Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac uppdatering 2012-02-22

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi har under dagen slimmat forumstrukturen och avaktiverat ett antal forum som blivit inaktuella och tysta.
Forum har döpts och slagits ihop för att minska den totala mängden forum som orsakat många frågetecken.
Menyraden är uppdaterad med större sökruta och direktlänkar till "dagens inlägg" och "köpes & säljes".

Kommentarer och åsikter välkomna!

  • Medlem
  • 2012-02-22 17:17

Tack för att delen om iOS som operativsystem hamnade under iPhone/iPad och inte under operativsystem.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-22 18:10

Vet inte mer vad ni gjort men den där trögheten jag klagade på i en annan tråd är som bortblåst

Underrubriken till "Köpes & Säljes" är lite snäv:
Marknadstorg för Appleprodukter

Jag föreslår en lite bredare formulering, t.ex:
Marknadstorg för Appleprodukter, tillbehör och kringutrustning.

Annars ser omgörningen jättebra ut, tycker jag.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Underrubriken till "Köpes & Säljes" är lite snäv:
Marknadstorg för Appleprodukter

Jag föreslår en lite bredare formulering, t.ex:
Marknadstorg för Appleprodukter, tillbehör och kringutrustning.

Annars ser omgörningen jättebra ut, tycker jag.

Jag kan hålla med om det men jag ville hålla det kort. I praktiken tror jag budskapet går fram.

Ursprungligen av Björnström:

Jag kan hålla med om det men jag ville hålla det kort. I praktiken tror jag budskapet går fram.

Ok, men kanske bara lägga till "och tillbehör" för att markera att det inte bara handlar om Appleprodukter.

Och en sak till som jag upptäckte nu. Underrubrikerna har olika textfärg - vissa är grå och vissa är svarta. Grå är bättre.

Tycker det är kanonbra att röran som var iTunes, iTunes appar och iTunes musik och alla de obegripliga forumen är borta. Likaså att försäljningsforumet för musikprylar är borta. Är däremot lite förvånad över att garanti- och serviceforumet är borta, var det inte hyfsat välbesökt? Ska de ämnena hamna under Köpa & Äga nu? I så fall föreslår jag ändring på underrubriken: "Här får du köptips på Mac, iPod, iPad och iPhone. Bästa priserna - kampanjer - vad ska man tänka på?".

Bra förändring överlag!

Ursprungligen av Capeman:

Tycker det är kanonbra att röran som var iTunes, iTunes appar och iTunes musik och alla de obegripliga forumen är borta. Likaså att försäljningsforumet för musikprylar är borta. Är däremot lite förvånad över att garanti- och serviceforumet är borta, var det inte hyfsat välbesökt? Ska de ämnena hamna under Köpa & Äga nu? I så fall föreslår jag ändring på underrubriken: "Här får du köptips på Mac, iPod, iPad och iPhone. Bästa priserna - kampanjer - vad ska man tänka på?".

Bra förändring överlag!

Fixat! Kul att ni två gillar förändringen - ni är ju riktiga hardcore användare

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-22 19:54

Ser bra ut tycker jag!
En sak stör mig lite, men det kan vara jag som är lite gammeldags... Mac appar? För mig heter det fortfarande program till en Mac. Appar är något man har i sin iPhone/iPad.
Men det kanske bara är jag som är lite trög på att ställa om mig till det nya lingot.

Ursprungligen av AndyK:

...En sak stör mig lite, men det kan vara jag som är lite gammeldags... Mac appar...

Butiken heter ju Mac App Store. Och med Mountain Lion kommer ännu större andel av försäljningen/distributionen/installationen att ske den vägen. Så det är nog bara att vänja sig vid att det heter appar även i Macen.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-22 19:57

Ja, det är väl så.... Men jag gillar det inte mer för det...

Däremot skulle jag nog välja att skriva Mac-appar.

Ser jättebra ut. Enbart hunnit kolla en snabb sväng.

Bra jobbat Björnström (och ni andra). Det bidrager till ett levande 99 !

Målet med dagens ändringar var att minska antalet forum och göra det lättare för medlemmar hitta rätt. Det är rätt mycket jobb att flytta runt trådar till rätt forum och det kändes helt onödigt.

