Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Största buggen i Lion: död åt dubbla skärmar

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-03 11:58

Är det bara jag som är så grymt trött på hur Mac OS X Lion hanterar dubbla skärmar?

1. När jag sitter på jobbet med min laptop och en extern skärm och drar igång ett fönster till fullskärm, så slocknar den sekundära skärmen, man får bara upp den där annars ganska snygga gråa bakgrunden. Apple slog på stortrumman för fullskärmsfönster, men det funkar alltså bara när man har en display.

2. Värre blir det när man står inför folk och ska presentera något med sin dator och en projektor. Allt funkar jättefint med laptopen som huvudskärm och projektorn som sekundärskärm. I Keynote/Powerpoint är det jättefint och på huvudskärmen får jag ett fint presentationsledarfönster där jag har full kontroll. Men när jag sedan får för mig att jag vill visa en film som jag inte lagt till i presentationen (eller när jag för den skull vill visa en dvd på projektorn), så släcker jag Keynote/powerpoint, drar över filmklippet (quicktime, dvd-spelaren, eller vad som) till projektorn och trycker på fullskärm. Voila! Jag får en jättefin animation, och så… Visas filmen i fullskärm på min laptop, och mina åhörare för min presentation ser en gråräfflad skärm, och får en massa ljud utan bild. Värdelöst!

Det värsta är att detta har alltid funkat på mac, men aldrig tidigare på Windows. Nu har Apple stoppat in detta som en bugg, och vägrar åtgärda den (de har haft över ett halvår på sig, och flera uppdateringar har släppts för Lion, men aldrig har detta fixats!)

3. Mission Controll är en jättefin funktion, men det måste fungera med två skärmar. Nu är det helt odugligt att använda de funktioner som Mission Controll tillförde, om man har två skärmar. Dessutom, så är fönsterhanteringen i Mission Controll (ni vet där man vill se alla öppna fönster) underlig. Under OS X Tiger var det lite klumpigt, men ändå bra. Snow Leopard gjorde ett fantastiskt fint och strukturerat jobb i att visa alla öppna fönster. Nu känns det som att Apples utvecklare glömde bort Snow Leopard när de gjorde Mission Controll och tog fönsterstruktureringen från Tiger. All struktur Snow Leopard hade är bortblåst!

Är det bara jag som undrar varför Apple aldrig gör något åt detta, som måste betraktas som buggar, eftersom det har fungerat i OS X förrut?

/Christoffer

Det är väl inte strikt en bugg, utan mer ett designfel.

En Mac ska bara användas med en skärm, flera skärmar har man på pc där varje program äter upp en hel skärm. Mission control löser biffen på Mac. Så är det tänkt i varje fall.

Det hade varit smidigt om MC funkade som så, att man har en mängd skrivbord/fullscreen appar (de man ser där uppe i MC), och sen har man en eller flera fysiska skärmar. Man borde kunna mappa varje skrivbord till en skärm, oberoende av de andra skrivborden. Lite som gamla Spaces, men varje space blir en fysisk skärm.

I fullskärmsläge får varje skrivbord en egen instans av menyraden, eftersom man måste komma åt den i samband med varje app. Dockan finns bara på huvudskärmen, eller åtminstone bara på de skärmar som har Finder och icke-fullskärmsappar på sig.

Sammanfattningsvis:

  1. varje skärm har ett synligt space på sig

  2. gömda spaces ses i Mission control på vilken skärm som helst

  3. man kan byta till ett av de gömda spacen på en skärm åt gången

  4. ingen skärm är huvudskärm utan alla är likvärdiga

I gamla OS X och även windows är sekundära skärmar mindra värda, så de blir mer som en avställningsyta för appar man inte använder så frekvent. Man måste fortfarande åt menyer på huvudskärmen.

Vi kan ju hoppas på ett revolutionerande flerskärmssystem i Mountain lion.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

En Mac ska bara användas med en skärm, flera skärmar har man på pc där varje program äter upp en hel skärm. Mission control löser biffen på Mac. Så är det tänkt i varje fall.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

I gamla OS X och även windows är sekundära skärmar mindra värda, så de blir mer som en avställningsyta för appar man inte använder så frekvent. Man måste fortfarande åt menyer på huvudskärmen.

Vi kan ju hoppas på ett revolutionerande flerskärmssystem i Mountain lion.

Mycket svammel nu. Det fins ju folk som använder sin dator till betydligt mer saker än att chatta lite msn och surfa, för det är väl ungefär vad en skärm räcker till. Alla jag känner som jobbar med grafisk design, fimredigering eller något i den stilen har MINST två skärmar. En där man har bilden/filmen och 1-2 stycken där man har paletter och olika fönster för val av verktyg och attribut för det verktyg man jobbar med.

