Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisken håller på att ge upp i min MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jaha. Nu har man alltså registrerat sig på ett forum för att få hjälp utan att själv kunna bidra mycket. Trist av mig, jag vet. Sorry. Men jag är lite desperat. Av följande anledning:

I julas fick jag överta en begagnad MBP (late 2008, 5.1). Funkade bra. Kul med mac! Men nu har h-vetet brakat lös. Färgsnurran/badbollen eller vad den kallas har övertagit livsanden ur min nygamla mac och gör livet surt. Själv är jag som sagt totalt nybörjare på mac men jag har försökt felsöka efter bästa förmåga och kommit fram till deta:

- I Disc Utility kan jag inte verifiera disken. "Invalid sibling links"

- Laddade ner nåt SMART-program som meddelade en rad bad sectors och gav diagnosen "fail" för min hdd

Ok, då gissar jag att hdd:n inte mår så bra. Kanske går den att reparera med mjukvara, men i mina nybörjarögon verkar det som en tidsfråga innan totalt havreri. En vän har hittat en ersättningsdisk åt mig till bra pris, så det blir nog ett diskbyte inom kort. Min första fråga är således: Är jag på rätt spår?

Mitt andra aber är att jag fick datorn uan installationsdisc (Leopard). Den går nog helt enkelt inte att spåra upp. Min andra fråga är därför - finns det någon chans att backa upp befintligt OS X till typ en extern hdd och sedan flytta avbilden till den nya disken? Och i så fall - vilket verktyg ska jag använda?

Jag har försökt söka, men blir inte klar över om OS X backas upp av Time Machine, Disc Utility eller om det går med den där carbon-kopieraren? Och att köpa et nytt OS verkar ju kräva att man har den gamla? (Och det har jag ju - fast på en trasig hdd). Alla dokument etc. är redan sparade, så det är bara OS;et som jag är i behov av at flytta över, samt gärna några av programmen.

Alla tips och råd emottages med stor tacksamhet! (Ligger tråden i fel forum ber jag så klart om ursäkt!)

/EJT

Kan svara på frågan om Backup:

Ja det kan du o ett sätt är att använda Time Machine men ett sätt jag tycker är mer styrbart är Carbon Copy Cloner med vilket du kan klona hela systemdisken o få en bootbar kopia, helt efter de premisser du väljer.

Hellre än att jag ger felaktig information så länkar jag till korrekt info hos tillverkaren av CCC: Carbon Copy Cloner - Home

Information om din dator(om så önskas), kan du finna på denna adress. Är detta din dator? apple-history.com / MacBook Pro (15-inch, Late 2008)

Instruktioner för att själv byta hårddisken finner du hos iFixit: MacBook Pro Repair - iFixit

Lycka till!

Oj! Snabba svar här! Tackar för det!

Ja, då kanske jag gör en ccc-back upp, om jag får MBP:n att funka så pass att den klarar det. Alltid skönt att höra från någon med erfarenhet. Det är så lätt att misstolka "sälj-snack" från tillverkare som ofta lovar att deras produkt/mjukvara klarar allt i hela världen och man inte själv har förstånd nog att förstå begränsningarna.

Och ja, det är min dator i länken (eller i alla fall en likadan). Har 2.53-varianten. Ska överlåta skruvandet till någon med en anings mer vana och färre tummar mitt i handflatorna...

Förresten, hm. Kan man köra ccc från en annan mac via FW på nåt sätt? Måste läsa lite mer...

/mycket tacksam EJT

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-22 11:27

Den byter du hur lätt som helst själv. Jag har den maskinen och den har ju separat lucka så det är inte mycket skruvande för att byta HD.

En variant är att du köper Snow Leopard från Apple (316kr), bara backar upp filer o program, dvs din användare o allt annat du tycker du vill ha kvar o sedan plockar ur den gamla hårddisken o sätter i den nya.

Sedan installerar du SL o flyttar över det uppbackade materialet från backupdisken

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

En variant är att du köper Snow Leopard från Apple (316kr), bara backar upp filer o program, dvs din användare o allt annat du tycker du vill ha kvar o sedan plockar ur den gamla hårddisken o sätter i den nya.

Sedan installerar du SL o flyttar över det uppbackade materialet från backupdisken

Ja, det vore ju enklast. Men får man hela OS:et då? Måste man inte "ha" Leopard först och at Snow bara är tillägg/uppgradering? Eller ligger hela OS:et på skivorna man köper Snow Leopard på? (har googlat utan att fatta...) Annars måste jag ju se till att rädda Leopard från den trasiga disken och ev. senare köpa till Snow Leopard. Eller är jag ute på cykeltur?

Och det låter ju skönt att det inte krävs en ingenjörsexamen för att byta disk!

/EJT

Ursprungligen av EJ Trafik:

Ja, det vore ju enklast. Men får man hela OS:et då? Måste man inte "ha" Leopard först och at Snow bara är tillägg/uppgradering? Eller ligger hela OS:et på skivorna man köper Snow Leopard på? (har googlat utan att fatta...) Annars måste jag ju se till att rädda Leopard från den trasiga disken och ev. senare köpa till Snow Leopard. Eller är jag ute på cykeltur?

