Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InD CS5: Styckelinje på styckets alla rader?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-03-02 15:32

Jag vill sätta en styckelinje på alla rader i ett stycke, inte bara den sista raden. Går det?
Om det inte går, vilken väg skulle man kunna tänka sig att gå om man vill skripta det?

Jag försöker åstadkomma det som syns till höger i bf bild utan att behöva lägga texten i en färgad ram. Till vänster ser man min styckelinje.

En tradig lösning är ju styckelinje med manuell hård radmatning.... Förstår att du inte orkar det.
Vi har kört understrykning 10 pkt med baslinjeförskjutning i styckeformatet men då får man problemet att det inte följer spalten utan bara texten, om man inte sätter det med rak vänster höger.
Nä var nog inte mycket till hjälp här.
/m

  • Medlem
  • 2012-03-02 17:14

Hugga upp texten är inte att tänka på då den används senare i andra kanaler.
Teckenformat är ju sas begränsade till tecknen, så det faller ju också bort.
Men tack ändå.

Manuellt ritad linje + kopiera och repetera.

För ett stycke är det inte mycket jobb.

  • Medlem
  • 2012-03-02 21:48

Jag vill ha ett attribut på texten, annars är det lättast att göra som vi gör idag, med en platta.

  • Medlem
  • 2012-03-03 14:49

Det ska användas så här:

För att få sådana plattor finns moderna sätt i InDesign sedan CS4. Jag har inte satt mig in i dem utan gör på det gamla sättet:

Styckelinje efter stycke.
Sätt tjockleken på 3-4cm.
Förskjut till rätt höjd.
Ändra manuellt på de stycken som har fler eller förre rader.

  • Medlem
  • 2012-03-05 15:03
Ursprungligen av Daniel W:

För att få sådana plattor finns moderna sätt i InDesign sedan CS4.

Det är det som är frågan. Hur gör man då?

Jag såg en del film om dessa stycke-macron. Och läste någon artikel i CAP&Design när det var nytt.

Nu minns jag varken terminologin eller sammanhang.

(Hämtar nu en dator till sjuksängen...)

Gjorde detta med fyra styckelinjer (mycket breda). En linje per stycke enligt tidigare inlägg 14:46.

Har nu Googlat och fått två varianter på "lösningar".

[Ena] Konvertera aktuellt textblock till tabell. Färga som du vill.

[Andra] Gör linje under text (tjock och förskjuten så hela raden täcks). Marginaljustera. För att täcka upp eventuellt glapp på sista raden; gör linje före NÄSTA stycke och förskjut det uppåt till rätt position.

  • Medlem
  • 2012-03-05 17:03

Jag har inga problem att skapa styckelinjer. Poängen är att jag vill spara det i styckeformat som ska användas som beskrivs i inlägg nr 6. Där ser du att styckena är olika långa. Då måste man antingen justera storleken på linjen för varje stycke som inte har "rätt" antal rader eller tvinga fram ett fast antal rader. Alt 1 gör att man måste ha fler styckeformat (ett för varje variant av radantal), och Alt 2 är inte aktuellt.
Att göra text till tabell är inte heller aktuellt, och det är inte längre styckeformat vi pratar om. Det var visserligen ett bra förslag, men fungerar inte alls i min miljö.

Omvandla till tabell, en kolumn med en cell i varje, tabellformat med varannan rad färgad.

nähä, inte det nej.

Tro mig. Jag vill samma sak som du, men vi får hoppas på framsteg inom layout i InDesign istället för dagens webbproduktions-utveckling. Jag saknar tiden då illustrationer gjordes i illustrationsprogram, layout i layoutdito, webb i egna program etc. På jobbet gör kollegorna illustrationer och logotyper i InDesign, och verktygen finns ju där nu, men jag fäller en tår inombords.

Till topic: Hoppas layoutdelen utvecklas i layoutprogrammen.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-03-05 19:15

Styckeformat "jämn":

Styckelinje före = jättefet, färg 1
Styckelinje efter = lika jättefet, färg 1

(därefter nästa stycke)
Styckeformat "udda":

Styckelinje före = jättefet, färg 2
Styckelinje efter = lika jättefet, färg 2

(därefter nästa stycke)
o.s.v.

Funkar tyvärr bara om texterna alltid är mellan 3 och 6 rader (i detta exempel) då det bygger på att två likfärgade styckelinjer möter varandra på mitten.

  • Medlem
  • 2012-03-05 21:46

Och vid avvikelser kan jag förstås skripta en förändring av linjen i den mån användarna inte kan improvisera.
(Men det ska jag fanimig inte göra ändå.)

  • Medlem
  • 2012-03-05 21:43

Klockren! I det närmaste i alla fall. Texterna kommer troligen att vara i spannet 3 till 6 rader. Bäst hittills!

1
Bevaka tråden