Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vodafone blockerar Skype?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter i Spanien och har Vodafon. Det verkar som Vodafon blockerar Skypes videosamtal. Någon som vet nåt om detta och hur man kommer runt detta problem?
/P

Ursprungligen av hoken1397:

Jag sitter i Spanien och har Vodafon. Det verkar som Vodafon blockerar Skypes videosamtal. Någon som vet nåt om detta och hur man kommer runt detta problem?
/P

Du kan inte göra så mycket för att "komma runt" det. Däremot så kanske det fungerar att ansluta till en VPN. Du kan hyra en sådan till en billig summa hos t.ex. StrongVPN.com is VPN service, offers security and anonymity for personal use. Då kan du nog ansluta till Skype igen eftersom all trafik först skickas mot din VPN, och sedan vidare ut dit det ska nå. För Vodafone borde trafiken se ut som vad skit som helst, vilket gör att deras nät inte känner av att det är Skypes trafik.

Det kan tilläggas att jag inte har testat detta själv. Men däremot så använder jag en VPN-tjänst när jag sitter på hotell, och då brukar jag kunna kringgå deras spärrar som begränsar en till normal internetsurf och därmed ha fri tillgång till vad jag än önskar att göra.

Det stämmer bra. VPN fixar biffen. Om du väljer en service som har servrar i Sverige så kan du även komma åt sajter som SVT Play som annars blockeras för utländska IP-adresser. Själv använder jag Witopia.

Tack, jag ska testa...

Dessvärre funkar det inte alls med VPN. Det verkar som att det är programvaran som kommer med dongeln som skapar blockeringen - inte filter i Vodafones servrar. Vad gör jag?

Det låter konstigt om den programvaran skulle kunna blockera detta om du går via VPN.

Varför skulle det vara konstigt? Programvaran laddar jag ju från stickan. Kan väl inte vara särskilt svårt att skriva några rader kod som stoppar Skypesamtal..? Detta ligger ju lokalt i min dator. Kanske någon klurig kan hacka koden? Läser också på nätet att Telia, 3 med flera kommer att blockera IP-telefoni. Jag kan förstå det när det gäller mobiltelefoner att dom inte vill att man ska kunna ringa gratis via Skype. Men jag har ju köpt Internet Everywhere. Jag har helt enkelt valt en mobil lösning i stället för en fast lina. För mig är det ju inte frågan om att ringa gratis från en en smartphone - jag sitter ju vid en dator. Hur tänker dom? Och jag blir förbannad på att dom inte kan vara tydliga med dessa begränsningar. Frågar man så får man väldigt luddiga svar...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-26 23:04

Finns det inte andra operatörer? Hade lämnat tillbaka stickan och bett att få tillbaka pengarna om det nu inte står inskrivet i ditt avtal att de spärrar vissa tjänster.

Operatörerna har tydligen generellt i avtalen förbjudit IP-telefoni. Att de sen inte haft någon bra möjlighet att driva genom detta rent tekniskt hittills är en annan femma. Jag tror däremot att det är en tidsfråga innan det blir EU-lagstiftning mot att blockera detta.

IDG skriver exempelvis ("Operatrerna vgar aldrig stoppa oss" - IDG.se
"De svenska mobiloperatörerna har intagit en ganska likartad strategi mot ip-samtalen. I de flesta abonnemangen förbjuds ip-samtal, medan tjänsterna tillåts i de dyraste och mest avancerade abonnemangsformerna."

Det som gör mig mest förbannad är att det inte går att få ett rakt besked om huruvida dom blockerar eller ej. Säljarna säger förstås att dom inte blockerar. Och inte heller support kan erkänna fast som slingrar sig som maskar. Dom mörkar helt enkelt. Jag har två Vodafonestickor här, en med ett abonnemang som är några år och som funkar utmärkt. Den nya som jag har funkar också alldeles utmärkt med snabb uppkoppling, över 5 megabit, men inte med skype... Förklara det den som kan - Vodaphone kan (eller vill) inte

  • Medlem
  • International user
  • 2012-04-03 09:20

Jag har en kompis som har samma problem med Vodafone i Alicante. Enligt säljare ska det funka men det går inte att koppla upp sig. Har du provat med facetime?

1
Bevaka tråden