Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powermac G4 glömmer vad som finns i dockan och bakgrundsbilden efter spänningslöshet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-28 13:45

Min gissning är att batteriet på moderkortet är slut, kan det vara rätt? Dock så tycker jag att det är konstigt att dockan tappar alla program som jag har lagt till i den, (alla standardapplikationer ligger dock kvar).

På en PC så förloras bara BIOS-inställningarna (tid, lösenord och boot-listan) om batteriet inte håller laddningen, vad är det som sparas med hjälp av "bios-batteriet" på en Mac?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-29 15:56

Har du kollat skivrättigheterna? Låter mer som att OSX inte får skriva ner hur Dockan ska se ut...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-29 20:57

Nej det har jag inte kollat. Det konstiga är att dockan kan spara mina ikoner, men ibland så försvinner dem, den tappar alltså inte mina ikoner i dockan efter varje omstart. Kan det fortfarande vara skivrättigheterna som spökar då?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-01 22:53

Nej, det kan vara hårddisken som har problem också. Men båda är ju lätt att kolla med Skivverktyget.

Plocka ur batteriet och kolla spänningen med en multimeter. Om spänningen är över 3.7V är batteriet i nyskick, under och på 3.6V fungerar det måttligt som normalt och ned.
Men ej under 3.5V, är värdet under 3.5V på multimetern eller någonstans på tex 3.54V eller 3.57V orkar inte batteriet göra sin uppgift.

På batteriet står det en spänning utskriven på 3.6V men ett nytt batteri har ofta en lite högre spänning om det är oanvänt.

1
Bevaka tråden