Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Metalliskt ljud vid minsta lilla beröring...

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!

Har märkt av att så fort jag petar i närheten av datorn eller rör den så hör jag ett metalliskt ljud som låter lite oroväckande. Vet inte om det kan vara hårddisken, eller om det bara är tangenterna som mår lite knepigt. Datorn är bara drygt 2 månader gammal. =/

Petar i närheten av datorn?
Alltså slå ihop datorn, skaka på skiten och lyssna om det låter. Om det gör det, så bör du nog kolla upp den.

Ursprungligen av g0tr00t:

...jag petar i närheten av datorn eller rör den...

Ljud är alltid svåra att beskriva i skrift...
Men du får nog börja med att beskriva situationen lite närmare...

Vad betyder "petar i närheten av datorn"? Beskriv mer i detalj vad det är du gör.

Och vad betyder "rör den"? Menar du "rör vid den" (och i så fall hur?), eller "flyttar den", eller något annat?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-26 16:09

Det ligger inget program igång som lyssnar på micen och kör ut ljudet med hög volym i dina högtalare? Beskrivningen låter lite som om något ligger på gränsen till rundgång.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-27 11:32

Kan tyvärr inte hjälpa dig med dit problem men har något liknande ljud på min MBP late 2011..
Låter typ som ljudet när en glödlampa går sönder "metalliskt" hör ljudet oftast när jag tar upp datorn o lägger den i knät. Ibland hör jag ljudet när den står för sig själv, "missljud" är läskiga saker. (nu har de blivit en "hangup" hör o lyssnar bara efter dessa små missljud)
Jag e verkligen känslig för "konstiga" ljud, har tidigare frågat om ljudproblem (på min hårddisken/fläkt) tycker den låter lite för mkt, ska knalla ner till Lanmaster o fråga vad de tycker om de hela..
Ska man vara rädd för detta metalliska ljud tycker ni??

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-29 13:17

Ljudet som kommer när du lyfter den och ställer ner den är helt normalt. Helst ska man inte flytta en hårddisk alls som spinner (är igång), men eftersom användare inte stänger av sin dator varje gång de ska flytta på den, har tillverkaren byggt in en "låsning" av tracking-armen, så den låses fast vid förflyttningar. Det är det ljudet du hör.

  • Medlem
  • City
  • 2012-02-29 13:43

Inte säkert att det är detta du menar...

Öppnar man undersidan av datorn så ser man i mitten ett par guldfärgade noppror, dessa skrapar på bottenplattan på senare macbook pros.
Antagligen är de till för att jorda datorn eller någon annan skit, dum placering är det iaf eftersom bottenplattan är rörlig i djupled.
Jag har satt en tejpbit över området där det vill föra oväsen på bottenplattan och problemet är väck.

Det kan bara räcka med att jag i närheten av datorn och jag hör det där metalliska klicket/klickandet.

Jag vet att Apple valt att sätta in världens sämsta hårddisk i sina Macar, så denna kommer att bytas ut till en SSD detta år.

Ursprungligen av g0tr00t:

...Jag vet att Apple valt att sätta in världens sämsta hårddisk i sina Macar...

Har du något belägg för det? Någon källa? Någon statistik?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-01 20:11

Lite mer info hade varit bra som fler har efterfrågat.

Just nu har jag svårt att förstå om ljudet uppstår när du är nära datorn eller det är för datorn är nära dig och därför hör du ljudet.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-03-01 20:20

Det är inte helt säkert att det skulle vara något hårdvarurelaterat ljud.

Jag har också ett metalliskt ljud som kommer lite ibland, på min MBP 15 (2011), en MBA 13 (2010) och en MBA 13 (2011). Ljudet fanns även på min MBP 15 (2008) innan den skrotades. SSD i samtliga maskiner och eftersom mina MBA har samma ljud så kan jag också utesluta att det skulle vara den optiska läsaren. Kvar av mekaniska saker är fläktarna, jag kan inte tänka mig att dom ens har möjlighet att få fram ett metalliskt klonkljud. Det måste vara något som OSX lyckas skapa i högtalaren, det har alltid hörts från höger sida.

Det påminner lite om lås/öppningsljudet i iPhone men mer metalliskt. Exakt samma på alla maskinerna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-01 20:25

Det är inte ljudet från Mail.app som uppdaterar utan att få nå några nya mail?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-03-01 20:26
Ursprungligen av Kajan:

Det är inte ljudet från Mail.app som uppdaterar utan att få nå några nya mail?

Nej inte hos mig, det vet jag mycket väl hur det låter.

Har du skakat än?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-03-01 22:19

Jag led tidigare av ett ljud som dök upp lite då och då, ett ljud jag inte hade någon aning om varifrån det kom. Efter ett tag fann jag den röda tråden och kunde konstatera att det kom från webläsaren då jag var inloggad på jobbets webmail.

Allt som har med ljud att göra löses med ett par semlor till en Servicetekniker.

Ta datorn till en riktig servicetekniker. Ställ den på bänken och förklara att du behöver tre minuters konsulting så får de lite fikabröd.
Kom gärna på en fredag då med

Teknikern ger dig ett utlåtande om vad det är direkt.

Nu har det börjat bli hela tiden bara jag sitter och skriver vid datorn... =/ Så får ta den förbi butiken där jag köpte den som är auktoriserad verkstad.

Jag har också ett metalliskt klickande från min, tror det är samma ljud som du har.
Tror inte det kommer från hårddisken utan snarare från chassit, kommer ibland när man tar på datorn alt. lyfter den.
Jag har en MBP 15 late 2011.

1
Bevaka tråden