Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En närmare titt på "Mastered for iTunes"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt förslag är att helt enkelt sälja lossless. Enkel lösning i mina ögon.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Mitt förslag är att helt enkelt sälja lossless. Enkel lösning i mina ögon.

Precis, vad är problemet med det.. Släpp loss lossless så är saken biff.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Mitt förslag är att helt enkelt sälja lossless. Enkel lösning i mina ögon.

Jag kan hålla med om att tiden talar för lossless. Utveckling av lagringsutrymme tuffar på rätt bra, så snart är filstorleken av lossless inte ett så stort praktiskt problem. Då skulle tiden och jobbet att försöka anpassa sig efter hur AAC-komprimeringen fungerar sparas in.

Fast frågan kanske inte är fullt så enkel. Vad låter bäst - en lossless ripp av CD eller en komprimerad version av ett högupplöst original (dvs bättre än 16 bit/44,1 kHz)?

Om vi pratar bilder så skulle jag nog föredra en bild med högre upplösning och riktigt bra JPEG-komprimering än en bild av lägre upplösning och lossless-komprimering (som t.ex. komprimerad TIFF).

Ja, det är besynnerligt att en film får vara 1-5 gigabyte men musik ska rymmas på en knappnålsspets :-D. Men så länge folk ska ha en miljard låtar på en iPod så är det kört. Den dekadenta överkonsumtionen av musik har sitt pris. Och - som sagt - allmogen bryr sig inte om ljudets "kvalitet" - bara det svänger.
24 bitar är dock numera standard inom video (som alltid kört 48khz). Snart är det också 96 khz som gäller - det är okej inom e-biostandarden redan nu.
Om dom tar mera betalt för filer med högre ljudkvalitet (helst loseless såklart) så har dom inte fattat ett dugg :-D. Då är dom inte seriösa - ty det kostar givetvis inget mera att ta fram dessa filer - dom är redan framtagna - det är hårdpackat som kräver mest post-jobb. Ok - fetfilerna tar större plats på servrar, men sådant bör inte avgöra digital medias kostnad idag. Tycker jag. Tar dom mera betalt för fetfiler än vanliga aac/mp3 så är det flagrant bondfångeri. Inget annat. Pinsamt isåfall.

  • Administratör
  • Lund
  • 2012-02-26 00:50

@Zimmerman, Jag hör vad du säger och du behöver inte försöka övertala mig två gånger till att du har rätt, men jag tror att du glömmer bort hur kapitalismen arbetar.

Egentligen så är ju 256kbps AAC 24 bitar allt som behövs. Egentligen. Rent vetenskapligt och bortom emotioner och psykologi (vilket inte ska negligeras i.o.f.s.).

Senast redigerat 2012-02-28 19:52

Här är en intressant och väldigt djuplodande vetenskaplig artikel om varför 24/192 inte bara är en meningslös förbättring utan till och med försämring:

Citat:

Unfortunately, there is no point to distributing music in 24-bit/192kHz format. Its playback fidelity is slightly inferior to 16/44.1 or 16/48, and it takes up 6 times the space.

There are a few real problems with the audio quality and 'experience' of digitally distributed music today. 24/192 solves none of them. While everyone fixates on 24/192 as a magic bullet, we're not going to see any actual improvement.

Läs hela: 24/192 Music Downloads are Very Silly Indeed

Jim "The Beard" Dalrymple på The Loop har gjort en djupdykning i Mastered for iTunes och ger sin syn på det. Han berättar att Apple lagt mycket tid på detta och tycker det finns en god poäng med det:

Citat:

Mastering engineer Bob Ludwig (Coldplay, Bruce Springsteen, Nirvana, Soundgarden) told me that Apple spent 18 months investigating how to make the AAC encoder better. The results, he says, are “a great thing.”

[...]

Some people think that mastering for a digital format is silly, but it’s downright stupid to ignore iTunes. Apple is the largest distributor of music and if you don’t think that improving the quality of your music for millions of people, then you don’t really care about your fans.

As a musician and a music lover, I’m in favor of any process that captures more dynamic range of the music I’m going to buy. It’s a good thing for everyone involved, but most especially for the consumers that purchase and listen to the music.

Han berättar även att Apple försöker ta hänsyn till "the loudness war":

Citat:

Apple even documents the trend towards louder mastered music, commonly referred to as “the loudness wars” and offers tips and advice. With music being so loud these days, running a song through any encoder will often cause clipping — it’s the nature of encoders. However, one of the tools Apple provides to engineers allows them to check the AAC files for clipping and then make adjustments before the songs are sent to iTunes.

Läs hela: Mastered for iTunes: It’s about quality music for the customer

1
Bevaka tråden