Du verkar älska musen mycket. Jag känner nästan ingen redigerare som använder menyerna, alla har inställt sina shortcuts och går endast upp i menyerna om de ska ha fram något obskyrt de sällan använder.

  • Medlem
  • 2012-03-03 13:19

Är det bara jag som saknar Speces? MC är skit.

Någon som vet hur Mountain Lion är på att hantera flera skärmar? Själv sitter jag med MacBook Pro och Thunderbolt 27" och använder båda…

Ursprungligen av The Real Viking:

Någon som vet hur Mountain Lion är på att hantera flera skärmar? Själv sitter jag med MacBook Pro och Thunderbolt 27" och använder båda…

Jag har inte hört något om att den skulle vara annorlunda än Lion.

Min far har en Samsung extern skärm och varje gång när han väcker datorn ur vila är det myrornas krig på Samsung skärmen en stund kanske 10 sek–15 sek innan bilden kommer. Det problemet hade han inte med Snow Leopard. Skärmen är kopplad till dator via MiniDP till DVI adapter. Datorn är en MacBook Pro 2010. Skärmen en Samsung 226BW tror jag. Han kör Lion 10.7.3. Han använder Samsung som huvudskärm.

Löser Mountain Lion det här problemet?

Senast redigerat 2012-03-03 15:32

Jag måste säga att det är precis sådant här som får mig att inte alls vilja byta till Lion/Mountain Lion. Jag har blivit mycket bekväm med att externa skärmar bara funkar som jag vill. :< Och så älskar jag Spaces.

Min 2:a skärm är 98% nersläckt sedan Lion, så är det

Å ena sidan orkar jag inte med strulet med dubbla skärmar, å andra sidan behöver jag den inte heller i och med Mission Control som jag älskar, där ett svep ger mig en 'ny skärm' ändå. Skulle MC funka med dubbla, superbra helt enkelt. Som det är nu, tummen ner. Men jag gillar Lion och MC, så ganska tudelat.

Jag måste säga att jag antingen helt missförstått allt i denna tråd - eller att jag har en psykisk kollaps just nu....men jag har alltid kunnat köra dubbla skärmar i mina Macar sedan Hedenhös tid - detta har varit en av Macs fördelar - något som kom i PC/Windows långt senare. jag har alltid kunnat välja speglat eller separat och man har i inställningar föredömligt alltid kunnat skyffla om i vilken "ordning" man vill ha skärmarna. Mac är en föregångare på detta område :-).
Detta har funkat i Apple OS före OSX och i alla system och även i Lion. Många program har dessutom speciella funktioner för att krana ut t.ex. programbild i ena skärmen och projektet i huvudskärmen. Med PowerMac och MacPro's har jag haft TRE skärmar :-D.
Vad har jag inte förstått i denna tråd?

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag måste säga att jag antingen helt missförstått allt i denna tråd - eller att jag har en psykisk kollaps just nu....men jag har alltid kunnat köra dubbla skärmar i mina Macar sedan Hedenhös tid - detta har varit en av Macs fördelar - något som kom i PC/Windows långt senare. jag har alltid kunnat välja speglat eller separat och man har i inställningar föredömligt alltid kunnat skyffla om i vilken "ordning" man vill ha skärmarna. Mac är en föregångare på detta område :-).
Detta har funkat i Apple OS före OSX och i alla system och även i Lion. Många program har dessutom speciella funktioner för att krana ut t.ex. programbild i ena skärmen och projektet i huvudskärmen. Med PowerMac och MacPro's har jag haft TRE skärmar :-D.
Vad har jag inte förstått i denna tråd?

Fullscreen Applications. Mail i fullscreen å sådär du vet, när du ska se på film över hela skärmen och sådär blir det samma sak också.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag måste säga att jag antingen helt missförstått allt i denna tråd - eller att jag har en psykisk kollaps just nu....men jag har alltid kunnat köra dubbla skärmar i mina Macar sedan Hedenhös tid - detta har varit en av Macs fördelar - något som kom i PC/Windows långt senare. jag har alltid kunnat välja speglat eller separat och man har i inställningar föredömligt alltid kunnat skyffla om i vilken "ordning" man vill ha skärmarna. Mac är en föregångare på detta område :-).
Detta har funkat i Apple OS före OSX och i alla system och även i Lion. Många program har dessutom speciella funktioner för att krana ut t.ex. programbild i ena skärmen och projektet i huvudskärmen. Med PowerMac och MacPro's har jag haft TRE skärmar :-D.
Vad har jag inte förstått i denna tråd?

