Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

tom skivavbild för gästkontot

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • göteobrg
  • 2012-02-27 22:56

Jag har ett problem. Jag har skapat en tom skivavbild med lösenord och sedan delat med mig den till alla användare och givit den läs och skrivrättigheter. Detta för att gästanvändaren skall ha en möjlighet att spara saker på datorn i och med att allt raderas när man loggar ut. Problemet är bara att jag har gjort detta för flera användare och jag vill inte att någon skall ha möjlighet att radera de andras skivavbilder och därmed deras arbeten. Kan jag förhindra detta på något sätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-27 23:11

Förklara lite närmare vad det är du vill uppnå.

Är det inte lättast att bara göra ett vanligt användarkonto för varje person?

Allternativt ett gemensamt användarkonto som alla gäster får dela på. (riktigt användarkonto, inte typen gästkonto där allt raderas vid utlogg)

Med din lösning och det du efterfrågar får du väl i så fall göra en separat skivavbild med lösenord till varje användare. Men då är det väl lättare att ge varje person ett eget användarkonto på datorn?

  • Medlem
  • göteobrg
  • 2012-02-27 23:23

Ok. Jag arbetar som lärare på en högstadieskola där flera elever (5) delar på samma mac. När de hade olika konton strulade det till sig med göteborgsstads säkerhetssystem. Macen blandade då ihop certifikaten så att elever surfade på varandras certifikat. Reglerna säger dock att varje person måste loggas personligen vid användandet. Dessutom så sparar eleverna allt möjligt på alla olika möjliga ställen i macen vilket leder till att det blir en väldig oreda att städa upp. Dessutom så laddar de ner massa olika egna program som inte är tillåtna. Därför ville jag att de inte skulle kunna göra vad som helst utan att diverse bilder och skärmsläckare och dylikt försvinner mellan varje session. Därför skapade jag de tomma skivavbilderna och gav de 5 användarna 20 gig var. Problemet är att de alla kan radera varandras avbilder i och med att de inte behöver skriva in lösenordet för att radera avbilden. Jag har skapat 5 olika avbilder med 5 olika lösenord

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-02-28 17:53
Ursprungligen av jockwer:

Ok. Jag arbetar som lärare på en högstadieskola där flera elever (5) delar på samma mac. När de hade olika konton strulade det till sig med göteborgsstads säkerhetssystem. Macen blandade då ihop certifikaten så att elever surfade på varandras certifikat. Reglerna säger dock att varje person måste loggas personligen vid användandet.

Det där är ju en bugg i OS X som jag hoppas att du har felanmält till Apple. Du gör det här.

Ursprungligen av jockwer:

Dessutom så sparar eleverna allt möjligt på alla olika möjliga ställen i macen vilket leder till att det blir en väldig oreda att städa upp.

Om din Mac är korrekt installerad och inställd ska eleverna bara kunna skriva på sitt eget konto och på /Users/Shared. Möjligen att du kan strypa bättre med 3:e-partsprogram.

Ursprungligen av jockwer:

Dessutom så laddar de ner massa olika egna program som inte är tillåtna.

Det borde väl ett klassiskt kontrakt mellan skola och elever lösa. Det finns i bla mina barns skola, så där tror jag att du har stora möjligheter att lyckas.

Ursprungligen av jockwer:

Därför ville jag att de inte skulle kunna göra vad som helst utan att diverse bilder och skärmsläckare och dylikt försvinner mellan varje session.

Jag tror nog att du lyckas bättre med utdelat förtroende (med kontraktet i bakgrunden) än en massa förbud och regler.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-28 00:10

OK, hittade ett sätt att lösa som du vill!

Antar att du lagt skivavbiderna i Användare>Delat. Den mappen har alla tillgång till. I den mappen skapar du en ny undermapp som bara admin har läs- och skriv-rättigheter till, alla andra bara läsrättigheter. Om du i denna mapp sedan skapar nya undermappar som alla har både skriv- och läs-rättigheter till så kan de ändra allt i mapparna men inte radera själva mappen! Och samma sak för en lösenordskyddad skivavbild, alla (som har lösenordet) kan montera den och göra ändringar, men inte slänga själva skivavbilden!

