Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows 8 är här - kommer du installera?

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Så här skriver Mat Honan på Gizmodo om nya Windows 8:

Citat:

As your intuition and muscle memory overtake your need to reason out your actions, it becomes a wonderful and efficient way to navigate actions and data. There are still rough spots that can send you tumbling, but the consumer preview is already a far better product than the developer preview that came out in September. By the time the final version ships later this year, it's clear that Windows 8 is going to be a remarkable, daring update to the venerable OS. It is a departure from nearly everything we've known Windows to be. You will love it, or hate it.

I love it.

Windows 8 Consumer Preview Hands On: No Going Back

Windows 8 eller Mac OS X 10.8. Två åttor men väldigt olika

Och så här säger Tim Stevens på Engadget:

Citat:

As it stands, Windows 8 is a considerably better tablet operating system than any previous version has managed to be. However, it's still a clumsier desktop OS than Windows 7. That's a problem Microsoft must fix before release.

Microsoft Windows 8 Consumer Preview detailed impressions -- Engadget

Nej, jag kommer självklart inte att installera det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-29 16:59

Me neither.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-02-29 17:09

Nä, jag klarar mig bra med sjuan - det lilla jag gör (typ Visual Studio och GTA IV är nog det enda jag gör i Win...).

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2012-02-29 17:18

Självklart! Bara för att jag kan.

Nä, inte på ett bra tag. Jag är tokigt nöjd med min xp som tickat på utan problem i alldeles över ett decennium. Och när det i någon avlägsen framtid blir dags står Win 7 först i kön (eller kanske OS X, om det finns kvar och inte har blivit inlåst som en iOS-klon vid det laget).

Det finns minst en ny feature

The Kill Switch Comes to the PC - Businessweek

Men det skall bli intressant att se var win 8 tar vägen.

Nej
...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-29 23:11

Håller på och ladda ner. Skall se om jag får in det i MPB:n med Parallell Desktop.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-03-02 10:47
Ursprungligen av pichia:

Håller på och ladda ner. Skall se om jag får in det i MPB:n med Parallell Desktop.

Berätta gärna hur det gick! Jag håller på att ladda ner det på en gammal skruttig Lenovo-laptop just nu. Funkar det som det ska där så vete fan om jag inte ska testa att bootcampa med det ändå ...

Inte förrän det släppts, men jag är lite less på Mac OS, som hur bra det än är har tappat lite i innovation de senaste releaserna, medan däremot det omvända gäller för Windows, så det vore roligt att köra Windows som primär-OS ett tag, bara för att testa upplevelsen om inte annat.

Jag VÄGRAR att besudla min MBP med Windows!

Vi kör Win 7 på jobbet nu och så illa är det inte, när man väl fått en del "plugins" så den beter sig som Lion.
Om vi kör Win 8 har jag inte en aning om men vi lär testa det på IT. *hehe*

Ursprungligen av Mattias Hedman:

...när man väl fått en del "plugins" så den beter sig som Lion...

Kanske en aning offtopic, men tipsa gärna om vilka plugins det är. Det kan kanske brytas ut till en egen tråd så småningom.

Och tillbaks till topic:
Jag har laddat ner Windows 8 och har installerat den i VMware på min Mac Pro. Alltid kul att testa lite, och se vad som händer "på andra sidan".

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2012-03-02 11:23

På jobbet, säkerligen...hemma, näe...

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-03-02 11:44

Om man betänker hur en touchpad på valfri peze är, jämfört med Apples, så känns det som att den bästa maskinen att köra Win 8 på är valfri Macbook...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-02 13:00

2003 skrotade jag min sista dator som körde Windows. Windows Me var det på den. Och på jobbet har jag en med XP som jag måste starta typ en gång i månaden för att fylla i en rapport. Personligen tror jag att det är troligare att jag installerar SINTRAN på någon maskin än en ny Windows-version.

Det här kanske är fel forum att fråga vilka som ska installera nya Windows...

Ursprungligen av pesc:

Det här kanske är fel forum att fråga vilka som ska installera nya Windows...

Med tanke på att det är 99% Mac så är frågan inte fel.

Jag har som en nödlösning XP installerat i VMWare Fusion på min Mac. Detta av en enda anledning - vi har en leverantör på jobbet som har en prislista i Excel med makro som inte fungerar i Excel 2011 Mac. Så fort denna leverantör får ordning på sitt makro åker Windows ut för all framtid.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-02 15:15

Kanske ska jag prova att installera på en PC jag fått ärva men inte orkat att hämta än, men jag har ingen brådska. Såg även att Windows 8 ska komma i hela 9 varianter!
källa: Windows 8 registry shows nine separate flavors to choose from | TechHeat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-02 16:42

Windows?

Nix, har aldrig installerat Windoose på några av mina Macar, känner inte behovet, ännu.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-02 17:28

Varför skulle jag?