Och det låter ju skönt att det inte krävs en ingenjörsexamen för att byta disk!

/EJT

Du måste inte ha Leopard i datorn för att kunna installera Snow Leopard, det är två helt olika system där SL är bättre för din Macbook. Troligen ligger version 10.6.3 på skivan du köper från Apple, senaste versionen är 10.6.8 men de nödvändiga uppgraderingar som du behöver för att få operativet sas up-to-date görs med uppdateraren som är inbyggt i MacOS X

När du ändå håller på och skruvar kanske lite extra RAM skulle sitta fint? Billigt sätt att få mer prestanda ur datorn om du inte har med än säg 2GB nu.

Topp!

Då blir det en snöleopard till den nya disken och så flyttar jag manuellt dokument mm (som jag redan har backat upp). En fråga till, nu när ni är så hjälpsamma: Kan man boota från SL-skivan och formatera den nya hdd:n? Eller hur gör man? Koppla den nya disken i en docka och ansluta till en annan mac och formatera med Disc Utility?

Har 4GB nu och det är väl max som stöds?

/EJT som tackar för all hjälp och för flytt till rätt avd.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-22 14:28

Du bootar från SL-skivan och installerar på din nya disk direkt.

Du kan ha 8 GbB i den datormodellen. Jag har det i min.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-22 15:05

Om din hd redan är dålig skulle jag inte göra en backup, utan sätta i en ny hd och sedan göra en ny installation så att jag får ett felfritt System på min Mac. Sedan får man chansen i installationsprocessen att överföra data från en gammal Mac. Då behöver du ha din nuvarande hd monterad med FireWire eller USB.

Ursprungligen av Joel:

Om din hd redan är dålig skulle jag inte göra en backup, utan sätta i en ny hd och sedan göra en ny installation så att jag får ett felfritt System på min Mac. Sedan får man chansen i installationsprocessen att överföra data från en gammal Mac. Då behöver du ha din nuvarande hd monterad med FireWire eller USB.

Strålande! Jag börjar gilla mac, helt klart!

Massor med tack för alla råd och tips!

/EJT vars jobb-pc just intog totalpassiv hållning till allt arbete efter att ha blivit flyttad till skrivbordet intill, pga tangentbordet hamnade i fel usb-port...

Sök på MacFixIt - CNET Reviews efter en guide för hur just din maskin öppnas och du byter HD på den.

Själv gjorde jag som så när jag bytte disk att jag skaffade disk och ett billigt USB-kabinett för 200:- på ClasOhlson.
I med disken i kabinettet, skruvade inte ens ihop grejerna.

Kopierade interna till externa med Carbon Copy om jag kommer ihåg rätt.

öppnade datorn, ut med gamla (i mitt fall var den OK men för liten). Satte den gamla i externa lådan.
Den nya skruvade jag in i bärbara datorn...

Klart.

I ditt fall med halvtrasig intern disk hade jag inte klonat den, det är för stor risk att
det följer med ngt fel. Tipset ovan om SL för 319:- hos din lokale hökare låter vettigt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-02-22 21:18

SMART rapporterar nog inte fel på filsystem, utan diskens fysiska hälsa, så ett diskbyte är säkerligen nödvändigt.

Och helt oanvändbar är du inte på detta forum, du gav oss en målande historia.

Ursprungligen av mattiL:

SMART rapporterar nog inte fel på filsystem, utan diskens fysiska hälsa, så ett diskbyte är säkerligen nödvändigt.

Och helt oanvändbar är du inte på detta forum, du gav oss en målande historia.

Ha ha! Vänta till jag försökt byta disken, dragit mejseln rakt genom moderkortet och armbågat ner kaffekoppen rätt ner i innanmätet - då lovar jag en målande historia! Inklusive målande språkanvändning.

- Disk är anskaffad
- SL beställd via äppelstore

Så nu är det bara att hålla tummarna. Eller förresten, det kanske inte är nån bra ide om man ska vara flink med mejseln...

/EJT

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-02-23 10:55
Ursprungligen av EJ Trafik:

…Så nu är det bara att hålla tummarna. Eller förresten, det kanske inte är nån bra ide om man ska vara flink med mejseln...

/EJT

Det är en enda stjärnskruv du skall lossa på i själva datorn. På HD'n sitter det fyra stycken insex-skruvar som skall flyttas över till den nya. Mer skruva än så är det inte.

Är det inte smartare att:

1. Sätt i en ny disk
2. Sätt den gamla i USB/FW
3. Installera Lion (varför SL?)
4. Använd flyttassistenten i slutet av installationen

Anledningen till att jag vill använda flyttassistenten är att mindre mängd data behöver kopieras då och om hårddisken är nära slutet kan detta vara avgörande.
Va tycker ni andra experter?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-23 12:56

Håller nog med om att det är smart att ta den viktigaste datan först för att sedan ta mindre viktig data. Så små mängder åt gången som möjligt för att hindra att en eventuell skivkrash förstör hela överföringen. Men, jag är ingen expert

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-27 22:52

Jag skulle också göra som Joel föreslår. Alltid bra med en fräsch installation.

1
Bevaka tråden