Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP13" vs MBP15" (2011)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2012-02-24 15:19

Funderar över 13" mot 15", speciellt över dual-core processorn mot quad-core processorn och även det bättre grafikkortet i 15".

Om jag mest kommer att köra photoshop, flash, programmering. Kommer ju inte spela något grafikkrävande överhuvudtaget, eller används även grafikkortet i t.ex photoshop etc om det blir "krävande" nog? för att avlasta processorn eller nåt?

Vet inte om det är värt att köpa en 15" med quad-core och bättre grafikkort när man inte tänker spela något? Dessutom gillar jag ju 13" bättre för den är mer portabel, även fast det bara handlar om ett halvt kilo.

Uppgradering till 8gb minne tänkte jag göra i vilken version jag än köper.

P.S Kommer 2012 MBP ut i April tro?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2012-02-27 09:28

Ingen som har någon synpunkt? Lär väl dock inte köpa en MBP innan jag vet när årets modeller kommer, och de kommer väl snart..

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-02-27 14:32
Ursprungligen av Urme:

Ingen som har någon synpunkt? Lär väl dock inte köpa en MBP innan jag vet när årets modeller kommer, och de kommer väl snart..

Det verkar som det inte kommer bli några nya MBP förrän i sommar, intel har problem med ivy bridge, eller hur det nu var.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-27 12:53

Det bästa av två världar: 13" + extern skärm för bildredigering hemma?
Finns en del tankar kring storlekar att läsa här bl.a. http://www.99.se/macbook-air/288429-macbook-air-11-13-ni-har-ge-mig-garna-rad.html
Vad använder du i dagsläget?

Bär du datorn mer än du använder den? => prioritera låg vikt (13"/Air)
Använder du datorn mer än du bär runt på den? => prioritera prestanda (15")

Ja Photoshop använder grafikkortet, men det ska ganska mycket till innan man märker skillnad på de två

Jag skulle valt 13" med SSD framför 15" utan

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2012-02-27 14:01

15" med high res, 1280x800 upplösningen på 13" är inte rolig.
Alternativt en air, den har högre upplösning än 13" mbp.
Enda fördelen jag ser med en 13" mbp jämfört med air är att man kan ha mer än 4GB ram.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2012-02-28 14:02

Det lutar att jag köper en 13" MBP nu istället för vänta till sommaren på nya modellerna. Blir nog att uppgradera till 16gb minne så kan jag köra nån virtual machine etc också utan större problem.

Idag har jag en 15" MBP 2011 med 8gb ram och den bättre skärmen, den är dock genom jobbet och där slutar jag till veckan. Så nu behöver jag en egen Mac (aldrig haft en privat tidigare), vägra gå tillbaka till PC 100% Men denna kommer jag förmodligen fara och slänga med rätt mycket och tycker att 15" är i bökigaste laget att bära med sig.

Det är väl upplösningen på 13" som jag inte gillar, fast tänker inte köpa en air bara för upplösningen.

Och grafikkortet kommer förmodligen inte bli något problem heller eftersom jag aldrig kommer spela något krävande på den.

Synd bara att de nya modellerna inte verkar komma förrän sommaren

Hade också besluts ångest i november 2011 när det var dags för en ny Macbook Pro!
Valet stod mellan 13" 2,4Ghz i5 eller 15" 2,2GHz i7 men beslutade mig för att ta 13 tummarn!
Har inte ångrat mig en sekund och jag kör ändå Final Cut Pro X, Photoshop, Cod 4 och mer tunga program och det flyter på perfekt! Så om jag var du skulle jag köra på 13 tummarn med en extern skärm!

1
Bevaka tråden