Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är du nöjd med storleken på iPhone?

Tråden skapades och har fått 103 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-21 22:14

Gärna större skärm, men absolut inte större telefon. Gärna mindre telefon, men helst inte mindre skärm. Upplösningen naturligtvis i båda fall densamma som idag.
Men, förmodligen finns det en bra anledning att ha en svart ram runt det pekkänsliga, baserat på hur de flesta håller telefonen. En skärm som gick hela vägen ut till kanten skulle ge upphov till en massa oönskade skärmtryck och en helt ny "du håller den fel"-debatt. Det tror jag inte Apple vill bjuda belackarna på...

Storleken på telefonen är bra som den är. Möjlitvis kan de utnyttja en större del av framsidan för skärmen och minska "bezel:en".

storleken har ingen betydelse! (var bara tvungen)

jag är också av den åsikten att 3.5" räcker gott och väl, det är ju faktiskt en telefon och ingen hemmabio vi går runt med.

den ligger perfekt i handen och som någon tidigare sa så kan man hantera telefonen med en hand till skillnad mot androids monster-telefoner (har provat en arbetskompis android-lur och den kändes som en ipad i jämförelse = väldigt osmidig)

och som ytterligare någon sa så finns ju ipad om man vill ha mer tum

summa sumarum, jag är mycket nöjd med 3,5" och ser ingen mening med att öka den.
men å andra sidan skulle jag inte svära och slita mitt hår om de ökade med 0,5-1" heller..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-24 19:54

Jag känner mig inte missnöjd med nuvarande storlek, den fungerar utmärkt för mig. Sen så har jag inte hållit i en telefon med större skärm så jag vet inte hur det skulle påverka upplevelsen positivt eller negativt. Skulle det bli en något större telefon och en något större skärm skulle jag säkert vänja mig vid det och mina jeans skulle börja slitas annorlunda.

Är det bara jag som anser att det är en telefon, med mycket användbara funktioner. Polaren har haft diverse Android monster, men när du inte kan tala bekvämt i dem utan att de minst halva huvudet. Så tycker jag inte längre bör marknadsföras som telefon, främst.

Ska tillägga att jag inte äger Iphone eller annan smartphone, då de inte tål min typ av arbete och jag föredrar att kunna ersätta en skadad telefon för en billig peng. Däremot har jag en Ipod Touch när jag är på resande fot, smidigt att hoppa in på Wifi, köra mindmaps och alltid ha manualer till hands.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-24 20:50

Tror att det är kontraproduktivt att göra mobiler allt större. Trots allt handlar det ju om att den ryms i fickan. Vill du ha större så är det naturliga steget att välja MYCKET större, dvs iPad eller bärbar dator. Trixet är att behålla nuvarande storlek men skapa ett innehåll som är smart utformat och som funkar praktiskt optimalt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-02-24 21:25

Fast iom att innehållet i mobilerna ändras så mycket och vi använder dem mer och mer att läsa/spela osv på istället för att "bara" prata så är det väl ganska naturligt att den optimala formen förändras? Jag tror att vi kommer sitta om ett par år och tänka hur fan vi klarade oss med bara 3,5" precis som jag nu sitter och tittar på min gamla w800(eller vad den nu heter) och bara "va fan?"..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-24 21:55

Allt blir ju inte bara större och större. Titta på bärbara datorer, 15-17'' var standard ett tag. Sen kom Macbook på 13'' som många tyckte var "för liten". Men den hade bra upplösningen, dvs man kunde se lika mycket på en hemsida som med en HP 15'', och plötsligt var det en bra storlek. En bärbar dator på riktigt och med bra batteritid, utan att man offrade något egentligen.

Anledningen till att Android börjat med större skärmar är först och främst för att särskilja sig från en iPhone. Storlek 3,5'' ägs av Apple. Likaså 9,7'' på surfplattor. Det går inte att göra en surfplatta så mycket större, så då satsar konkurrenterna på utrymmet mellan iPhone och iPad. Att de resterande storlekarna passar vissa är bara bra. Men i det stora hela så har Apple prickat rätt med både 3,5'' och 9,7''.

Ursprungligen av raubas:

Fast iom att innehållet i mobilerna ändras så mycket och vi använder dem mer och mer att läsa/spela osv på istället för att "bara" prata så är det väl ganska naturligt att den optimala formen förändras? Jag tror att vi kommer sitta om ett par år och tänka hur fan vi klarade oss med bara 3,5" precis som jag nu sitter och tittar på min gamla w800(eller vad den nu heter) och bara "va fan?"..

