Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Ingen ljudenhet" i iBook

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-21 01:02

Min frus gamla trofasta iBook har plötsligt inget ljud. Enligt Ljud under Systeminställningar så finns det inte längre ngn ljudenhet i datorn. Vad kan det vara för fel?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-08-21 13:33

Har du provat att stoppa in ett par hörlurar i 3,5mm uttaget?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-21 13:59

Har stoppat in hörlurar och inget ljud i dem heller.

Det händer mig med på min gamla PB G4.

Ibland slår den spontant över till hörlurar som ut-ljudenhet och då kan man plugga i och ur en 3,5 mm-kontakt så går ljudet via högtalarna igen (även om problemet ibland återkommer flera gånger).

Ibland är det ännu värre (antar att det är det som hänt på ovan nämnda iBook) och det finns helt enkelt ingen enhet för ljud ut om man kollar i systeminställningarna. Då har jag inte lyckats få det att låta utan en omstart.

Någon som vet vad kan detta bero på?

Tacksam för tips om åtgärd!

/Peter

Skrivit om detta 58 ggr nu. Sök för bövelen på forumet.

OK, 59 nu då: Det finns en omkopplare INNE i kontakten för optiska prylar. Om denna lilla kontakt hänger sig i ena läget så säger datorn att du har ingen ljud-ut-enhet och att ljud-utgången är i optiskt läge.

Jucka med en hörlursplugg kan hjälpa. Pilla med en tandpetare kan hjälpa det med.

Lämna in på serviceverkstad KAN vara ett alternativ.

Ursprungligen av Goflorp:

Skrivit om detta 58 ggr nu. Sök för bövelen på forumet.

OK, 59 nu då: Det finns en omkopplare INNE i kontakten för optiska prylar. Om denna lilla kontakt hänger sig i ena läget så säger datorn att du har ingen ljud-ut-enhet och att ljud-utgången är i optiskt läge.

Jucka med en hörlursplugg kan hjälpa. Pilla med en tandpetare kan hjälpa det med.

Lämna in på serviceverkstad KAN vara ett alternativ.

Gaa!
Min MBA i7 2011 slutade nu att spela upp ljud. Den hittar inga enheter. Har testat Goflorps tips i form av hörlurar som jag meckat med, in och ut flera gånger utan reaktion från datorn, ingen skillnad. Omstart gör inget det heller. Vid försök att höja/sänka ljudet med f11&f12 visar den bara fullt med "pluppar" och ett stopptecken. Högtalaren gråad.

Har spelat in intervjuer på min telefon som jag nu överfört till datorn. Får nästan lite panik här. Fick tidigare idag en kernelpanic efter att jag försatt datorn i viloläge och sedan lyft på locket. Det enda som var ovanligt som jag kommer på är att jag körde tethering via iPhonen när jag satte den i viloläge, om detta kan ha något med ovannämnda bekymmer att göra. Kör Lion 10.7.3.

Tacksam för idéer!

Ursprungligen av Köörmit:

Gaa!
Min MBA i7 2011 slutade nu att spela upp ljud. Den hittar inga enheter. Har testat Goflorps tips i form av hörlurar som jag meckat med, in och ut flera gånger utan reaktion från datorn, ingen skillnad. Omstart gör inget det heller. Vid försök att höja/sänka ljudet med f11&f12 visar den bara fullt med "pluppar" och ett stopptecken. Högtalaren gråad.

Har spelat in intervjuer på min telefon som jag nu överfört till datorn. Får nästan lite panik här. Fick tidigare idag en kernelpanic efter att jag försatt datorn i viloläge och sedan lyft på locket. Det enda som var ovanligt som jag kommer på är att jag körde tethering via iPhonen när jag satte den i viloläge, om detta kan ha något med ovannämnda bekymmer att göra. Kör Lion 10.7.3.

Tacksam för idéer!

Har hänt mig 1 gång på min 13" MBP Mid-2010 med 10.7.3. En omstart löste problemet.

Ursprungligen av pmarriott:

Har hänt mig 1 gång på min 13" MBP Mid-2010 med 10.7.3. En omstart löste problemet.

Omstarter hjälper tyvärr inte. Startljudet kommer inte heller.

Ursprungligen av Köörmit:

Gaa!
Min MBA i7 2011 slutade nu att spela upp ljud. Den hittar inga enheter. Har testat Goflorps tips i form av hörlurar som jag meckat med, in och ut flera gånger utan reaktion från datorn, ingen skillnad. Omstart gör inget det heller. Vid försök att höja/sänka ljudet med f11&f12 visar den bara fullt med "pluppar" och ett stopptecken. Högtalaren gråad.

Har spelat in intervjuer på min telefon som jag nu överfört till datorn. Får nästan lite panik här. Fick tidigare idag en kernelpanic efter att jag försatt datorn i viloläge och sedan lyft på locket. Det enda som var ovanligt som jag kommer på är att jag körde tethering via iPhonen när jag satte den i viloläge, om detta kan ha något med ovannämnda bekymmer att göra. Kör Lion 10.7.3.

Tacksam för idéer!

Blev tillslut att lämna in datorn på service. Visade sig att det var någon kontakt som lossnat och gick på garantin.
Slutet gott.

Vet inte varför, men jag provade att kontrollera behörigheter där den hittade en gäng fel. Körde en reparation, tyvärr inget ljud efter det heller.

Ingen som har några tips? Blir annars till att sitta i luren med Applesupporten imorgon. Har letat som en tok på nätet och här på 99 utan att springa på något som beskriver samma problematik.

1
Bevaka tråden