Mac OS X har fortfarande multipel skärmstöd och kommer nog förmodligen finnas för alltid… Apple trasslade lite med skärmstödet i Lion, dels med MissonControl och dels med kortvarig myrornas krig på externa skärmar innan bilden kommer, när datorn väcks från vila. Fixar Apple båda är de på spåret igen…

Jag skulle också vilja kunna ha ett program i fullscreen på min Cinema-skärm och sedan lägga ett annat program på MBP'ns interna skärm. Jag behöver ofta manuellt skriva av saker och då är det bra att kunna ha ett dokument att läsa på ena skärmen och mata in på den andra. Detta fungerar så klart fortfarande utmärkt, bara du ger fan i att använda fullskärm.

Eller så kan man göra som jag har det hemma, 2 st MBP bredvid varandra.

Enig. Idén med fullskärm är bra men känns ofärdig. Man skall kunna ha ett fullskärmsprogram för varje skärm. Eller bara ha ett fullskärmprogram uppe och övriga skärmar visar desktop med tillhörande fönster. (Undantaget är specialla program som använder fullskärm på flera skärmar [vet ej om det finns – kanske XFCP])

Jo, FCP7, FCPX, Motion etc visar ju viewer/canvas - eller ibland valfri del av projektinnehållet - i fullskärm på separat skärm. Detta är gammal standard och har funnits sedan Hedenhös tid...som sagt.

Ursprungligen av The Real Viking:

Enig. Idén med fullskärm är bra men känns ofärdig. Man skall kunna ha ett fullskärmsprogram för varje skärm. Eller bara ha ett fullskärmprogram uppe och övriga skärmar visar desktop med tillhörande fönster. (Undantaget är specialla program som använder fullskärm på flera skärmar [vet ej om det finns – kanske XFCP])

I min värld är det sällan man ser en produktions-Mac med bara EN skärm :-D. Oftast två. I musiksammanhang har man mixern och pluggar i ena skärmen och timeline i andra. I videoproduktion har man viewern i ena och timelinen i andra. Inom grafisk produktion är det nog också vanligt med två skärmar. Jag förståt att en del inte förstår vad Macar har använts till och varit stora inom för områden senate 20 åren - vad som är genuint Macigt och typiskt inom pro-verksamhet - en verksamhet som helt dominerats av Mac sedan verksamheten föddes (mediaproduktion i dator) :-).

Härmondagen såg jag förresten en MacPro (Lion) som hade dubbla grafikkort och kranade ut 4 separata HD-strömmar till 4 olika projektorer - plus att den visade skrivbordet på arbetsskärmen :-D.

Har aldrig hört talas om denna bugg och är lyckligtvis ej drabbad - å andra sidan kör jag inte MissonControl och sådant...jag bara delar ut signaler till skärmar med vanliga bildskärmsinställningar - eller inifrån specifika program. Har aldrig haft problem med detta. Alltid klockrent och snabbt som blixten. Stabilt och fint.
Jag kan också lira en QT-fil i separat skärm och helskärmsläge - ellert en PDF med Acrobat eller Förhandsvisning. Detta måste vara att MissonControl-problem.

Problemet är kopplat till det nya fullskärmsläge för applikationer som kom i och med Lion.

En applikation som är i fullskärmsläge använder bara den primära bildskärmen och eventuella övriga skärmar kan inte användas till något vettigt om den primära skärmen har en fullskärmsapp på sig.

En av de största bristerna tycker jag i Lion. Och tyvärr verkar det inte vara någon förändring på det i Mountain Lion.

Aha...då fattar jag. Tack. Detta är ju inte något som drabbar mig då jag inte kör i fullskärmsläge - någonsin (använder inte dator på det sättet). Därför kände jag inte till detta.

Ursprungligen av carpelux:

Problemet är kopplat till det nya fullskärmsläge för applikationer som kom i och med Lion.

En applikation som är i fullskärmsläge använder bara den primära bildskärmen och eventuella övriga skärmar kan inte användas till något vettigt om den primära skärmen har en fullskärmsapp på sig.

En av de största bristerna tycker jag i Lion. Och tyvärr verkar det inte vara någon förändring på det i Mountain Lion.

  • Medlem
  • 2012-03-04 07:26

Är det bara jag som upplever grafikproblem när jag aktiverar skärmdubblering? Det är som att det blir ett streck mitt på skärmen och att det blir en förskjutning i bilden i just detta område. Men så fort jag stänger av skärmdubbleringen försvinner problemet, vilket borde tala för ett mjukvarufel?

Ursprungligen av Dalle:

Är det bara jag som upplever grafikproblem när jag aktiverar skärmdubblering? Det är som att det blir ett streck mitt på skärmen och att det blir en förskjutning i bilden i just detta område. Men så fort jag stänger av skärmdubbleringen försvinner problemet, vilket borde tala för ett mjukvarufel?

Låter lite skumt. Har jag aldrig sett.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-04 11:00

Testade precis med MBP 13" och en 23" Cinema Display och kunde inte se något liknande.

1
Bevaka tråden