Summary:

iPhone is the shit
Galaxy is big shit

Senast redigerat 2012-02-25 19:03
Ursprungligen av micthemac:

Sammanfattning:

The iPhone is the shit
The Galaxi is big shit

Galaxi?

Jag hoppas verkligen på en iPhone Big - samma storlek som t.ex. Samsung Galaxy. Eftersom iPhone aldrig varit en telefon för mig - att prata i telefon är helt obsolet i mitt liv -det händer sällan - så vill jag ha en större handdator helt enkelt - en som man ändå alltid har med sig. Man har den i bälteshölster. För mig skulle det vara den ultimata lösningen och jag skulle köpa den bums oavsett pris.
Anledningen till att jag aldrig dreglat efter en iPad är att den är för stor för att alltid ha med sig och är jag hemma/jobbet så använder jag Macar. Köpte jag en iPad så vet jag att den bara skulle samla damm. Däremot funderar jag att köpa en beggad iPad2 till min lilla dotter - för att spela lärande spel på :-).
Jo, det är fult med en stor lur...men det vänjer man sig vid (är en iPad vackrare?) och ibland slår det praktiska estetiken på fingrarna för mig (bälteshölster är ju fruktansvärt töntigt t.ex. - men det är för bra för att undvikas - cykelhjälmar är också skrämmande fula och löjliga...men bra).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-25 18:50

För egen del jag tycka att det vara smartare att sälja 2-3 versioner i olika skärmstorlekar med samma/liknande processorpaket under huven än att fortsätta lite billigare av förra versionen. Finns ingen anledning till att det inte skall fungera, när koreaner och andra har visat att det finns efterfrågan för större telefoner.

Jag är nöjd med storleken på iphone när jag ringer med den. Men tangentbordet på skärmen är lite för litet för mina händer, så jag skulle vilja ha 3.8-4,2 tum, med samma upplösning på skärmen. Och nuvarande med, för dom med mindre händer. Redan nuvarande storlek är oskön i fickan, så lite större gör varken till eller ifrån. Sedan tycker jag många (grabbar) glömmer att det finns många - mest kvinnor som använder handväskor. Eller som jag, kavaj, plats i innerfickan.

Så en 3,5 och en 4.2, samma upplösning please.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag hoppas verkligen på en iPhone Big - samma storlek som t.ex. Samsung Galaxy. Eftersom iPhone aldrig varit en telefon för mig - att prata i telefon är helt obsolet i mitt liv -det händer sällan - så vill jag ha en större handdator helt enkelt - en som man ändå alltid har med sig. Man har den i bälteshölster. För mig skulle det vara den ultimata lösningen och jag skulle köpa den bums oavsett pris.
Anledningen till att jag aldrig dreglat efter en iPad är att den är för stor för att alltid ha med sig och är jag hemma/jobbet så använder jag Macar. Köpte jag en iPad så vet jag att den bara skulle samla damm. Däremot funderar jag att köpa en beggad iPad2 till min lilla dotter - för att spela lärande spel på :-).
Jo, det är fult med en stor lur...men det vänjer man sig vid (är en iPad vackrare?) och ibland slår det praktiska estetiken på fingrarna för mig (bälteshölster är ju fruktansvärt töntigt t.ex. - men det är för bra för att undvikas - cykelhjälmar är också skrämmande fula och löjliga...men bra).

[ATTACH="CONFIG"]32152[/ATTACH]

Kunde inte hålla med mer! Pratar nästan aldrig i mobilen utan det är SMS och diverse sociala medier som gäller för mitt sociala mobilanvändande. Är också mer av en handdator för min del snarare än en telefon så en rackare med en 4" Retina hade suttit riktigt fint!

Javisst. Åtminstone två modeller/storlekar. Dom säljer ju en massa olika laptops i olika storlekar.

Större skärm finns inget annat val, funkar inte att köra 3,5" år 2012 så är det bara, vill man ha en liten skärm köp en Nokia 8210 då.

Det optimala är väl att behålla storleken på dagens 4S och göra skärmen ut i kanterna och bort med Homebutton så har vi slagit 2 flugor i samma smäll, hyfsad stor skärm men bibehållen storlek! Går ju få dit 4" om man skulle göra så, gärna lika tunn som iPod Touch också

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-26 11:35

Klart läge för lite förändring i skärmstorlek, om inte annat för att ruska om och väcka uppmärksamhet bland kunder och konkurrenter, siri är väl ingen dundersucce så länge, all heder till mjukvaru improvments, men hårdvaran hos Apple släpar lite efter och nu är det knivskarp konkurrens.

