Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

imovie fråga

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • göteborg
  • 2012-02-25 22:38

hej jag har filmat med min telefon(iphone 4) och med en digital kamera .kan man sätta ihop alla dessa små filmer till en enda fil i imovie. skulle vara bra om någon kan hjälpa till med att ge mig svar .ska bränna filen på en dvd skiva sen eller ha kvar den på min qnap nas.

Går alldeles utmärkt. Synka över filerna i itunes och sen öppnar du imovie. Där hittar du ditt itunes-bibliotek och voila, bara att sätta ihop din film. Apple har jättebra tutorials på sin hemsida. Tror du kan gå in där direkt från hjälp-menyn i iMovie.

Det räcker med Quicktime player. "Add clip to end..." finns i en av menyerna.

Ja, det kan man. Importera filmsnuttarna från telefonen och kameran till imovie. Skapa ett projekt. Klipp ihop det du vill ha och exportera som en film i lämpligt format. Du hittar ganska bra information om hur du importerar, skapar projekt osv på Apple - Support men ärlig talat är programmet ganska självinstruerande så det är nästan enklare att bra dra igång och sedan googla om det är något man inte fattar. :l

  • Medlem
  • göteborg
  • 2012-02-25 23:11

tackar då har jag att göra imorgon tack för alla snabba svar

iMovie har två lägen; helstyrt läge då man väljer ett tema. Programmet gör då allt...övergångar, toningar osv.
bara dra och släpp.

"Fritt" läge, då styr man själv över övergångar osv, tar längre tid - men mer fritt.

En sak som kan reta en; du kan bara ha EN textskylt per klipp. Markera klippet, välj del klipp, då får du två klipp och kan klämma dit en skylt till.

Första gången? Kör då det mer bundna läget då datorn tar hand om i princip allt....

Hur det blir?
Riskulla Studiebeso

Gjort i iMovie, filmat med iPhone. Ett studiebesök med skolan - för de som låg hemma sjuka.

1
Bevaka tråden