Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det bara jag eller har jag fel på min macbook pro 13

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsinki
  • 2012-02-23 19:06

Nu är det så att när jag köpte min macbook så hade den fel på sig visade det sig senare. Hårdisken var trasig. Märkte det genom att det kom klickljud ifrån den. Efter reparationen hade jag fortfarande klickljud men apple påstod att det inte var fel på den efter att jag lämnat in den för andra gången. Fler problem började efter reparationen, ett av dem är att skärmen börjar flimra, först trodde jag att internet sidan var seg men sen när jag t.ex. öppnade program så flimrade den till. Det är inte mycket men tillräckligt för att störa mig.

Andra felet är musen! den kopplar inte att jag vill klicka ibland utan jag måste klicka två gånger så att den ska få ner t.e.x. en ruta. Tredje som jag märkte nu var när jag såg på film, höjer jag på ljuder till max i datorn, och minskar i dvd,spelaren så hörs ett svagt konstigt ljud från högtalarna, Det låter lite som när man spelar alldeles för hög musik, men i mitt fall är det inte så högt, sänker ju dvd ljudet!! Är jag bara nojjig eller kan de vara fel på den? ännu en sak, När jag sparar saker som t.ex program så sparas dem inte utan jag måste leta efter dem kopiera och sen sätta in dem på program. Skype är t.ex ett av de programen som jag måste godkänna varje gång som en godkänd källa...

Det var någon som berätta att en mac som haft fel på från första början kommer man alltid att ha problem med..
Mac store är ganska irriterade på mig och tycks inte vilja hjälpa.

Hjälp!

Kan tyvärr inte ge mycket konkret hjälp, men du behöver ge lite mer information. Vilken modell av MacBook Pro är det? Antar att du menar att det är en 13", men den har kommit i lite olika utgåvor. Vad har du för version av OS X?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-23 20:33

Det låter som något är fel, ja. Inget av det du beskriver ska du behöva stå ut med. Ring och och säg att du vill ha datorn utbytt.

  • Medlem
  • Helsinki
  • 2012-02-23 21:00

Jag kan så lite om mac, är en ny användare men den ska vara den senaste versionen. Köpte den i slutet av augusti och versionen är 10.6.8. Och problemen har ju varit från den dagen jag köpte den. Kan man verkligen be om en ny? De i apple store är inte till mycket hjälp direkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-23 21:02

Du har ett års garanti. Det där med att skärmen flimrar borde räcka för att få den bytt. Om du hade hört av dig till dem direkt efter inköp hade de bytt den omgående. Jag har en kompis som fick sin dator utbytt för att mellanslagstangentens ena hörn inte var lika responsiv som resten av tangentbordet. Skärmflimmer står mycket högre upp i felskalan i min värld.

Vad menar du med Apple Store? När du ringer till Apple, eller är det någon butik du besöker?

Ursprungligen av MiaAkt:

Jag kan så lite om mac, är en ny användare men den ska vara den senaste versionen. Köpte den i slutet av augusti och versionen är 10.6.8. Och problemen har ju varit från den dagen jag köpte den. Kan man verkligen be om en ny? De i apple store är inte till mycket hjälp direkt.

  • Medlem
  • Helsinki
  • 2012-02-23 21:07

Menar att jag lämnar in den till en butik. Man kanske ska ta och ringa till Apple istället, känns ju lite fail att man får en trasig dator och ska ännu till betala för den i två år :/ Köpte en Macbook pro för att dem aldrig brukar ha problem, tydligen så är dem som alla andra bärbara

Tack hörrni fär hjälpen

Ursprungligen av MiaAkt:

Menar att jag lämnar in den till en butik. Man kanske ska ta och ringa till Apple istället, känns ju lite fail att man får en trasig dator och ska ännu till betala för den i två år :/ Köpte en Macbook pro för att dem aldrig brukar ha problem, tydligen så är dem som alla andra bärbara

Tack hörrni fär hjälpen

Det är ju tyvärr så. Ibland får man ett måndagsexemplar. Bara att beklaga. Hoppas att du får en fungerade maskin som du blir nöjd med i slutänden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-23 21:25
Ursprungligen av MiaAkt:

ännu en sak, När jag sparar saker som t.ex program så sparas dem inte utan jag måste leta efter dem kopiera och sen sätta in dem på program. Skype är t.ex ett av de programen som jag måste godkänna varje gång som en godkänd källa... !

Hej och välkommen till 99!

Det sista du beskriver är inget fel utan det sätt som de flesta program man laddar ner från internet ska installeras på. Man laddar ner en skivavbild (filändelse .dmg = disk image). När man dubbelklickar på den "monteras" den på skrivbordet, precis som en Dvd-skiva eller usb-minne. Du skall då dra programfilen från skivavbilden till programmappen så skapas en kopia i programmappen (eller faktiskt till vilken mapp som helst på din hårddisk) Du kan starta programmet från skivavbilden, men då "försvinner" programmet som du märkt när skivavbilden avmonterats, till exempel vid omstart.
Snabbhjälp för programinstallation

Dina andra fel:
1) Klick från mekanisk hårddisk kan vara normalt, när läsarmen rör sig, det beror på hur det klickar
2) Flimmer på skärmen är inte normalt!
3) testat med extern usb-mus? Om du inte får problem med klick i samma rutor då är det tecken på att inbyggda styrplattan och musknappen kan vara trög, annars är det kanske bara en viss hemsida, eller justera inställningar?
4) samma med ljudet, om det bara är i ett program du får distat (?) ljud medan du t.ex i Skype får rent ljud på alla volymer så är det snarare ett mjukvarufel

Om du köpte i fysisk butik så ta den i första hand dit och visa upp skärmflimret

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-23 21:30

Vem som helst kan ha otur och få ett måndagsexemplar av en produkt och Apple är inget undantag. Jag har dock haft turen att genom alla åren som Macanvändare sluppit sådana problem. Alltså, du skall reklamera datorn där du köpt den om du har garanti kvar. Stå på dig vad de än säger. Du skall inte nöja dig med en deffekt vara.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-23 23:06

Klickljudet från din hdd du nämner är helt normalt om det låter du du hastigt rör på datorn. Det är en säkerhetsfunktion som är inbyggt i systemet och som ska skydda din hdd vid hastiga rörelser. Om ljudet uppstår då datorn står plant och ej lyfts upp så bör det inte låta något.

1
Bevaka tråden