Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra alla filer synliga i Finder för alla användare?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-22 12:51

På min iMac har jag tidigare bara haft en inloggning. Men när både jag och min fru skaffat var sin iPhone ville jag ha bättre koll på backup och synkningar, så jag skapade en användare åt min fru. Den nya användaren har jag gett admin.

Nu till mitt problem.
Med min frus inloggning kan hon inte se några av de dokument, bilder och filer som jag kan se i min inloggning. Går det att ställa in så att hon också kan komma åt samma filer i sin inloggning som jag kan i min.
Trädet till vänster i Finder ser väldigt annorlunda ut i hennes inloggning jämfört med min.

Jag kör senaste versionen av Lion.

Om detta ämne har varit upp tidigare så ber jag om ursäkt. Har inte kunnat hitta något när jag sökt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-02-22 13:27

Att din fru inte kan se allt beror på korrekt inställda rättigheter på din frus konto. Om hon hade filer hos sig skulle du råkat ur för precis samma "problem". Det finns några alternativ:

* Lägg filerna i /Users/Shared (motsvarande på svenska)
* Lägg filerna i din Public-katalog
* Släpp på de strikta rätiggheterna i dina kataloger
* Se till att din fru och du är i samma grupp.

Det sk Trädet till vänster i Finder bestämmer du helt själv hur det ser ut. Att din frus ser annorlunda ut beror på att hon har standarduppsättningen och du har (troligen) med tiden ändrat och därmed kommit bort en bit från standard. Men inget värre än att du kan få det att se likadant ut.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-22 14:03

Jag förstår att det är någon form av default, men jag vill att båda två ska kunna se varandras filer. Att jag har gjort olika inloggningar har inget att göra med att jag vill begränsa vad vi kommer åt, utan för att det ska vara enklare att ha koll på våra andra Apple-produkter.

Jag vill ha kvar filerna där de ligger, har en del länkningar till dem.

Hur ändrar jag rättigheter för katalogerna?
Hur ser jag till att vi är i samma grupp?

Jag har inte gjort några som helst ändringar av Finders utseende. Det var lite därför jag blev förvånad att det såg så annorlunda ut i min frus inloggning.

Att Finder ser olika ut för era två användare är normalt, det är så systemet fungerar. Varje användare får sina egna inställningar, skrivbordsbild, utseende på Dockan, mm, mm. Man kommer heller inte åt andra användares filer och mappar, det är liksom det som är meningen med två olika konton. För att göra filer åtkomstbara för andra användare så få man lägga dom i Användare/Delat, som tidigare tipsats om.

Alternativt, för att dela en mapp med andra användare, markera den och visa info (Cmd-I). I rutan "Delning och behörigheter" kan du lägga till användare och ge dom läs- och skrivrättigheter.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-24 08:36

Tack ska pröva med det senare.

Är väl fortfarande lite kvar i hur Windows hanterar filer. Blev mest förvånad att Finder såg så väldigt olik ut i min frus inloggning jämfört med min egen.

1
Bevaka tråden