Innan dagens uppdatering hade vi 80st (!) forum varav 16st var underforum som krävde att man klickade på t ex "Apple Programvara" för att man skulle se underforumen som iMovie, iPhoto osv.

Jag gjorde en bedömning att ett forum som minimum skulle ha 8 nya trådar och 2000 besök under dom senaste två veckorna för att vara existensberättigande. Det visade sig vara rätt tuffa krav eftersom 72 av 80 inte uppfyllde kraven.

Efter uppdateringen har vi 59st forum och inga underforum. Av dessa är fyra stycken arkiverade längst ner och min idé är att dom ska ligga som underforum så att totalt 56st forum är synliga, en minskning med 30%. Några exempel på sammanslagningar:

Alla annonsforum är sammanslagna till Köpes & Säljes.
Köpa iPhone är nu en del av forumet iPhone.
iTunes App Store är nu en del av iOS appar.
iTunes musik & film är nu en del av iTunes som flyttat till iPhone, iPad och iPod kategorin.
AppleStore, Garantier och Service slogs ihop med Köpa Mac, iPod och iPad under namnet Köpa & äga.
Webhotell & hosting
är nu en del av Webdesign & utveckling under namnet Webbutveckling.
Alla underforum till Apple programvara är borta och innehållet ligger i moderforumet.
Quark forumet är nu en del av Övriga appar.

Vissa forum har haft dålig aktivitet beroende på att dom varit knepiga att hitta, legat på fel ställe eller haft en för snäv inriktning. Jag hoppas att forumen iOS och iCloud får mer fart framöver. App forumen för Adobe, FileMaker och Microsoft kommer troligen också få ett uppsving av att synas bättre.

Några forum är på väg ut av naturliga skäl: Mac OS 9, Xserve, iPod och Mobiltelefoner. Dom två sistnämnda främst pga att alla har ju iPhone nuförtiden.

Några forum behöver jag hjälp att hitta en bra lösning för:

- Aktuella rykten skulle väl egentligen kunna dela forum med notiser och nyhetskommentarer?
- Allt om Mac har en konstig inriktning, en slags slasktratt där vi ofta måste flytta forum till rätt ställe.
- Switcher forumet känns inte lika aktuellt längre även om det är rätt populärt besöksmässigt.

Ursprungligen av Björnström:

Alla annonsforum är sammanslagna till Köpes & Säljes.

Tycker det ser jättebra ut!
Du nämnde köp&sälj för kameror osv i en tråd för ett tag sedan, det blev inget med det?

Ursprungligen av Engalunda:

Tycker det ser jättebra ut!
Du nämnde köp&sälj för kameror osv i en tråd för ett tag sedan, det blev inget med det?

...jo. Allt ligger nu i köpes & säljes.

Håller med om Aktuella rykten, den kan lätt slås ihop med Notiser, som jag ser det. Switcher kan jag väl också se försvinna, den är ju nästan ett "Personlig presentation"-forum, med inslag av Allt om Mac och Köpa & Äga.

Allt om Mac är verkligen ett problembarn. Där hamnar som sagt allt möjligt. Nu när Loungen är så öppen kanske de två kan slås ihop?

Mycket bra. Bra också att 99Mac-avdelningen flyttats längst ned.

Genomgående bra ändringar tycker jag. Rensa hårt!

Vad gäller Aktuella rykten så fanns det väl ett närmast religiöst motstånd mot allt ryktessnack som "lusade ned" andra forum. Så aktuella rykten fick bli dumpningsplatsen för milslånga trådar där seriösa och sanslösa rykten stöttes och blöttes.

Vi har fortfarande massor av rykten - det är ju Apple, vad annars - men jag har en känsla av att det inte längre är så farligt att låta dessa diskussioner blandas med t.ex. nyheter och notiser.

Från mitt perspektiv är det väldigt spännande hur vissa ändringar skapar "enorma" reaktioner och andra ändringar inte ens noteras.
Man har alltid hjärtat i halsgropen när man aktiverar sajten efter ett stopp

Då siktar vi på följande:
- Aktuella rykten slås ihop med Notiser till Notiser & Rykten
- Allt om Mac slås ihop med Loungen
- Vi sänker inträdeskravet till Loungen från 50 inlägg till 15 inlägg.
- Switcher forumet försvinner på sikt när vi flyttat innehållet till rätt forum (blir nog en uppdelning)

Jag vill också gå över till relativa datum på sajten, startar en separat tråd där några få får skrika sig blå

Ursprungligen av Björnström:

- Aktuella rykten slås ihop med Notiser till Notiser & Rykten

Detta blev klart alldeles nyss!

