Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bootcamp utan CD-läsare

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jaha ja, då har mamma skaffat sig en ny Mac Mini (ÄNTLIGEN). Dessvärre använder hon bootcamp och Windows för sin bokföring. Nu kommer frågan, hur installerar man Bootcamp och Windows 7 utan en optisk enhet?
Jag har googlat lite och förstår att man kan göra det med en extern HD eller med ett USB-minne, men jag förstår inte riktigt hur det ska gå till.

Ska man göra två USB-minnen?
Ett med "bara windows" och ett med "bootcamp-filerna" eller lägger man de i samma eller sådär?
Eller går det att lösa genom att sätta Minin i FW-läge och installera från en annan dator eller hur går jag enklast och minst smärtsamt tillväga?

Två USB-minnen ska fungera. En med Windows och en med Lion. Annars kan du ladda ned alla drivrutiner från Apple.se så slipper du använda dig av UBD-stickan med lion.

Enklast är dock om du får tag på en extern läsare.

Virtualisera Windows istället.

Ursprungligen av keptang:

Virtualisera Windows istället.

Sant. Så länge man inte ska spela datorspel eller andra tunga saker som "bara finns till PC" så är det bäst att virtualisera Windows.

En Mac som inte har optisk enhet låter dig skapa ett USB-minne med Windows-installation och drivrutiner på samma sticka direkt i bootcamp assistenten.

Det enda man behöver är en ISO av Windows-skivan.

Sådär, det var lite meckigt. illern hade rätt. Bootcamp-verktyget fixar allt väldigt smidigt. Däremot stötte jag på patrull ändå i ett senare skede.

Uppenbarligen har inte alla USB-minnen möjlighet att formatteras så att de blir boot-bara eller hur man ska säga. Efter tt ha försökt med två minnen (att köra på USB-minne tar för övrigt sjukt lång tid för bootcamp) körde jag på en extern lacie-disk istället. Detta är helt klart att föredra mot USB. Man vet att det fungerar "direkt" och man vet dessutom att hela processen går bra mycket snabbare.

Tack för alla svar!

Ursprungligen av PeeMaN:

Sådär, det var lite meckigt. illern hade rätt. Bootcamp-verktyget fixar allt väldigt smidigt. Däremot stötte jag på patrull ändå i ett senare skede.

Uppenbarligen har inte alla USB-minnen möjlighet att formatteras så att de blir boot-bara eller hur man ska säga. Efter tt ha försökt med två minnen (att köra på USB-minne tar för övrigt sjukt lång tid för bootcamp) körde jag på en extern lacie-disk istället. Detta är helt klart att föredra mot USB. Man vet att det fungerar "direkt" och man vet dessutom att hela processen går bra mycket snabbare.

Tack för alla svar!

Vill du förklara hur det här går till?

Ursprungligen av ill_chrill:

Vill du förklara hur det här går till?

1. Skaffa dig en Windowsskiva(xp sp 2 är lägsta möjliga tror jag, jag körde med 7 i 64bits version)
2. Använd skiv-verktyget och gör en avbild av Windows-skivan (dvs en iso)
3. Överför ISOn till din macmini med usb-minne/nätverk/whatever
4. Öppna bootcamp och kryssa i att du vill göra en Bootcamp-USB , jag klickade även i att jag ville ha Windows Service-något.

Sedan är det bara att följa anvisningarna. Du märker om du har ett USB-minne som inte klarar av att bootas genom att datorn säger:
"Bootdisk not found" eller något när den försöker starta från USB-disken.

  • Avstängd
  • 2012-07-20 20:36
Ursprungligen av PeeMaN:

1. Skaffa dig en Windowsskiva(xp sp 2 är lägsta möjliga tror jag, jag körde med 7 i 64bits version)
2. Använd skiv-verktyget och gör en avbild av Windows-skivan (dvs en iso)
3. Överför ISOn till din macmini med usb-minne/nätverk/whatever
4. Öppna bootcamp och kryssa i att du vill göra en Bootcamp-USB , jag klickade även i att jag ville ha Windows Service-något.

Sedan är det bara att följa anvisningarna. Du märker om du har ett USB-minne som inte klarar av att bootas genom att datorn säger:
"Bootdisk not found" eller något när den försöker starta från USB-disken.

Går det med XP2 (3) på Lion eller senare???

Ursprungligen av ill_chrill:

Vill du förklara hur det här går till?

Uppmärksamma att det bara funkar på en Mac utan optisk enhet då Apple inte på officiell väg tillåter oss andra skapa bootbara USB-minnen utan får nöja oss med DVD-skiva.

Som Off-topic kan jag avslöja att jag ringde Apple Care innan och det är rätt skrämmande att killen i supporten inte hade kunskap om hur man skulle göra.

Har suttit och svurit åt det här ett tag. Min gamla iMac 24" (mid 2007) har dvdn slutat fungera på. Jag är inte helt sugen på att köpa en extern DVD bara för att installera Windows. ingen som hyr ut en i 2 timmar?

Skämt åsido, fattar inte varför Apple har gjort det så krångligt.

  • Medlem
  • 2012-07-20 20:14

Microsoft har ett verktyg som fixar detta, dock för Windows men har man inte det installerat redan kanske man kan göra det i en virtuell maskin först.
Microsoft Store Online

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-20 21:13

Om du har en Mac till så kan du ju "låna" den över LANet.

Ursprungligen av kenjon:

Om du har en Mac till så kan du ju "låna" den över LANet.

Kan även targetmoda en dator med DVD och köra optiska enheten från den. Har jag gjort några gånger.
/m

Fungerar utmärkt för oss som vill installera från USB fastän vi har en optisk enhet.

Enable "Create a Windows 7 USB install disk" on Lion [ Codez4Mac ]

Prövade med både över nätverket och köra en MacBook Pro i Firewire Disk mode (så optiska enheten delades), men det fungerade inte för installation.

Bra tips där illerG, det var minst meckigt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-08-05 09:31
Ursprungligen av illerG:

Fungerar utmärkt för oss som vill installera från USB fastän vi har en optisk enhet.

Enable "Create a Windows 7 USB install disk" on Lion [ Codez4Mac ]

Det fungerar sådär kan jag berätta.

Min gamla macbook (2010) vägrade totalt installera från USB, jag behövde koppla in extern DVD (jag hade optibay i den).
Polarn hade samma problem med sin MBP (late 2011).

Min mac mini (2011) däremot, den vägrade installera från DVD, och var kinkig med vilket USB-minne man använde.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-08-05 09:50

Jag har installerat Win7 i på några datorer och använt mig av https://www.virtualbox.org så slipper man bootcamp partition. En stor fördel är att själva skivavbilden som den installerar win på inte tar mer utrymme på hårddisken än den behöver, den expanderar om man lägger till filer och blir mindre om man raderar någonting.

Kör du bootcamp så måste du välja en fast mängd hårddisk att installera på.

Skall du spela i win så är detta inte ett bra alternativ men skall man bara köra ett bokföringsprogram eller något annat som inte är grafikintensivt så är detta det bästa alternativet (i alla fall enligt mig).

Finns ju parallels och wmware också men dessa lösningar kostar pengar. Virtualbox är gratis.

1
Bevaka tråden