Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med BRA webbhotell. hög e-postkapacitet ett måste

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-02 11:24

Hej!

Vi har de sista månaderna brottats med Binero, som uppenbarligen inte klarar av att leverera en ordentlig e-posttjänst, mail "försvinner", interna mail fastnar i SPAM-filter, konton slutar att funka osv.
Så jag undrar om någon kan rekommendera ett webbhotell som verkligen fixar att leverera framför allt vad det gäller e-posten.

Då jag jobbar på en reklambyrå så är vår e-post ytterst affärskritisk, vi har massor med bilagor och det skickas tunga filer mest hela dagarna. Varje person hos oss behöver ha en kapacitet på åtminstone uppåt 200 GB totalt då vi behöver kunna spara mail i några månader medan projekten pågår osv. IMAP-konton är naturligtvis det som gäller, och en vettig webmail är nödvändig.

Sedan så är det inga märkvärdig krav vi har, MySQL, php som hålls uppdaterad samt obgränsat antal e-post- och ftp-konton samt bra SPAM-skydd och vettig domänhantering förstås.

Driftssäkerhet är det allra viktigaste, betydligt viktigare än pris i det här fallet.

Så alla tips emottages med största tacksamhet!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-02 11:36

Kolla gärna in diskussionen i följande trådar med både resonemang och konkreta tips på stabila eposttjänster:

http://www.99.se/webbutveckling/291752-loopias-problem-med-tillganglighet.html
http://www.99.se/webbutveckling/257440-dodskallemarkta-webhotell.html#post1821333

Snabbsvaret är saxat från en av dessa trådar:

Citat:

Om jag skulle välja om idag skulle det stå mellan Tuffmail, Fastmail (ägs av norska Opera) och Rackspace Email Hosting.
Jag skulle inte välja Google Mail av lite olika anledningar, men jag är säker på att någon annan kommer att rekommendera det. Det är helt okej, men inget för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-02 11:52

Hej och tack för tips, Jahve.

Såg att jag själv var inblandad i den ena av diskussionerna, men då rörde det för min del mer webbhotell än specifikt e-posten.

I det här fallet behöver vi en helhetsleverantör som fixar såväl webbhotell, domänhantering som e-post, vill därför helst undvika att sprida ut det hela på fler leverantörer än nödvändigt. Vi behöver även betydligt mer än 10 GB per användare som jag noterade att Rackspace erbjuder. Åtminstone 25-30 GB/användare är ett absolut krav.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-03-02 11:58

Jag antar att med den kravprofilen så ligger Rackspace närmast.
Du kan nog kolla med Rackspaces support. De kanske har en lösning för er ändå.

Senast redigerat 2012-03-02 12:18

Loopia.

Ursprungligen av Zimmerman:

Loopia.

Var det inte Loopia som hade sin e-post nere under tre dagar?

Ursprungligen av Patrik D:

Var det inte Loopia som hade sin e-post nere under tre dagar?

Loopias mejl borta - ingen lsning i sikte - IDG.se
Loopiamejl borta fr alltid - IDG.se
Loopiamejl borta fr alltid efter haveriet - IDG.se

osv..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-02 14:08
Ursprungligen av Zimmerman:

Loopia.

En bekant som driver ett företag med 5 anställda har haft mycket problem med deras mail och fått använda alternativa e-postlösningar under perioder.

Det enda jag med säkerhet vet är att ALLA webbhotell har haft/har problem - skapa tråd med slumpvis utvalt webbhotell och du ska se på elände. Prova ett annat - samma sak. Googla på slumpvist utvalda webbhotell med orden "katastrof" "problem" "uselt" och du kommer att få träffar - på ALLA webbhotell :-D.
Allt är ett lotteri. En slumpgenerator. Man tar ett gäng hyfsat etablerat webbhotell som funnits länge och som man vet har några större kunder. Skriver namnen på små lappar och lägger lapparna i en hatt. Sedan blundar man och drar en lapp. Det är så man väljer webbhotell. Det är det enda sunda rationella sättet :-D.

Ursprungligen av stile:

En bekant som driver ett företag med 5 anställda har haft mycket problem med deras mail och fått använda alternativa e-postlösningar under perioder.

Affärskritisk mail för ett verksamhet som er ska väl ha en dedicerad mailserver? Låter inte alls vettigt att köra Binero, Loopia etc.

Kontakta ett företag som Outsourcing av IT-drift, Content Management System (CMS), Webbpublicering [NS4 version] och beskriv era behov. Skapa ett SLA med 99.99% tillgänglighet. Klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-02 15:35

Björnström, tack för tips. Det är möjligt att det är en dedikerad mailserver som krävs. Samtidigt tycker man ju att åtminstone någon av de vanliga leverantörerna ska klara av att hantera några e-postkonton utan problem…

Jag håller på och kollar några olika alternativ, ska även utvärdera Internetborder.

Ursprungligen av rasta:

Björnström, tack för tips. Det är möjligt att det är en dedikerad mailserver som krävs. Samtidigt tycker man ju att åtminstone någon av de vanliga leverantörerna ska klara av att hantera några e-postkonton utan problem…

Google Apps är ju fantastiskt bra på alla sätt. Och gratis. Men du vill ju inte ha "några e-postkonton" som alla andra utan 30GB per användare vilket är väldigt mycket. Du är en poweruser och har höga krav på tillgänglighet, prestanda etc. Loopia vänder sig inte riktigt till dig med sina vanliga tjänster.

Du har inte möjlighet att spara bilagor på annat sätt framöver - dvs inte maila stora filer utan istället skicka länkar till filer som ligger på en server. Dropbox är ett smidigt sätt att dela filer mellan anställda och har även en "public" folder där du kan lägga saker som ska skickas externt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-05 09:45

Är f ö ett stort fan av DropBox och använder det så ofta jag kan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-05 09:44

Tack Martin!

Vi har redan Google Apps för våra kalendrar samt lite dokument och liknande. Vi har t o m betaltjänsten där, men har inte (ännu) planer på att använda e-posttjänsten där som enda e-posttjänst. Vi har också DropBox-konton samt skickar ofta med t ex WeTransfer. Problemet är kunderna som tycker det är "bökigt" eller har spärrar mot DropBox, WeTransfer och Sprend. Fler än man tror, dessvärre. Och kunderna envisas ju med att mejla upp till 10-20MB-filer, även om vi försöker undvika det.

Däremot ska vi försöka få ned våra e-postboxar mot åtminstone 10 GB-strecket framöver med hjälp av lite mer disciplin och kontinuerliga rensningar.

Det som stör mig är att problemet hos t ex Binero inte verkar ha ett dugg att göra med filstorlekar eller liknande, utan att e-posten rent generellt är opålitlig och inte kommer fram som den ska.

1
Bevaka tråden