Ursprungligen av Björnström:

- Allt om Mac slås ihop med Loungen
- Vi sänker inträdeskravet till Loungen från 50 inlägg till 15 inlägg.
- Switcher forumet försvinner på sikt när vi flyttat innehållet till rätt forum (blir nog en uppdelning)

Ovanstående jobbar jag på. Har inte hittat rätt "recept" ännu men under nästa vecka ska vi hitta en bra lösning.

Det finns två knappar för dagens inlägg: en brun i "mellanlisten" och en svart längst upp.

Sökrutan: Texten "Sök..." försvinner inte när man klickar i rutan och skall börja skriva något. (Safari 5.1.2 (6534.52.7), OSX 10.6.8). Inte heller om man skall göra en ny sökning: Då finns den gamla texten kvar och måste raderas manuellt/markeras och skrivas över.

Ursprungligen av johan_tanying:

Det finns två knappar för dagens inlägg: en brun i "mellanlisten" och en svart längst upp.

Japp, det är en stegvis förändring för alla som är vana att klicka utan att läsa. I nästa steg ändrar vi på den svarta toppmenyn.

Ursprungligen av johan_tanying:

Sökrutan: Texten "Sök..." försvinner inte när man klickar i rutan och skall börja skriva något. (Safari 5.1.2 (6534.52.7), OSX 10.6.8). Inte heller om man skall göra en ny sökning: Då finns den gamla texten kvar och måste raderas manuellt/markeras och skrivas över.

Skumt, så är det inte för mig i Chrome eller Safari (5.1.3 på 10.7).

Ursprungligen av Björnström:

Skumt, så är det inte för mig i Chrome eller Safari (5.1.3 på 10.7).

Nu funkar det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-23 09:03

Kanon att annonsdelen vart en och samma! Var så trisst att gå in i varje kategori innan.

/R

Tycker det blev mer överskådligt o framförallt tycker jag det är bra att det blev färre avdelningar under köp o sälj men i själva den avdelningen råder viss förvirring eftersom vissa "trådar" märkts tydligt med "Köpes:" medan andra inte o det verkar inte finnas motsvarande för "Säljes:"

***
Eftersom jag tycker det var onödigt att skapa en separat feedback tråd för ev felanmälan sedan senaste uppdateringen postar jag en här istället, den är liten:

Sökrutan ser lite konstig ut, det blir en textskuggning av något slag...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Tycker det blev mer överskådligt o framförallt tycker jag det är bra att det blev färre avdelningar under köp o sälj men i själva den avdelningen råder viss förvirring eftersom vissa "trådar" märkts tydligt med "Köpes:" medan andra inte o det verkar inte finnas motsvarande för "Säljes:"

Jag har tagit upp det i en annan tråd och om jag förstått det rätt en effekt av att prefixen "Köpes" och "Säljes" temporärt var frivilliga. Så alla nya annonser bör ha korrekt prefix.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-23 12:29

Förändring i sig är alltid bra men ett problem som uppstod vid uppdateringen var precis då man skulle göra ett inlägg i samband med att ni stängde ner sidan. Om man började skriva innan uppdateringen startade men tryckte "svara" strax efter att uppdateringen startat så gick man miste om hela sitt meddelande även om det skall auto-sparas successivt..

Lite OT men det hör ändå till då säkerligen fler än jag förlorade skrivna inlägg. Personligen skrev jag inte om det för att det var för långt.

Kör firefox och när jag går till 99.se och 99.se/bevaka får jag "vi håller på å dona till 16.00". Är det min läsare som inte är 100 eller är det "fel" hos er?

Ursprungligen av PeeMaN:

Kör firefox och när jag går till 99.se och 99.se/bevaka får jag "vi håller på å dona till 16.00". Är det min läsare som inte är 100 eller är det "fel" hos er?

Cache?

Bevaka tråden