, och chrome har varit lite mycket "dev". Dock har Chrome mognat mycket det senaste. Jag har inte kört FireFox på Mac på ett bra tag, kanske är dags att prova den gamla godingen igen) och det jag undrar lite över är hur bra intergrering osv fungerar. Tillverkarka nämner att det finns bra stöd för bl.a Firefox (att Safari stöds är en självklarhet så att säga ). Frågan där är väl om intergreringen är lika bra för ex. vis Firefox som Safari i dagsläget? Eller missar man något bra om man inte kör Safari / FF?
Även att iPassword kan hantera programlicenser är en stor fördel då man har samlat på sig ett antal under åren

Vad är era åsikter idag, c:a 12 månader senare?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-05-09 21:47

En pärla

1 password är en pärla även i maj 2010.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-05-09 23:50

Funkar dock ej på sidor med "Flash-inloggning" a la Svenska Spel.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-05-10 08:52

Håller med - 1Password är kanon. Tyvärr känns iPhone-appen ganska värdelös, mest för att det är så bökigt att använda den för att logga in på ställen, och att synken fungerar ganska uselt. Kanske blir ändring iom OS 4.0...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-05-10 10:04
Ursprungligen av Thomaz:

och att synken fungerar ganska uselt. Kanske blir ändring iom OS 4.0...

Synkproblemen fixades med uppdateringen av desktop-versionen som kom häromdagen.

Jag har switchat från 1Password till LastPass

Varför? Jo för 1Password fular sig! jag köpte 1Password i ett av de tidigare MacHeistarna för ~två år sen, och det fungerade ypperligt, kunde inte vara mer nöjd med produkten! Sen släpptes nya versioner av Mac OS X, och nya versioner av 1Password - i en version av 1Password som kom ut, säg runt förra sommaren, så hade de utvecklat sin egna nyckelkedja istället för Mac OS X egna keychain som varit standard tidigare, för den skulle bara 'bättre' -- och den är säkert bättre på något sett, men resultatet var precis detsamma som innan, och alla mina andra apps använder sig av Mac OS X keychain för att spara viktiga nycklar -- det är ju så Mac OS X funkar.. Iaf så släpptes Snow Leopard, och en ny version av 1Password kom ut som var kompatibel med SL, nämligen 1Password 3!

Haken är bara att för att få använda 3:an blev man tvungen att punga upp med ytterligare 150:- för en uppgradering. Och jag upplevde inget fel med tvåan, den gjorde sitt jobb ypperligt! Jag hade gärna fortsätt köra på den, men den är ju inte kompatibel med SL, så det kändes som de försökte tvinga en att uppgradera - Jag gillar inte sånna metoder och är rädd att när 4:an kommer fasas trean ut osv, så jag switchade till gratisalternativet LastPass, som fungerar precis lika bra som 1Password, fungerar i alla stora webläsare, oavsett operativsystem -- och tvingar en inte att punga upp vid jämna mellanrum!

Och eftersom LastPass är gratis, testa det innan du bestämmer dig!

Jag slår ett slag för LastPass!

LastPass - Password Manager, Form Filler, Password Management
LastPass - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-10 10:36

LastPass kostar 1 USD / Månad om man vill ha premiumkonto och tillgång till iPhoneappen vilket känns ganska viktigt. Inte så mycket pengar att bråka om dock.
Jag ska nog prova Lastpass då jag inte hunnit köpa 1Password än.

Det enda premium ger är en iPhone-app

Använder man sig av Bookmarklets i Safari på iphone istället så kan man använda sig att LastPass ändå. Och så slipper man använda nån annan app än safari, vilket man tvingas göra med 1Password

LastPass the last password you'll have to remember.: Opera, Google Chrome, Safari, iPhone, Opera Mini and more with Bookmarklets

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-10 11:26
Ursprungligen av Ford Prefect:

Det enda premium ger är en iPhone-app

Använder man sig av Bookmarklets i Safari på iphone istället så kan man använda sig att LastPass ändå. Och så slipper man använda nån annan app än safari, vilket man tvingas göra med 1Password

LastPass the last password you'll have to remember.: Opera, Google Chrome, Safari, iPhone, Opera Mini and more with Bookmarklets

Har installerat det nu och exporterat de lösenord som fanns i 1Password. Nu blir det en utvärderingsrunda.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-05-10 15:40

Själv kör jag KeePass sedan några år. Också gratis. Fungerar på Mac, Linux och Windows (och säkert på några system till).