David Pogue (stans största Apple-fan? )..
A Review of the Windows 8 Beta - NYTimes.com

  • Medlem
  • 2012-03-04 13:43

Jag kommer definitivt checka in det för jobbet. OS X börjar bli nått slags konsument latjo lajbans operativsystem. Gillar det inte alls. Jag har varit trogen apple sedan mitten av 90-talet då jag började jobba med TV, Reklam produktion med fokus på animation.

Detta är inte bara några lösa påståenden och en möjlighet att spy galla över apple i "kyrkan". OS X Lion funkar helt enkelt inte alls bra. Program som Maya o Vray stödjer inte operativsystemet längre och tyvärr tror jag inte Mountain kommer bli bättre. OSX Snow Leopard känns som det sista seriösa operativsystemet. Vi var tvugna på jobbet att nedgradera till Snow Leopard på helt nya maskiner för att få programvaran att funkera. (ja - programvaran är det senaste)

Ska man bara använda det privat är det säkert fantastiskt, men för ett produktionsbolag börjar det bli ohållbart. Hela syftet med att köra OSX har varit minimalt med krångel, och möjlighet att helt skippa en SYS ADMIN person vars enda uppgift är att serva datorerna. Men snart blir det nog till att anställa en sådan igen.

Så JA, jag kommer installera för att börja titta på alternativ till OSX. Sedan vet jag inte om det är bättre än OSX, men jag hoppas verkligen det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-04 16:50
Ursprungligen av oee:

Program som Maya o Vray stödjer inte operativsystemet längre och tyvärr tror jag inte Mountain kommer bli bättre. OSX Snow Leopard känns som det sista seriösa operativsystemet. Vi var tvugna på jobbet att nedgradera till Snow Leopard på helt nya maskiner för att få programvaran att funkera. (ja - programvaran är det senaste)

Men Apple kan väl inte anpassa OS X efter extern programvara som finns? Det måste ligga på mjukvaruföretagen att uppdatera sin mjukvara så att det funkar med nya versioner av OS X. Eller har jag missat något?

Ursprungligen av stile:

Men Apple kan väl inte anpassa OS X efter extern programvara som finns? Det måste ligga på mjukvaruföretagen att uppdatera sin mjukvara så att det funkar med nya versioner av OS X. Eller har jag missat något?

Varför inte? Bakåtkompabilitet är bra!

Det är kravet på bakåtkompabilitet - ett resultat av att klotet snurrar på Win - som gör att Win är i en återvändsgränd och bara sjunker djupare och djupare ner i ett oöverskådligt kluster av dll-filer och skit. Ingen på MS har heller en sunsing om hela systemet längre :-D. Win är fast i ett fängelse som heter bakåtkompabilitet och detta är straffet för att vara gigantiskt ofattbart dominerande på Tellus.

Apple skiter i sådant - dom genomför brutala paradigmskiften då och då för att ta OSet in i framtiden. Det är tufft för oss användare - många gånger har man ju svurit eder (mest när man legat ur rytm inköpsmässigt av hård- och mjukvara) - men pallar man inte trycket så ska man satsa på Win istället.

Ursprungligen av timothy:

Varför inte? Bakåtkompabilitet är bra!

Ursprungligen av Zimmerman:

Det är kravet på bakåtkompabilitet - ett resultat av att klotet snurrar på Win - som gör att Win är i en återvändsgränd och bara sjunker djupare och djupare ner i ett oöverskådligt kluster av dll-filer och skit. Ingen på MS har heller en sunsing om hela systemet längre :-D. Win är fast i ett fängelse som heter bakåtkompabilitet och detta är straffet för att vara gigantiskt ofattbart dominerande på Tellus.

Men din x86-PC på jobbet kör antagligen Windows?

Mac OS X liknar mer och mer ett leksaks-OS, så är det.

Jag har ingen Win-maskin alls numera - inte på jobbet heller. Bara Macar. Vad jag säger är att bakåtkompabiliteten är ett problem för MS som då inte kan reformera Win till ett modernt OS. Jag menar också att jag förstår MS - dom KAN inte komma med paradigmskiften - då kollapsar världen...så stora är dom.

OSX är utan tvekan världens idag modernaste OS för persondatorer - inget kommer närheten. Detta har Apple uppnått genom drastiska paradigmskiften där min låt "Don't look back" varit ledmotivet. Dom har flera gånger gjort ALLT - både mjukvara och hårdvara - obsolet på ett dygn :-D. Hade dom respekterat bakåtkompabilitet så hade OSX inte funnits alls. Inte Intel-Macar heller.

Rätt? Fel? Det skiter jag i - deltar inte i Mac-Win-kriget. Jag säger bara som det är. MS har ju själva förklarat att dom inte kan gå "hårt fram". Det jag säger är ju trivial information. Allmänt känt och förstått.

Ursprungligen av keptang:

Men din x86-PC på jobbet kör antagligen Windows?

Mac OS X liknar mer och mer ett leksaks-OS, så är det.

Bevaka tråden