Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sladden blixtrar!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2012-03-02 16:06

Hej!
Jag skulle precis sätta in sladden till min MacBook i vägguttaget, då den gav ifrån sig en liten vit blixt! Kollar man noga ser man nu även att det är lite mörkare på metallen ---vad ska jag göra? Går detta att ordna eller måste jag köpa en ny sladd? Vad beror detta på?!
Har aldrig tidigare haft några problem med sladden...
Tack för hjälp!!!

Ursprungligen av darcy:

...Går detta att ordna...

Vad är det som ska ordnas?

Slutade laddaren fungera efter blixtrandet? Eller vad är problemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-02 16:28

Flashit!

Ser inte heller problemet, funkar inte laddaren längre eller är du bara rädd för missfärgningen?

Funkar allt så ta helg och slappna av.

/R

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-03-02 16:28

Vad jag menar är om det är farligt att koppla in laddaren till datorn när den blixtrar - kan jag på något sätt skada datorn om jag fortsätter att ha sladden ikopplad?

Var kom blixten? Mellan stickpropp och vägguttag?

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-03-02 16:54

men det verkar fungera som det ska alltihopa nu.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-03-02 16:54

jepp.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-03-02 17:12

Låter fullt normalt om det sker i inkopplingsögonblicket vilket det låter som. Helt enkelt spänningsskillnad mellan laddaren och vägguttaget i ögonblicket du kopplar in den.

Fortsätter det efteråt är det naturligtvis något allvarligt fel och både dator och hem riskerar att brinna upp.

Det händer ofta mig. Inget jag bryr mig om, men då har jag inte sett några missfärgningar heller.

Jag har sett det ett par gånger och jag tror det är rätt normalt. Jag kan inte mycket om el, men sker det i själva kontakten borde det väl vara lugnt. Det är ju där elen ska vara vara. Sen att det skvätter upp lite är nog lugnt så länge det inte spiller utanför.

Knepet att ansluta på rätt sätt är att FÖRST ansluta till nätet och därefter till datorn. Gissa varför!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-02 23:11

Misstänker att du hade laddaren i datorn när du satte in kontakten i vägguttaget? För isåfall är det fullt normalt att en liten "blixt" kan uppstå. Vilket orsakas av att där är belastning på när du sätter i kontakten.

Ta fram dammsugaren och tryck på knappen sen sätt i kontakten, släck ner rummet för bästa effekt. Have fun!

Vän av elektronik säger:

Sladden i väggen, sedan sladden in i datorn.

1
Bevaka tråden