Hanterat användarkonto med föräldrakontroll var inget alternativ pga certifikatstrulet eller?

  • Medlem
  • göteobrg
  • 2012-02-28 14:32

Jag har lagt upp skivavbilderna i dokument i och med att admin inte kommer att lägga upp någonting där som kan nå eleverna och nej hanterat användarkonto fungerar inte. Jag skall testa det du har skrivit och se om det funkar. Tack så mycket. Jag funderade först på om man på något sätt kunde göra så att allt som hamnar i papperskorgen kunde sparas i någon mapp i admin och att den i sin tur tömdes typ var 10:e dag.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-02-28 17:56
Ursprungligen av jockwer:

Jag har lagt upp skivavbilderna i dokument i och med att admin inte kommer att lägga upp någonting där som kan nå eleverna och nej hanterat användarkonto fungerar inte.

Vad sa du att du hade gjort? Jag hänger inte riktigt med. Har du lagt något i Dokument-mappen? Och vad menar du med att admin inte kommer att lägga något där dom inte kan nå eleverna? Förklara gärna mer! Jag tror nämligen att lösningen är mycket enklare än vad du beskriver...

  • Medlem
  • göteobrg
  • 2012-02-28 21:04

ok jag tar det en gång till. Vi har 30 macdatorer som skall delas av 150 elever. Detta innebär att det blir 5 elever per dator. Vi kan inte skapa 5 konton för då fungerar inte det trådlösa nätverket med Göteborg stads säkerhetssystem med certifikat. Den som först loggade in blev sedan den personen som alla surfade på, vilket skulle leda till att alla andra elever kunde göra vad de ville på den förste personens certifikat. Det jag då gjorde var att lägga mig själv som den personen, vilket jag mycket snart fick backning på.

Jag skapade då ett adminkonto som inte skall användas av någon annan än mig själv för diverse inställningar och sedan skapade jag gästkontot. Det som jag tyckte var bra var att allt raderades mellan gångerna i och med att eleverna sparade saker i mappar överallt i systemet. Däremot ville jag att de skulle kunna spara sina arbeten och dessutom ha lösenord så att bara de själva kunde komma in, samtidigt som de kunde dela gästkontot. På så sätt så kan vem som helst använda datorn till surf och arbete för att sedan spara i vår plattform. Samtidigt så arbetar de mycket i imovie och garageband och när de inte hinner klart stödjer inte vår plattform de filerna vilket då fick mig att surfa runt tills jag hittade det här med tom skivavbild.

Jag delade med mig av admins dokument och i den lade jag skivavbilderna. Dokument gav jag läs och skriv. Detta ledde till att eleverna kunde logga in med sitt personliga lösenord och spara sina filer. Problemet blev dock att de har möjighet att radera varandras skivavbilder. Anledningen till att jag lade dem i dokument finns det ingen direkt förklaring till men det gör ingen skada då adminkontot inte används av lärarna för att spara dokument. Det är enbart jag som admin som har tillträde till kontot. Lärarna har sina egna datorer.

  • Medlem
  • göteobrg
  • 2012-02-28 21:10

Du har också rätt i att detta med certifikathanteringen måste vara en bugg i systemet. De datorerna som har lion istället för snowleopard har inte lika stora problem med uppkoppling till internet.

  • Medlem
  • göteobrg
  • 2012-02-28 21:11

tyvärr är detta någonting som vi måste leva med i och med att vi inte får någon uppgradering till Lion inom den närmsta framtiden

  • Medlem
  • göteobrg
  • 2012-02-28 21:09

Alltså: I och med att vi inte kan ha olika konton så är det ohållbart för eleverna att dela på ett konto utan möjligheten att spara sina arbeten med lösenord. Det blir dessutom rörigt för dem när deras kompisar lägger till diverse program och filer var de vill.

1
Bevaka tråden