Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Youtube fungerar inte längre?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2011-02-17 16:43

Youtube slutade fungera igår, och vilket klipp jag än trycker på så blir det bara en svart skärm så här:

Vad är det som hänt? Har återställt safari, reparerat skivbehörigheter, har alla senaste uppdateringarna och allt. Varför funkar det inte? Har inte ändra något.

Senast redigerat 2011-02-17 17:27
Ursprungligen av Elajtenworld:

...Varför funkar det inte? Har inte ändra något...

Ja, något måste du ha gjort. Ena dagen börjar Adium krascha helt plötsligt, och nästa dag så slutar Youtube fungera helt plötsligt. Sådana saker händer inte av sig själv helt plötsligt. Det känns som om du pillar lite för mycket med saker som du kanske inte har koll på...

Men jag ska försöka vara lite konstruktiv också, och ställa några frågor:
1) Du har möjligtvis inte installerat någon ad-blocker eller Flash-blocker som kan tänkas vara orsak till Youtube-stoppet?
2) Vilken version av Flash har du?
3) Har du provat en annan webbläsare, för att se om det blir likadant där?
4) Har du provat att skapa en ny användare, för att se om det blir likadant där?

Senast redigerat 2011-02-17 17:41
  • Oregistrerad
  • 2011-02-17 19:11
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, något måste du ha gjort. Ena dagen börjar Adium krascha helt plötsligt, och nästa dag så slutar Youtube fungera helt plötsligt. Sådana saker händer inte av sig själv helt plötsligt. Det känns som om du pillar lite för mycket med saker som du kanske inte har koll på...

Men jag ska försöka vara lite konstruktiv också, och ställa några frågor:
1) Du har möjligtvis inte installerat någon ad-blocker eller Flash-blocker som kan tänkas vara orsak till Youtube-stoppet?
2) Vilken version av Flash har du?
3) Har du provat en annan webbläsare, för att se om det blir likadant där?
4) Har du provat att skapa en ny användare, för att se om det blir likadant där?

Till att börja med så är jag faktiskt ingen klåpare även om du tror det. För det andra så har jag faktiskt inte pillat på nåt eller installerat nåt. Jag är inte den som installerar saker till höger och vänster och rotar rundor i inställningar. Datorn har varit precis som den var när den installerades, därefter har jag endast surfat med den och kollat på film. Inget annat. Så vad som har hänt har jag ingen aning om. Felet uppdagades igår när jag satt och kollade på youtubeklipp ihop med en vän, vi kollade på klippen med AR Drone som kan styras med iphone. När det var dags för klipp nr 2 så ville den helt plötsligt inte längre. Ingen aning om varför. Inga felmeddelanden eller nåt alls.

Har inte installerat någon blocker eller nåt sånt alls.
Vet ej vilken version jag har. Vart kollar jag detta? (Kommer inte den senaste via programuppdateringen?)
har ej testat att skapa ny användare men jag kan säga att allting funkar tipptopp i firefox.

edit: uppdaterade flash nyss, ingen skillnad.

Edit2: Dessutom började inte adium krascha helt plötsligt utan när datorn frågade om jag ville uppdatera till 1.4.1 så svarade jag ja, den uppdaterade och sedan startade den om adium, därfter kraschade det 20 gånger på 10 min. Så jag valde då att installera den äldre versionen igen.

Försök undvika att blanda flera helt olika frågor i samma tråd. Det blir lätt lite rörigt när man ska försöka hålla igång flera parallella frågeställningar i samma tråd.

Den andra frågan om återställning och lösenord har flyttats till en egen tråd.
http://www.99.se/safari/284768-safari-glomde-losenorden.html

/Mod

Har du uppdaterat till senaste flash härifrån? Adobe - Install a different version of Adobe Flash Player

  • Oregistrerad
  • 2011-02-17 19:32

Problemet löst.
Hittade denna sidan: Apple - Support - Discussions - Safari 5.0.3 Flash Player does not work ... där de föreslog följande:
"safari must be in 32 bit mode.

go to application folder. right click safari icon. select get info. check the box for "open in 32 bit mode". restart safari. now all videos should work on youtube. "

Det fungerade. Alltså har jag inte varit och pillat på något utan detta har hänt på egen hand.

