Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Akut behov av hjälp med svårlöst Macbook-problem

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nyköping
  • 2012-02-25 18:05

God kväll på er ute i stugorna.

Så här ligger det till. Mamma råkade slänga en stor del av sina bilder, filmer och dokument i ett svep av misstag på sin MacBook Pro. Dessa filer drog min lillebror ut på skrivbordet från papperskorgen för att rädda dem. En fin tanke. Men nu är hela skrivbordet fyllt av bilder, filmklipp och dokument.

Detta gör att datorn uppträder mycket segt och märkligt. Kanske inte så konstigt, eftersom det är många hundra filer.

Jag försöker komma åt dem i Finder och slänga ner dem i en mapp, men datorn låser sig och jag kommer ingen vart. Hur löser jag detta? Är på besökt tillfälligt och åker hem snart - därför brinner det lite i knutarna.

Tack på förhand och fortsatt trevlig kväll.

Spontan idé, skapa en ny användare (admin), logga in som denne och sortera upp filerna (Macintosh HD > Användare > Din mammas användarnamn > Skrivbord) därifrån.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2012-02-25 18:13

Hej, tack för svar.

Jag kommer inte åt att göra något. Muspekaren signalerar att den tänker, alltså kan jag inte klicka någonstans.

Om du har en annan mac tillgänglig samt en firewirekabel så kan du prova att starta upp din mors macbook i firewire target disk mode genom att hålla ned tangenten T vid uppstart. Då kan du komma åt innehållet på hårddisken via den andra datorn.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2012-02-25 19:42

Det har jag, men ingen firewirekabel. Men jag tar med mig det tipset. Tack!

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-02-25 20:12

Prova att starta i safe mode. Se länk

http://support.apple.com/kb/HT1455

1
Bevaka tråden