Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nas till Nas med iMac

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-02-23 19:31

Hej som rubriken beskriver så vill jag kunna komma åt mina filer som finns på min Synology 212 Nas från min andra nas Qnap 212, går det ? finns det en tjänst som går att aktivera?
Använder en iMac late 2012.
All hjälp uppskattas
Tack

Vad är det du vill göra?

NAS:ar är servrar och inte klienter.

QNAP kan t.ex. replikera till en remote QNAP NAS, andra leverantörer kanske har samma möjlighet.

  • Medlem
  • 2012-02-23 19:43

iMac late 2012? Inte dåligt.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-02-23 19:46

blev fel 2011 skulle det vara men kanske det blir 2012 ändå

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-02-23 19:45

Det jag vill är att kunna kopier och flytta filer mellan två nasen utan att behöva använda datorn och komma åt varje nas separat.

Ursprungligen av hader:

Det jag vill är att kunna kopier och flytta filer mellan två nasen utan att behöva använda datorn och komma åt varje nas separat.

Det går möjligen från QNAP iaf med något QPKG-paket. QNAP kör linux i botten på många av sina NAS-enheter, så kan du hantera en *nix-terminal så är det nog inte omöjligt.
Jag vet inte vad Synology kör och om dessa har samma möjligheter eller någon motsvarighet till QNAPs QPKG.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-02-23 20:02

Ok tack för hjälpen keptang, ska undersöka saken.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-02-23 20:46

Det är fortfarande lite luddig frågeställning tycker jag. Är det för backup? Är det alltid från ena till andra nasen? Är det dagligen eller enstaka gånger? Sitter de på samma LAN?

Kolla om det finns stöd för rsync på dem. Om det finns så kan det lösa en del.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-02-24 06:42

Vet ej om jag var tillräcklig tydlig med min fråga, men det är ganska enkelt, jag kan öppna file manager för varje nas och komma åt innehållet från macen. Det jag vill är att kunna komma åt båda nasen från samma file manager ( fil utförskaren) så att de blir länkade med varandra på något sätt, så att jag kan flytta filer från den ena nasen till den andra.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-02-24 07:29

Vad menar du med file manager? Är det finder?

Hur som, kan du inte bara öppna två fönster i finder och dra över filerna?

Senast redigerat 2012-02-24 08:43
Ursprungligen av dtrolle:

Vad menar du med file manager? Är det finder?

Hur som, kan du inte bara öppna två fönster i finder och dra över filerna?

Då läser macen in filen från ena NASen, och skickar vidare datan till andra, om jag förstår det rätt är det precis vad han vill undvika - dvs att filöverföringen inte ska behöva gå via iMac:en.

Har du en FTP-server på respektive NAS? I så fall kan du ju köra något program med FXP-stöd för att föra över filerna direkt mellan dem utan att nåt går via din dator.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-02-24 10:18

Jo och det är det jag gör nu. Jag skulle vilja skicka mellan nasen utan att behöva ha datorn igång, eller rättare sagt att kunna skicka mellan nasen från vilken dator som helst utan för hemmet typ. Nu skickar jag filer mellan nasen med finder och det kan ibland vara stora filer upp till 100 gb, men få måste jag göra det i macens finder och om jag stänger datorn så bryts allt. Det skulle vara enklare att komma åt innehållet i nasen från andra nasen.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2012-02-24 19:17

Då är rsync i en screen på en av NAS kanske det enda alternativet.

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-02-25 15:24

Ja jag har inte så mycket mer att komma med tyvärr.

En större nas så du kan ha allt på en kanske!

  • Medlem
  • Hjo
  • 2012-02-25 21:35

Tack för alla förslag, jag kommer att testa och när jag kommer fram till lösningen så skriver jag in här.
Tack för att ni vill hjälpa.

1
Bevaka tråden