Ni alla som förespråkar er hellylle nöjdhet med 3.5 tum, får väl se hur stilla ni sitter i "båten" när Apple lanserar sitt nya flaggskepp på 4 tums + i sin nya iPhone 5

Vi får väl anledning att återkomma till tråden ifråga

Jag hoppas att Apple kan se en lönsamhet i att lansera två olika storlekar samtidigt ,och frångå sin strategi att lansera en ny iPhone modell i enbart en storlek.

Produktionsledet och kapaciteten för 3.5 tums finns ju redan där, men skulle man lansera ytterligare en storlek och då menar jag inte bara större skärm utan en nyare tunnare design typ ipod touch, så krävs det mer kapacitet och resurser mm och i slutändan får det ju inte gå ut över kvaliteten på produkterna.

Blir spännande i alla fall att se vad Apple kläcker ur sig i och med iPhone 5 intåg på scenen.

Ursprungligen av CUBEIS:

Klart läge för lite förändring i skärmstorlek, om inte annat för att ruska om och väcka uppmärksamhet bland kunder och konkurrenter, siri är väl ingen dundersucce så länge, all heder till mjukvaru improvments, men hårdvaran hos Apple släpar lite efter och nu är det knivskarp konkurrens.

Ni alla som förespråkar er hellylle nöjdhet med 3.5 tum, får väl se hur stilla ni sitter i "båten" när Apple lanserar sitt nya flaggskepp på 4 tums + i sin nya iPhone 5

Vi får väl anledning att återkomma till tråden ifråga

Jag hoppas att Apple kan se en lönsamhet i att lansera två olika storlekar samtidigt ,och frångå sin strategi att lansera en ny iPhone modell i enbart en storlek.

Produktionsledet och kapaciteten för 3.5 tums finns ju redan där, men skulle man lansera ytterligare en storlek och då menar jag inte bara större skärm utan en nyare tunnare design typ ipod touch, så krävs det mer kapacitet och resurser mm och i slutändan får det ju inte gå ut över kvaliteten på produkterna.

Blir spännande i alla fall att se vad Apple kläcker ur sig i och med iPhone 5 intåg på scenen.

Ja och desto mer data som hamnar i molnet, desto mindre anledning att köpa 64gb iPhonen, så något mer skulle behövas för att skilja på de olika prisnivåerna. Tex olika skärmstorlek.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-26 23:53
Ursprungligen av CUBEIS:

Klart läge för lite förändring i skärmstorlek, om inte annat för att ruska om och väcka uppmärksamhet bland kunder och konkurrenter, siri är väl ingen dundersucce så länge, all heder till mjukvaru improvments, men hårdvaran hos Apple släpar lite efter och nu är det knivskarp konkurrens.

Ni alla som förespråkar er hellylle nöjdhet med 3.5 tum, får väl se hur stilla ni sitter i "båten" när Apple lanserar sitt nya flaggskepp på 4 tums + i sin nya iPhone 5

Vi får väl anledning att återkomma till tråden ifråga

Jag hoppas att Apple kan se en lönsamhet i att lansera två olika storlekar samtidigt ,och frångå sin strategi att lansera en ny iPhone modell i enbart en storlek.

Produktionsledet och kapaciteten för 3.5 tums finns ju redan där, men skulle man lansera ytterligare en storlek och då menar jag inte bara större skärm utan en nyare tunnare design typ ipod touch, så krävs det mer kapacitet och resurser mm och i slutändan får det ju inte gå ut över kvaliteten på produkterna.

Blir spännande i alla fall att se vad Apple kläcker ur sig i och med iPhone 5 intåg på scenen.

Apple behöver inte ändra skärmstorlek för att väcka uppmärksamhet. Siri är fortfarande i beta och finns på få språk.

Jag tycker nuvarande storlek är optimal för mina händer i alla fall.

Jag säger bara...

Ursprungligen av zappee:

Apple behöver inte ändra skärmstorlek för att väcka uppmärksamhet. Siri är fortfarande i beta och finns på få språk.

Siri.... Alltså... Nej, jag tror inte det...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-28 12:57
Ursprungligen av PeeMaN:

Siri.... Alltså... Nej, jag tror inte det...

Själv sitter jag på gärsgårn. Du kanske har rätt.

Men man ska betänka att Siri endast är i beta och kanske kan bli mycket bättre.

