Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FileMaker Server?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, är inte så bra på detta så jag frågar!
• Jag köper FileMaker Server 11
• Startar databasen på FileMaker Server
• Delar ut samma databas till 25 användare (på något sätt . . . till deras datorer?)

Behöver då dessa 25 ha något Filemakerprogram på sina datorer för att det ska fungera?

Ursprungligen av toastrom:

Hej, är inte så bra på detta så jag frågar!
• Jag köper FileMaker Server 11
• Startar databasen på FileMaker Server
• Delar ut samma databas till 25 användare (på något sätt . . . till deras datorer?)

Behöver då dessa 25 ha något Filemakerprogram på sina datorer för att det ska fungera?

Hej! Ja - samtliga klienter måste ha FileMaker installerat för att kunna ansluta till FileMaker Server. Såvida du inte:

  • Webbdelar databasen. Då kommer du åt den via en vanlig webbläsare. Dock så har den en hel del begränsningar och i viss mån även konstiga beteenden jämfört med att öppna databasen i FileMaker pro.

  • Skapa en Runtime-lösning. Då kan man öppna databasen utan klient. Har själv inte använt detta läge så vet inte riktigt vilka begränsningar det finns.

Om något av dessa fungerar beror helt och hållet på vilka behov dina användare kommer att behöva. Helt klart är FileMaker klienter att föredra då man får tillgång till hela "paketet".

De ska i stort sett bara kunna skriva in i databasen och skriva ut.
Kan man bara inte lägga en länk på deras dator så att de kan öppna databasen på servern?

Ursprungligen av toastrom:

De ska i stort sett bara kunna skriva in i databasen och skriva ut.
Kan man bara inte lägga en länk på deras dator så att de kan öppna databasen på servern?

Nej tyvärr. FileMaker Server är bara själva databasmotorn. Det går inte att se databasen med FileMaker server utan du måste ansluta med en klient.

Om behovet enbart är enklare datainmatning så ska det nog gå alldeles utmärkt med Server Advance och webbpublicering. Du behöver då minst en FileMaker Pro eller FileMaker Pro Advance licens för att skapa och redigera databasen.

Om du vill prova på funktionaliteten går det även att webbpublicera med FileMaker Pro (Alltså inte serverdelen) med upp till 5 samtliga inloggade användare. Med 30 dagars prov-version hinner man bilda sig en ganska bra uppfattning över programmet.

Tyvärr så är IWP helt uteslutet.
Runtime är också uteslutet eftersom databaserna ska kunna kommunisera med varandra.

Jag levererar en databas gjord i Filmaker 11 Advanced.
Kunden ska inte göra ändringar i databasstrukturen utan bara kunna läsa/skriva in /skriva ut.

Behöver de då;
• ett Filemaker Pro där databasen öppnas och och då kan de dela ut till högst 9 st.
eller
• en Filemaker Server + ett Filemaker Pro där databasen öppnas och delas ut till max 250 användare.
eller
• en bara en Filemaker Server där databasen öppnas och delas ut till max 250 användare.

Vilket alternativ är de rätta/bästa?

Senast redigerat 2012-03-02 14:35

Om IWP och Runtime är uteslutet återstår bara alternativet att köra FileMaker Server och sedan en version av FileMaker Pro till varje användare.

Det blir alltså:
1 st FileMaker Server
25 st FileMaker Pro

Som du skrev kan man dela ut databaser med FileMaker Pro men då med begränsningen att maximalt 9 andra kan ansluta till den. Samt att backup osv inte finns.

Ursprungligen av KoTTeN:

Om något av dessa fungerar beror helt och hållet på vilka behov dina användare kommer att behöva. Helt klart är FileMaker klienter att föredra då man får tillgång till hela "paketet".

Det blir en väldig skillnad i kostnad om man även behöver 25 klientlicenser jämfört med bara serverlicensen. Men det beror förstås (precis som du säger) på vad man behöver kunna göra.

Det går fint, läs mer t.ex. här.

Det bästa alternativet är, som KoTTeN säger, att låta varje användare ha ett exemplar av FileMaker Pro (eller FileMaker Go men då behövs å andra sidan iPads till alla). Det finns numera möjlighet att hyra licenser till en fast årskostnad, vilket i många fall ger en mer fördelaktig prisbild.

Ett annat alternativ är att använda FileMakers inbyggda webbpublicering (som KoTTeN också nämnde), men då är själva Server-programmet dyrare.

Det går ju också att göra webbsidor med t.ex. PHP och låta användarna köra webbläsare. Det kanske räcker om de bara ska skriva in uppgifter och kanske skriva ut något mindre? I FileMaker Server finns PHP-stöd.

Vill man inte köpa en FileMaker Server finns det företag som hyr ut server-plats, då räcker det med FileMaker-klienter till samtliga användare samt en bra internet-uppkoppling.

Tack alla för er hjälpsamhet!

iPad till alla låter väldigt bra. Jag hoppades att de skulle gå med en symbolisk länk.

Det kan bli lite krångligt med webbsidor - tror jag - då flera olika användare med olika behörighet kommer att finns på samma "station". Informationen i databasen är också ytterst känslig varför den inte kan läggas ut på en serverplats utanför huset.

Trevlig helg / toastrom

1
Bevaka tråden