Jag kör dock inte med webbläsarintegrationen påslagen, så den vet jag inte hur bra den fungerar. I övrigt har jag inte haft några problem med programmet.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-10 10:50

@Ford Prefect: Tackar för tipset, skall kolla lite på det

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-10 18:35

Gjort lite initialtestning med LastPass, dessvärre får jag det inte att fungera med 99.se (vare sig 99.se, 99.se/login.php eller 99.se/bevaka). Som mest sparar den lösenordet, men inte användarnamnet.

Skall testa 1Password lite senare med då jag såg att de hade en trial (Samt, som jag nämnt tidigare, möjlighet att spara programlicenser osv).

Ursprungligen av joakimo:

Har installerat det nu och exporterat de lösenord som fanns i 1Password. Nu blir det en utvärderingsrunda.

Återkom med resultat sedan!

Ursprungligen av Drakfot:

Gjort lite initialtestning med LastPass, dessvärre får jag det inte att fungera med 99.se (vare sig 99.se, 99.se/login.php eller 99.se/bevaka). Som mest sparar den lösenordet, men inte användarnamnet.

Skall testa 1Password lite senare med då jag såg att de hade en trial (Samt, som jag nämnt tidigare, möjlighet att spara programlicenser osv).

hmm vad konstigt, det ska fungera med 99.se rakt av, och fungerar utmärkt här.
Fungerar det som det ska på andra sidor?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-11 13:28

@onnyt: Hehe, nej egentligen inte. Men vill ju testa LastPass

Ursprungligen av Ford Prefect:

hmm vad konstigt, det ska fungera med 99.se rakt av, och fungerar utmärkt här.
Fungerar det som det ska på andra sidor?

@Ford Prefect
Jag kör med Google Chrome (5.0.375.38) och där verkar det strula lite. Däremot så verkar det fungera fint med Safari's plugin. Så troligen ligger mitt problem hos pluginet för Google Chrome. Än så länge funerar LastPass mycket bra.
Andra sidor verkar fungera ypperligt, iaf utav de som jag har testat hitintills.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-17 16:35
Ursprungligen av Drakfot:

@onnyt: Hehe, nej egentligen inte. Men vill ju testa LastPass

@Ford Prefect
Jag kör med Google Chrome (5.0.375.38) och där verkar det strula lite. Däremot så verkar det fungera fint med Safari's plugin. Så troligen ligger mitt problem hos pluginet för Google Chrome. Än så länge funerar LastPass mycket bra.
Andra sidor verkar fungera ypperligt, iaf utav de som jag har testat hitintills.

Jag gjorde just en test med LastPass och Firefox, där fungerade det att logga in på 99.se utan att jag behövde fylla i användarnamn (vilket jag är tvungen att göra när jag kör Chrome). Så troligen ligger det i pluginet för Chrome.
LastPass börjar kännas mer och mer bekvämt Jag sneglar dock fortfarande på 1Password, kanske slår till om det kommer med i någon bundle framöver. Just nu funderar jag på om det kan vara värt att testa LastPass i 1 år ($12) för att se om det ger något mervärde, men just nu fungerar gratisvarianten väldigt bra.

Jag använder KeePassX till MacOSX (dock utan webbintegration) och skulle vilja synka lösenorden till min Iphone.

Nån som provat KeePass till Iphone och har nån åsikt? Det är ju hyfsat viktigt att lösningen är både säker och stabil med tanke på att viktig info lagras i databasen. Jag hittar MyKeePass på AppStore (7kr), men det finns även nåt som heter iKeePass som i nuläget bara verkar finnas på AppStore i USA/Canada.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-03 13:51
Ursprungligen av Mattias_N:

Jag använder KeePassX till MacOSX (dock utan webbintegration) och skulle vilja synka lösenorden till min Iphone.

Nån som provat KeePass till Iphone och har nån åsikt? Det är ju hyfsat viktigt att lösningen är både säker och stabil med tanke på att viktig info lagras i databasen. Jag hittar MyKeePass på AppStore (7kr), men det finns även nåt som heter iKeePass som i nuläget bara verkar finnas på AppStore i USA/Canada.