De flesta har nog inte kryssat för att Safari ska öppnas i 32-bits mode, och Youtube fungerar ändå...

Har du kanske tidigare ändrat så att datorn startas upp med 64-bit kernel?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-17 20:20
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

De flesta har nog inte kryssat för att Safari ska öppnas i 32-bits mode, och Youtube fungerar ändå...

Har du kanske tidigare ändrat så att datorn startas upp med 64-bit kernel?

Nä jag ha inte ändrat något alls. Jag vet inte ens vart jag skulle gå in för att ändra en sådan sak? Särskilt inte igår eftersom det enda jag gjorde då var att surfa och kolla klipp. Detta är något datorn utfört själv.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-02-18 00:58

Fick precis samma problem efter att jag installerat Sliverlight (vet dock inte om de kopplar till det). Funkar att se flash på andra sidor, även youtubeklipp som ligger inbäddade i andra sidor fungerar. Skumt

Edit: Såg att du hade hittat en lösning! Youtube fungerar för mig igen genom att i Safari kryssa i rutan "öppna i 32-bitsläge". Fattar dock inte varför man helt plötsligt ska behöva kryssa i detta för att kolla filmer via youtube?

Senast redigerat 2011-02-18 02:27
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-19 14:07

Hade exakt samma problem, och det hjälpte även för mig att kryssa in den där rutan (nu fungerar det även i Chrome). Hur kunde det bli såhär? Har absolut inte installerat något junk de senaste dagarna.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-02-19 14:32
Ursprungligen av Adzam 1:

Hade exakt samma problem, och det hjälpte även för mig att kryssa in den där rutan (nu fungerar det även i Chrome). Hur kunde det bli såhär? Har absolut inte installerat något junk de senaste dagarna.

De undrar jag också... har testat att ta bort silverlight men det hjälper inte. Det enda som funkar är att välja "32-bitarsläge". De måste vara något youtube har gjort som påverkar vissa mac:ar.

Vilket är precis samma länk som trådskaparen redan har gett oss i inlägg #6.

Och om man läser lite i den tråden i ovanstående länk, så har någon där en teori om att det beror på något tillägg (i Safari eller i systemet) som gör att vissa drabbas av detta.

Och eftersom detta inte drabbar alla Safari-användare, så ligger det nog något i den teorin.

Ni som har problemet kan väl berätta vilka extensions ni har i Safari, så kanske vi hittar en röd tråd.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilket är precis samma länk som trådskaparen redan har gett oss i inlägg #6.

Och om man läser lite i den tråden i ovanstående länk, så har någon där en teori om att det beror på något tillägg (i Safari eller i systemet) som gör att vissa drabbas av detta.

Och eftersom detta inte drabbar alla Safari-användare, så ligger det nog något i den teorin.

Ni som har problemet kan väl berätta vilka extensions ni har i Safari, så kanske vi hittar en röd tråd.

Hoppsan, missade det. Det intressanta i den tråden var att det hjälpte att byta User Agent String, vilket tyder på att felet i alla fall delvis ligger hos YouTube.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-02-19 15:24
Ursprungligen av Hagelin:

Hoppsan, missade det. Det intressanta i den tråden var att det hjälpte att byta User Agent String, vilket tyder på att felet i alla fall delvis ligger hos YouTube.

Vad är "User Agent String"?

Ursprungligen av MrCoffee:

Vad är "User Agent String"?

Hur webbläsaren "presenterar sig" mot sajten man besöker, t.ex att det är "Safari 5 på en Mac", eller "Internet Explorer 9 på Windows 7"

http://www.useragentstring.com/

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-02-19 15:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur webbläsaren "presenterar sig" mot sajten man besöker, t.ex att det är "Safari 5 på en Mac", eller "Internet Explorer 9 på Windows 7"

UserAgentString.com - Netscape version 4.0

Tack för förklaringen!

