Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

akut problem, ångra ersättning

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag flyttade mappar från ett ställe till ett annat.
flera av mapparna hade samma namn som de mappar dit jag flyttade dem.

korkad som jag var (och gammal windows-användare) så tog jag ersätt och tänkte att den lägger ihop mapparna.. men ICKE!

så nu har ju massvis av arbetsmaterial försvunnit och jag är inte så sugen på att sitta och göra om allt i 3 timmar igen

så finns det något sätt att få tillbaka det som det var innan?

ska väl tillägga att jag efter det flyttade grejjer igen då jag inte såg det förstå, så sista gången jag flyttade tog jag "ångra flytt" men osäker på om den la tillbaka de gamla filerna då?

och kan ju inte ångra den förra flytten/ersättningen.

så hur får jag tillbaka bilderna?

TimeMachine / backup?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-03-02 18:03

Det var bara en månad sedan tqila tyckte det var för jobbigt att använda Timemachine. Kanske dags att fundera en gång till på det nu.

Ursprungligen av Mija:

Det var bara en månad sedan tqila tyckte det var för jobbigt att använda Timemachine. Kanske dags att fundera en gång till på det nu.

haha såg det där inlägget först nu
ja du har så rätt så

Har man inte backup så får man lida..

Det finns väl nån sorts program som kan leta upp skiten bland skräpkoden på hårddisken… Minns att jag gjorde det nån gång när jag körde mac os 8.6 eller nåt. Frågan är om det är värt, men tänker du satsa på det bör du nog använda datorn så lite som möjligt och risken är stor att filerna är korrupta. I teorin går det om de inte skrivits över.

mja fick lida, fick göra om allt då jag inte har timemachine.. :S

å andra sidan hade inte backup hjälpt heller. den gör väl inte backup hela tiden? och chansen att den skulle ha gjort backup precis efter jag var klar och då alltså precis innan jag gjorde bort mig är ju ganska liten..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-03-02 20:40

Du kan alltid be TM om att göra en backup åt dig. När som helst. TM är alltid tjänstvillig.

jo men återigen är ju chansen ganska liten att jag skulle gjort en backup då precis när jag var klar..
det är ju inte så att man vet att man kommer att klanta till det

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-02 20:46

TM tar backup varje timme... så chansen är rätt stor att den hade backup på sista versionen. Vet inte hur ofta du sparar. Du kanske sparar först när du är klar.

i detta fallet handlade det inte om att spara utan att sitta och döpa om bildfiler till nya namn för ett automatiskt bilduppladdningssystem.
och när jag var klar och döpt alla filer skulle jag lägga ihop alla mappar.. och det gick som det gick

men är väl dags att skaffa sig en TM kanske. sitter dock fortfarande och funderar på vad som är bäst/smidigast/mest prisvärt.
köpa en ren TM eller en airport extreme med TM.. eller köpa en usb-disk och koppla in ibland och köra TM. (dock lär den sista varianten inte vara så bra. lär ju glömmas av och inte orkas med att köra TM så ofta då)

Ursprungligen av tqila:

...skaffa sig en TM kanske...

Du blandar ihop begreppen. Du har redan Time Machine - det är en programvara som ingår i OS X.

Du menar förmodligen Time Capsule.

Time Machine kan du köra mot vilken hårddisk som helst.

Ursprungligen av tqila:

[...]. eller köpa en usb-disk och koppla in ibland och köra TM. (dock lär den sista varianten inte vara så bra. lär ju glömmas av och inte orkas med att köra TM så ofta då)

Varför koppla in bara ibland? Låt den sitta i för jämnan!

  • Medlem
  • 2012-03-03 06:35

Om det är så att ditt stora problem är att återfå filerna som du raderat så finns det nåra program som kan hjälpa dig med det. Expempel på detta är DataRescue Download Data Rescue for Mac - Recover lost data on drives. MacUpdate.com

Men eftersom programmet kostar en del är det frågan om det inte är värt att göra om arbetet.

Om du vill ta fram förlorade filer skall du inte använda datorn tills du använder programmet eftersom det finns risk att datorn skriver över de filer som du vill rädda.

ok, tack för tipset. skall ha det i minnet till nästa gång

men ska nog även titta på en time capsule då jag verkligen inte vill ha en usb-disk sittandes i macbooken "för jämnan" som johan föreslog.

då förlorar ju macbooken lite av sin "frihet/rörlighet" med massa tillbehör sittandes i..

och för att gå lite off-topic, kan man använda time capsule till TM för min macbook och samtidigt använda den för backup av servern (windows)?

Ursprungligen av tqila:

ok, tack för tipset. skall ha det i minnet till nästa gång

men ska nog även titta på en time capsule då jag verkligen inte vill ha en usb-disk sittandes i macbooken "för jämnan" som johan föreslog.

då förlorar ju macbooken lite av sin "frihet/rörlighet" med massa tillbehör sittandes i..

och för att gå lite off-topic, kan man använda time capsule till TM för min macbook och samtidigt använda den för backup av servern (windows)?

Om du partionerar den, ja.

Ursprungligen av tqila:

ok, tack för tipset. skall ha det i minnet till nästa gång

men ska nog även titta på en time capsule då jag verkligen inte vill ha en usb-disk sittandes i macbooken "för jämnan" som johan föreslog.

då förlorar ju macbooken lite av sin "frihet/rörlighet" med massa tillbehör sittandes i..

och för att gå lite off-topic, kan man använda time capsule till TM för min macbook och samtidigt använda den för backup av servern (windows)?

Om du ska använda TC till backup blir det bäst att använda den som ren backup för en eller flera datorer med TimeMachine. Jag lade en gång en liten katalog med gamla filer somnar ville spara undan på min TC, men fick mycket problem med att TM gnäller om att disken var full, trots att jag satt den på att automatiskt och utan gnäll radera de äldsta backuperna när utrymmet tryter. Idag har jag en TC som backup mot 2 st MacBook Pro och det funkar utmärkt.

ska bara användas som backup. men av två datorer hade jag tänkt
dels med TM med min macbook, och dels med det inbyggda backup-systemet i windows 7 på min server.

så får prova att partitionera då.

men du kanske menar att den bara ska användas som backup av mac's och inte backup av windows också?

Ursprungligen av tqila:

ska bara användas som backup. men av två datorer hade jag tänkt
dels med TM med min macbook, och dels med det inbyggda backup-systemet i windows 7 på min server.

så får prova att partitionera då.

men du kanske menar att den bara ska användas som backup av mac's och inte backup av windows också?

Det tycks inte vara något enkelt göromål att partitionera disken i en TC. Vad jag har läst mig till är att det minst krävs att man river ur disken ur TC'n och kopplar upp den direkt mot datorn för att partitionera den, och inte ens då är det säkert att det funkar.
Hursomhelst verkar det vara strul när TM hittar icke-TM relaterade filer och kataloger på samma disk.

ok, jag har inga problem att skruva isär saker och få det att fungera. men låter ändå som att det är mest logiskt att köra TC för TM och sen skaffa en annan extern disk till min server och köra backup på ist..

Skaffar du en TC kan du alltid hänga på ytterligare en disk i USB porten på den. Då kan du ha Windowsbackupen på den externa och ™ på den interna. En USB-disk med extern matning för att hänga i TC:n är att föredra...

där har vi det! grymt smidig lösning om det funkar och låter så bra som du fick det att låta
tack!

1
Bevaka tråden