Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RAM-minne och SSD-disk MacBook Pro 7.1 13 2.4 Ghz

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Är det nån som kan hjälpa mig med vägledning hur jag kan uppgradera min MacBook Pro på bästa sätt.

Jag har idag 4 gb och 250 gb hårddisk.

Skulle vilja ha mer RAM och byta till en SSD-disk. Vad ska jag satsa på och hur mycket RAM kan jag få in? Är 16 gb möjligt och får jag ut så mycket kontra 8 gb då jag är en "vanlig" datoranvändare som inte arbetar i tunga program?

Tack på förhand!

/Erik

MacBook Pro 7,1 kan enligt Mactracker ha 8 GB minne. Satsa på antingen Crucial eller Kingston och inga ValueRAM/ValueSelect utan de som rent uttalat stöds på Mac. 2x4GB stickor ska du ha (204-pin PC3-8500 (1066 MHz) DDR3 SO-DIMM).

Tack så mycket för svar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-27 17:47

När det gäller minne så köpte jag 2010 CORSAIR VS 8GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ CL7 (2X4GB) - Specifikationer till min MBP 2010 (7,1) och det har fungerat kanon sen dess.

Jag har även nu bytt HDD till en OCZ Agility 3 240GB som fungerar kanon. MBP stödjer inte full hastighet på SSD då MBP endast har SATA 300Gbps. Test med Disk Speed Test (Blackmagic) ger knappt 200MB/s i write och drygt 200MB/s i read vilket är sjukt mkt bättre än vad jag hade med min 1TB disk tidigare.

Vid installation hade jag dock problem med återställningen med Time machine som inte fungerade. Jag misstänker att det handlar om att hastigheten från Apple av nedladdningen av Lion strulade. Det slutade med att jag ominstallerade Lion från början (via en sticka) och sen återställde filerna från TM.

Tips är att du bränner ned Lion på DVD eller minnespinne så du kan installera därifrån.

Edit: Glömde skriva att när du väljer storlek på SSD så tänk på att sleepimage tar plats. Har du 8GB minne så är den filen också 8GB. ... om du inte väljer att stänga av den funktionen.

Senast redigerat 2012-02-27 20:08

Skulle nog kunna tänka mig att offra cd´n då jag nästan aldrig använder den. Låter som en bra lösning, har ändå all backup, bilder, filmer och serier på en extern.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-02-27 20:05

Har du en MBP 2011 kan du ha upp till 16GB RAM, även fast Apple bara säger 8 så går det med 16. Däremot kommer du nog inte ha användning för mer än 8 GB speciellt när du bara "vanlig" datoranvändare. Angående SSD, om jag hade köpt ny SSD idag hade jag valt samsungs -> MZ-7PC512N - ÖVERSIKT | SAMSUNG

Annars kan du köra på den lösningen att du har en SSD med kanske bara 64 GB till OS och program och så kör du en -> Mount 2.5 för lagring av bilder musik och film. Om du är beredd att offra CD-enheten dvs!

Ursprungligen av musicG:

Har du en MBP 2011 kan du ha upp till 16GB RAM, även fast Apple bara säger 8 så går det med 16.

Det har han inte. MacbookPro 7,1 är från 2010.

  • Medlem
  • Sandviken
  • 2012-02-27 20:15
Citat:

Det har han inte. MacbookPro 7,1 är från 2010.

oj, missa rubriken... Men jag anser att 8 GB räcker ändå

Ursprungligen av musicG:

oj, missa rubriken... Men jag anser att 8 GB räcker ändå

Skulle tro det.

Tack Lajo
Hänger ram-minnet ihop med disken eller skulle jag märka skillnad om man börjar med minnet och tar SSD´n lite senare?
Funderar lite på om jag verkligen behöver 250gb, men det är ju rätt skönt att ha utrymmet.
Jag använder inte Time Machine idag men kan man köra en enda backup precis innan eller måste man schemalägga detta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-27 22:47

Bifogad bild är från Space Gremlin som illustrerar en nyinstallation av Lion där jag har Office samt lite andra program installerade. Jag sparar inte direkt någon data på disken så jag hade klarat mig mkt bra med en 120GB disk.

Edit: Såg att totalen inte stod utskriven i skärmdumpen, summan av nyttjandet är drygt 30GB

När det gäller vad som skulle gjort störst skillnad, 4GB->8GB RAM eller HDD -> SSD så skulle jag säga SSD. Min Air har bara 2GB RAM och den har (innan jag bytte till SSD i min MBP) upplevts mycket snabbare. Men, det är ju helt kopplat till vad man använder sin Mac till.

Att köra Time Machine är ju mest en smidighet i att få över program, data och inställningar. Kör en backup innan du byter disk så kan du ju alltid återställa från den versionen.

1
Bevaka tråden