Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro försätts ej i vila med nätverkskabel

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-23 23:12

Som rubriken avslöjar försätts ej min Macbook Pro i vila då jag har strömkabeln ikopplad. Det är inga som helst problem då datorn går på batteriet. Av den anledningen har jag svårt att tro att det skall vara något program som förhindrar datorn att försättas i vila. Dock har jag ändå kollat igenom alla mina program och kan inte se att något av dessa bör störa.

Senast redigerat 2012-02-24 09:27

Wake on LAN aktivt?

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-02-24 07:54

Menar du nätverkskabel eller strömkabel?

Kolla vad du har för inställningar, går att ställa in olika för batteri respektive nätdrift.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-24 09:26

Får ursäkta, menar givetvis strömkabeln! Har kontrollerat inställningar för batteri och nätdrift och dessa är identiska med en annan MBP i hushållet som funkar som den ska. Det bör såldes inte ligga i det.

Ps. skulle någon MOD kunna ändra rubriken så att det står "strömkabel" istället för "nätverkskabel". Tack!

Ursprungligen av iPilot:

Får ursäkta, menar givetvis strömkabeln! Har kontrollerat inställningar för batteri och nätdrift och dessa är identiska med en annan MBP i hushållet som funkar som den ska. Det bör såldes inte ligga i det.

Ps. skulle någon MOD kunna ändra rubriken så att det står "strömkabel" istället för "nätverkskabel". Tack!

Har du rapporterat? Annars är det ren tur om någon ser det.

Jag hade samma fenomen på min gamla MBP efter att jag uppgraderade till Lion. Stängde locket men datorn gick inte i vila. Om jag drog ut strömkabeln gick den direkt i vila. Tänkte först att det är en feature, men sen upphörde fenomenet.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-24 13:28
Ursprungligen av pmarriott:

Har du rapporterat? Annars är det ren tur om någon ser det.

Jag hade samma fenomen på min gamla MBP efter att jag uppgraderade till Lion. Stängde locket men datorn gick inte i vila. Om jag drog ut strömkabeln gick den direkt i vila. Tänkte först att det är en feature, men sen upphörde fenomenet.

Det är rapporterat.
Intressant, har du någon aning om varför/hur det tillslut upphörde? Under hur lång tid var det så för dig?

Ursprungligen av dtrolle:

Har du extern skärm inkopplad?

Nej, inga externa enheter/kablar inkopplade. Bluetooth nedkopplad, wifi på.

Ursprungligen av iPilot:

Det är rapporterat.
Intressant, har du någon aning om varför/hur det tillslut upphörde? Under hur lång tid var det så för dig?

Som jag minns det varade det någon vecka eller några dagar. Hur lång tid tog det mellan 10.7 och 10.7.1?

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-02-24 11:15

Har du extern skärm inkopplad?

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-02-24 17:29

Hmm, ja vad är det för exakt version på hård och mjukvara förresten?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-24 22:31
Ursprungligen av dtrolle:

Hmm, ja vad är det för exakt version på hård och mjukvara förresten?

2,3 GHz MacBook Pro (MC700*/A) (13" tidigt 2011)
Programvara Mac OS X Lion 10.7.2 (11C74)

Ska testa att se om uppdatering till 10.7.3 gör skillnad. Har svårt att tro det men gör ett försök.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-02-25 11:00
Ursprungligen av iPilot:

2,3 GHz MacBook Pro (MC700*/A) (13" tidigt 2011)
Programvara Mac OS X Lion 10.7.2 (11C74)

Ska testa att se om uppdatering till 10.7.3 gör skillnad. Har svårt att tro det men gör ett försök.

Prova att uppdatera. Har för mig att jag hade problem med tidiga Lion, men det löstes nog tidigare än 10.7.3. Kan till och med vart i 10.6.8 jag hade problem, minnet sviker ibland.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-25 11:10

Hjälpte ej att uppdatera till 10.7.3. Några andra idéer?

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-02-25 14:05

I brist på annat kan du ju testa att nollställa PRAM, se länk

http://support.apple.com/kb/ht1379

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-25 14:24
Ursprungligen av dtrolle:

I brist på annat kan du ju testa att nollställa PRAM, se länk

Resetting your Mac's PRAM and NVRAM

Vad innebär det att göra detta? Vilka synliga förändringar sker och riskerar jag att få data förlorat?

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-02-25 14:35
Ursprungligen av iPilot:
Ursprungligen av dtrolle:

I brist på annat kan du ju testa att nollställa PRAM, se länk

Resetting your Mac's PRAM and NVRAM

Vad innebär det att göra detta? Vilka synliga förändringar sker och riskerar jag att få data förlorat?

Står ganska bra beskrivet tycker jag. Det går att klicka sig vidare för ytterligare info.

"Ska" inte vara någon som helst risk för dina persoliga filer. Nollställer systeminställningar typ tid och förhoppningsvis då sleeprelaterade parametrar.

1
Bevaka tråden