Jag kör med PassDrop (7kr) i telefonen som läser/skriver i en .kdb fil i min Dropbox. Hemma på datorn använder jag KeePassX.
Eftersom Firefox har skapligt bra minne för lösenord så fungerar det bra trots avsaknaden av webbintegration).

PassDrop har i dagsläget endast stöd för KeePassX filer av typen 1.x och inte 2.x. Vill man ha stöd för bägge finns MiniKeePass, som är rätt likt PassDrop. Största skillnden är att man manuellt får ladda upp filen till Dropbox för att spara, medans PassDrop syncar automatiskt.

Jag har filen med allt hemligt och nyttigt syncad, säkerhetskopierad och alltid tillgängligt för 7kr.
Och där ligger inte bara lösenord, utan licenskoder, serienummer på prylar, kreditkortsnummer, wifi-lösen och annat som jag alltid har tillgängligt.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-05-11 12:30

Menar ni att ni loggar ut er från 99.se

  • Medlem
  • Varberg
  • 2010-08-07 08:58

Själv använder jag 1Password och kan bara rekommendera detta. Nu har dom även en beta för Windows som jag använder på min jobbdator. Allt synkas snyggt med hjälp av Dropbox, det är där jag sparar min nyckelringsfil. I och med att jag har min fil på Dropbox kan jag komma åt den från vilken dator som helst bara jag har koll på min dropboxinloggning, detta med hjälp av deras funktion 1Password Anywhere.

Kan bara rekommendera detta program, själv köpte vi en familjelicens för 5 användare. Alla har det både i sina datorer och iPhones.

  • Medlem
  • 2010-08-22 22:02
Ursprungligen av Kulan:

Själv använder jag 1Password och kan bara rekommendera detta. Nu har dom även en beta för Windows som jag använder på min jobbdator. Allt synkas snyggt med hjälp av Dropbox, det är där jag sparar min nyckelringsfil. I och med att jag har min fil på Dropbox kan jag komma åt den från vilken dator som helst bara jag har koll på min dropboxinloggning, detta med hjälp av deras funktion 1Password Anywhere.

Kan bara rekommendera detta program, själv köpte vi en familjelicens för 5 användare. Alla har det både i sina datorer och iPhones.

Hur funkar familjelicencen? Måste ni dela någonting eller är ni helt fristående från varandra?

Funderar på att slå till nu när man kan köpa 1password för halva priset genom Bodega.

Kör med PasswordWallet och det fungerar mycket bra. S3: PasswordWallet Family of Products

"Family licenses are valid for up to five family members living in the same household."
https://agilewebsolutions.com/store

Det innebär att 5 olika personer kan registrera sitt innehav, dvs får en "egen" licens.

En sak att tänka på med Lastpass är om deras server går ner, detta hände för några månader sedan och då kan man inte komma åt sina lösenord under tiden servern är nere (Vilket i det fallet var runt 15 timmar). Jag håller på grund av detta gå över till 1Password + Dropbox då det känns som en mer stabil lösning även fast Lastpass har en hel del fördelar.

  • Medlem
  • 2012-03-03 14:00

1password gäller för mig. Perfekt med synkning till min iPhone via dropbox. Inte bara inloggningar utan pinkoder till diverse bensinkort och annat passar bra att lagra. Grymt program!

Jag valde att gå ifrån användning av KeePassX och valde istället tjänsten LastPass som jag använder via Firefox, Chrome och Safari i Mac OSX. Jag betalar dessutom årsaviften (typ 70 kr) till LastPass för att kunna komma åt uppgifterna via deras iPhone-app. Det är inte ofta jag behöver använda appen, men de gånger jag gör det kan det vara värt årsavgiften.

Användargränssnittet i LastPass är tyvärr ganska fult och omständigt, men tjänsten funkar till stor del utan problem och det verkar vara ett "vettigt" företag som står bakom, så jag kommer att fortsätta använda LastPass tills någon övertygar mig om att nån annan tjänst (t.ex. 1Password) är bättre.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-03-04 20:32

Kör också med lastpass och är nöjd med det. Den är enkel faktiskt även om det verkligen inte är lika snygg eller smidig som 1password. Dock så är priset helt i linje med vad min studentekonomi vill betala. Synd att det inte finns någon vettig funktion för att lagra serienummer, pin-koder och annat som man kan i 1password.

Lastpass har ju en funktion för "secure notes" som man kan lagra lösenord och annat med.

Bevaka tråden