Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ladda pup bild vrider sig

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Dalsjöfors
  • 2012-02-27 09:08

Vet inte om detta kommer på rätt ställe men jag gör ett försök
När jag ska ladda upp en bild från datorn till typ blocket eller sporthoj så vrider sig bilden när den är uppladdad varför?
jag måste vrida bilden i datorn först för att få den rätt när jag ska ladda upp den så ska man väl ändå inte behöva göra?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-27 09:15

Om du inte laddar upp bilden rättvänd, tror du då att den automatiskt skall bli rättvänd på blocket? Hur tänkte du då?

  • Medlem
  • Dalsjöfors
  • 2012-02-27 09:39

den är ju rätt när jag ser den på datorn den blir fel när jag laddar upp den

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-27 09:55

Det finns en funktion i en del kameror och program som roterar bilden automatiskt. Men Blocket klarar inte av det. Lösningen är att stänga av automatiskt rotering av bilder i kameran och på datorn.
Vad är det för kamera och bildprogram du använder?

Senast redigerat 2012-02-27 10:15
Ursprungligen av reboot81:

Lösningen är att stänga av automatiskt rotering av bilder i kameran och på datorn.

Är det inte lite väl drastiskt?

Man kan väl göra någon slags export av bilden, eller bara spara om den, så borde den bli rätt. Och sen laddar man upp den sparade bilden, i stället för originalet.

  • Medlem
  • Dalsjöfors
  • 2012-02-27 09:59

jag har tagit korten med min Iphone bildprogram vet ja inte jag bara sparar bilden på typ skrivbord eller i en mapp

  • Medlem
  • Dalsjöfors
  • 2012-02-27 10:12

spara om den hjälpte inte den blev upp&ner när jag laddade upp den

Ursprungligen av svenesse:

spara om den hjälpte inte den blev upp&ner när jag laddade upp den

Hur sparade du om den? (med vilket program, osv)

  • Medlem
  • Dalsjöfors
  • 2012-02-27 10:16

Ka ju va så att min Imac inte gillar mig

  • Medlem
  • Dalsjöfors
  • 2012-02-27 10:20

gjorde bara en kopia av den har inte haft denna datan så värst länge & jag kan inte Mac har ju bara haft pc innan vet inte vilket program den andvänder för bilder

Vadå "gjorde bara en kopia"? Hur gjorde du det?

  • Medlem
  • Dalsjöfors
  • 2012-02-27 10:57

jag högerklickade på bilden valde gör kopia

Och hur trodde du att en exakt kopia skulle bli annorlunda än originalet?

Öppna bilden med programmet Förhandsvisning, och välj "Spara som..." där. Det är nog det enklaste sättet för en nybörjare.

  • Medlem
  • Dalsjöfors
  • 2012-02-27 11:07

hittar inte spara som utan spara version & när jag gjorde det la sig bilden i mappen upp&ner

  • Medlem
  • Dalsjöfors
  • 2012-02-27 11:10

provade ladda upp den på sporthoj men då blev den upp& ner som den är på datan blir inte klok på detta

  • Medlem
  • Dalsjöfors
  • 2012-02-27 11:03

ok

Ta in bilden i iPhoto.
Exportera sedan ut den därifrån, så borde det bli rätt.

  • Medlem
  • Dalsjöfors
  • 2012-02-27 11:23

Tack nu löste det sig bilden blev riktig

iPhone lämnar ifrån sig QT's med uppfuckad metainsformation - själv har jag alltid fått ca 20% felvända filmer och vänder dom rätt med QT7. Om filmen är rättvänd i dator och sedan blir felvänd efter uppladdning så har jag däremot ingen susning om vad som händer. Något med meta har det säkert att göra. Så - det är iPhone som är boven - det är ett gammalt känt problem som Apple ännu inte fixat.

(*meta = filens dolda information i form av text där bl.a. filens beskaffenhet beskrivs)

1
Bevaka tråden