Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Å Ä Ö försvinner vid import från Eudora till Mail

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-02-27 21:54

När jag importerar brevlådorna i Eudora till Mail försvinner åäöÅÄÖ både i ämnesrad, avsändarnamn och själva texten.
"Nämndmöte med företaget" blir "Nmndmte med fretaget", "därför" blir "drfr" o.s.v.
Detta gäller dock inte riktigt alla mail, men jag kan inte lista ut varför vissa klarar sig oskadda.
I brev som skickas direkt till Mail funkar däremot allt som de ska.
Finns det något att göra?

Testa Eudora Mailbox Cleaner. (Om du har tillgång till en äldre Mac som inte kör Lion, det är ett PPC-program tyvärr.)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-02-28 08:47

Troligen för att dina riktigt gamla mail är skrivna med mailklienter som inte följde (på den tiden) standard för hur landsspecifika tecken skulle hanteras. Därför finns det några (= dom senaste) mail som troligen är skrivna med nyare mailklienter som följer standard.

Mailbox Cleaner var skapat specifikt för att lösa dessa problem, från beskrivningen (min markering):

Citat:

Trying to migrate my old messages from Eudora to Apple Mail, I noticed that most of the information got lost or mangled in the process (all messages show up as unread, attachments get lost, non-ASCII character show up incorrect, HTML messages display as code instead of formatted text, …).

Tyvärr är det länge sedan det gjordes och det kräver som sagt en Mac med Rosetta-miljön på.

1
Bevaka tråden