Det intressanta är att då skulle det gå att göra en iPhone Nano. Som är helt röststyrd. Kanske utan skärm, och appar, men att du kan ha dialog med Siri om telefonering, vägbeskrivningar, kalendrar, miniräknare, söka diverse svar, etc, etc. Med utseende och storlek som en iPod shuffle. Kanske inte ens heter "iPhone". Kanske inte idag, men inom en snar(?) framtid.

Frågan är ju: Även om det skulle gå, skulle man vilja ha den? Det fanns ju en röststyrd iPod shuffle som inte blev någon succé...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-02-26 11:38

Jag är rätt nöjd med 3.5 men även 3.7 - 4.0 skulle fungera, inte större.

@ndreas din teori fungerar inte så bra man måste ändå tänka på ratio av skärmen. Sen vad ska dom göra med kameran och högtalaren där uppe om man ska ha skärm från kant till kant?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-26 21:24

Måtte inte Apple ändra på formatet på iPhone, den är helt perfekt som den är.

Storlekarna som Galaxy S, SII, Note och allt vad de heter har är på tok för stora. Det ska vara smidigt att ha den i fickan också, inte ett krav att ha portfölj. Om Apple på ett snyggt sätt kan utöka skärmytan utan att öka dimensionerna på telefonen så, be my guest. Dock bör inte telefonen bli större.

Det är klart, om Apple skapar två modeller så löser det sig. En modell á la husvagnstv i fickan och en med bibehållna dimensioner

Ursprungligen av zinned:

Måtte inte Apple ändra på formatet på iPhone, den är helt perfekt som den är.

Storlekarna som Galaxy S, SII, Note och allt vad de heter har är på tok för stora. Det ska vara smidigt att ha den i fickan också, inte ett krav att ha portfölj. Om Apple på ett snyggt sätt kan utöka skärmytan utan att öka dimensionerna på telefonen så, be my guest. Dock bör inte telefonen bli större.

Det är klart, om Apple skapar två modeller så löser det sig. En modell á la husvagnstv i fickan och en med bibehållna dimensioner

Men alla har inte små kineshänder heller...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-27 07:42
Ursprungligen av Pain Reaper:

Men alla har inte små kineshänder heller...

Alla har inte alltid ryggsäck med sig heller

Ursprungligen av zappee:

Alla har inte alltid ryggsäck med sig heller

Själv går jag inte i tajta tjej-jeans så en SGS2 får lätt plats i fickan.. Om Apple fixar en 4" Retina utan att själva enheten blir mer än någon millimeter större så är det ju lugnt.. Får tom ner min BookBook i fickan utan minsta problem.. Går ni andra runt med jeans som har lika nyttiga fickor som ett par för tjejer har?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-02-27 10:35
Ursprungligen av Pain Reaper:

Går ni andra runt med jeans som har lika nyttiga fickor som ett par för tjejer har?

Jag går runt i helt vanliga tajta jeans köpta på Gina Tricot, HM och såna där vanliga butiker.
Man ska inte behöva köpa speciella jeans från Evisu och Psycho Cowboy med jättefickor för att kunna få ner en telefon.

Ursprungligen av Mija:

Jag går runt i helt vanliga tajta jeans köpta på Gina Tricot, HM och såna där vanliga butiker.
Man ska inte behöva köpa speciella jeans från Evisu och Psycho Cowboy med jättefickor för att kunna få ner en telefon.

Själv har jag vanliga jeans från Dressman och det slinker ner en BookBook utan minsta bekymmer..

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-27 10:53
Ursprungligen av Pain Reaper:

Själv går jag inte i tajta tjej-jeans så en SGS2 får lätt plats i fickan.. Om Apple fixar en 4" Retina utan att själva enheten blir mer än någon millimeter större så är det ju lugnt.. Får tom ner min BookBook i fickan utan minsta problem.. Går ni andra runt med jeans som har lika nyttiga fickor som ett par för tjejer har?

Vanliga "standardjeans" hos godtycklig större kedja har ganska tajta fickor. Givetvis finns det är även jeans som är både loose-fit och very loose-fit, men jag tror att försäljningen av sådana är ganska mycket lägre än de som är lite tajtare.
Personligen hatar jag jeans som är för lösa över låren.

I mitt tycke är det endast EN sak jag verkligen saknar i en iPhone och det är en 4" Retina Display! Hanterar brorsans SGS2 med dess 4,3"are med en hand utan minsta problem och 3,5" börjar kännas lite litet nu..

Nej, om Apple gör iPhone större så kommer jag att....att.......att.....köpa den ändå och inbilla mig att jag gillar den. Man jag gillar den som den är.

Bevaka tråden