Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quicksilver startar om istället för stänger av

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kom över en gammal Quicksilver dator som jag tänkte använda till Mac OS 9 huvudsakligen. Den kom med Mac OS 10.4. Iom att jag snabbt slängde in Mac OS 9 skivan och startade om ifrån menyn så vet jag inte om problemet fanns tidigare eller kom nu. Men, när jag i Mac OS 9 väljer "Shutdown" ifrån menyn så tenderar datorn att starta om istället för att stänga av sig. Jag har testat med Mac OS 9.2.1 svenska versionen och min 9.2.1 (+ 9.2.2 updateringen) och problemet verkar inte gå bort oavsett version.

Jag har även testat att resetta PRAM igenom Open Firmware och har nollstält PMU igenom att öppna datorn och trycka på den lilla pluppen. Jag har även testat att koppla bort alla (hrm, högtalarna och tangentbord) USB grejer och stänga ner datorn med enbart musen som. Både mus och tangentbord är f.ö Apples egna som ingår när man köper en en Quicksilver. Skärmen är gamla storta platta med ADC kontakt och denna går tyvärr inte att koppla ifrån för då ser jag ju inte vad jag gör. ^_^ Problemet kvarstår dock fortfarande - när jag väljer stäng av så startar den om istället. Detta är f.ö enda problemet jag märkt. Någon som vet vad som kan vara snett?

Tillägg: Testade även att gå in i Open Firmware och skriva "shut-down" men även då startar den om istället för att stängas av.

Senast redigerat 2012-02-22 22:53

Det här kanske kan vara något om du har samma problem i OSX alt Classic: https://discussions.apple.com/thread/2291072?start=0&tstart=0

Citat:

I found that deleting the file:
/Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.Boot.plist
corrected the problem for me. So far, it shuts down properly since then.

Eller andra tips längre ner på sidan?

OS9: Annars kan det tydligen vara problem i mapparna för startobjekt mm:

Citat:

If the computer continues to restart even after disconnecting all USB devices, then it could be caused by an extension/control panel conflict, or an alias in the Startup Items or Shutdown Items folder. Remove any items in the Startup Items or Shutdown Items folder. Restart the computer and shutdown to see if this was the issue. if the computer continues to restart then make sure the issue is not caused by and extensions conflict.

iMac, Cube, G4: Restarts Instead of Shutting Down

Tyvärr fungerade ingen av dom p.g.a det inte fanns någon SystemConfiguration mapp i Preferences och fanns ingenting i "Startup Items" och "Shutdown items". Kanske p.g.a OS:en är helt nyinstallerade och OS X versionen är 10.1.5. (Ja, jag vet det är gammal version. Men saknar skiva för Panther som jag helst skulle köra på den. Formaterade hårdisken helt när jag slängde in 9 och 10.1.5.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-02 17:18

Hej, om du startar upp OS 9 utan tllägg, dvs håller Skift-tangenten nedtryckt under uppstart, och sedan väljer "Stäng av"?

Tyvärr inte. Tvivlar på att problemet är mjukvarurelaterat. OS 9 installationen är ny och lika så OS X installationen. Av någon anledning började jag anklaga RAM:et så testade ta ut RAM minnena och testa vart för sig men det gav inget resultat. För helt enkelt nöja mig med "Sleep" läget. ^ ^

1
Bevaka tråden