  • Oregistrerad
  • 2011-02-21 22:16
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilket är precis samma länk som trådskaparen redan har gett oss i inlägg #6.

nu ser du kanske att jag inte är någon klåpare som varit inne o kladdat i nåt?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-02-19 15:08

Har inga "tillägg" alls i Safari. Vilket gör det hela mycket skumt. Det märkligaste är att videor från youtube fungerar om man går in på uppladdarens sida, men inte annars. På alla andra sidor jag provat fungerar också flash klockrent.

Hittade även en länk med fler som har problemet: Youtube videos with black screen in safari - MacRumors Forums

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-02-21 02:26

Har ikväll blåst min mac och installerat om Snow Leopard. Detta är något jag planerat länge, men jag fick äntligen "tummarna ur" - inte minst för att jag var nyfiken på om "blackbox-felet" med youtube skulle försvinna. Efter att ha gjort alla uppdatering för datorn och flash testade jag spela upp en film i youtube... men felet är kvar!?

Felet borde således inte ligga hos mig utan hos youtube, safari eller flash. Men då är frågan varför bara vissa macägare har drabbats? Kopplar det till datormodell?

Edit: Skulle vara interessant att göra en underökning här på sidan om hur många som drabbats av detta.

Hittade lite mer länkar med andra som drabbats av problemet sen den 17/2:
Apple - Support - Discussions - Won't Play videos on youtube ...
Apple - Support - Discussions - Youtube not working properly on Safari ...
[Resolved] YouTube not working on Safari? - MacRumors Forums
Worldwide Youtube and Safari problem - MacRumors Forums

Senast redigerat 2011-02-22 13:02
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-21 16:15

Som jag redan har sagt: har inga tillägg, program eller skräp installerat. Trott eller ej, men det finns sådana datoranvändare också.

Ursprungligen av Elajtenworld:

...inte är någon klåpare som varit inne o kladdat i nåt?

Jag tror att detta rör sig om någon kombination. En viss version av något program tillsammans med någon viss version av något annat program, tillsammans med ett visst grafikkort, eller något i den stilen.

I just det här fallet så är det kanske inte att man har varit inne och pillat på något. Ber om ursäkt för att jag antydde det tidigare i den här tråden. Men du måste hålla med om att du har haft väldigt många, konstiga, ovanliga fel.

Men även om det här felet handlar om någon oturlig kombination, så är jag ändå ganska säker på att det i några av de andra fallen handlar om handhavandefel.

Senast redigerat 2011-02-21 22:59
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-02-22 02:36

Kan göra ett tillägg:
Direkt efter att jag blåst datorn och skapat en ny användare (men inte gjort några av uppdateringar) fungerade youtube. Då hade jag OSX 10.6.3+Safari 4+Flash 10.0. Efter att ha startat den inbyggda programuppdateraren i Snow Leopard för första gången och installerat OSX 10.6.6+Safari 5 (där flash 10.1 ingick)+Uppdatering 3 av Java mm.... så funkade inte filmerna i youtube längre.
Har en Macbook 4.1 (early 2008).

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-02-22 15:00

En annan tillfällig lösning jag märkt fungerar: Att i Utverklarmenyn i Safari välja "Använderagent" samt Safari 5.0.3 - Windows eller vilken version som helst av Safari 4.
Felet verkar alltså koppla till det som Hagelin nämnde ovan... hur man identifierar sig på sidan & Safari 5.0.3 -Mac verkar inte vara någon hit.

Då är dock fortfarande frågan varför det funkade bra innan den 17-18/2... har youtube ändrat något speciellt då? Samt varför felet bara drabbar vissa.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-03-01 23:34

Uppdatering: Nu fungerar youtube för mig som vanligt igen

Ursprungligen av MrCoffee:

Uppdatering: Nu fungerar youtube för mig som vanligt igen

Läste denna tråd nyss, och efter att ha tvingats till att använda Firefox och 'brrr' Chrome för att se på youtube är jag äntligen tillbaka på banan med mitt kära Safari. Jag löste problemet genom att gå till Safari's inställningar och Integritet, sedan klicka på "Ta bort all webbplatsdata". Lösningen fanns på nåt annat forum, men kunde väl vara platsa här också.

Mvh
Henkan (Hejdå Firefox och Chrome, I WILL NOT miss you:))

1
Bevaka tråden