Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook funkar bara med extern skärm

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallo,
min gamla vita Macbook (2.2 Ghz Inter Core 2 Duo - hösten 2007) har hållt hyfsat bra. Men idag buggade den interna skärmen ur. Den är i princip helt svart, men tittar man jättenära kan man ana konturer på skärmen. LED:en som indikerar sleap är också helt mörk. Däremot funkar det att köra extern skärm.

Om jag stänger datorn och öppnar den igen, eller söver skärmen och väcker den - så flimrar det till i mindre än en sekund, men då man hinner se hela skärmen.

Har resetat P-RAM och SMC åtskilliga gånger. Vid en uppstart dök skärmen upp i 3-4 sekunder. Och när jag pluggade i en extern disk en gång så syntes skärmen medan datorn läste in den.

Amerikanska forum snackar om en invertor cable - låter det troligt? Någon som vet vad det kan kosta elelr om det finns någon work around?

Vill helst att min gamla dator ska hålla i ett halvår till då det inte riktigt är ekoomiskt läge att skaffa en ny. Just nu kör jag genom TV:n, ingen långsiktig lösning.

Tacksam för hjälp!

/P

Om du får den att lysa konstant när du vinklar skärmen är det kabeln mellan invertern och CCFL-röret som belyser skärmen.
Om inte kan det vara själva lysröret som är slut. Såg att denna sidan säljer rör, men det är nog ett pilligt jobb: LCDPARTS.net

Får den aldrig att lysa konstant. Men som sagt flimrar den till när jag ex väcker den ur sömn eller när jag drar ned ljuset helt och drar upp det igen. Men inte mer än så. Men det kan alltså ändå tyda på att själva LCD-röret är kaputt? Tänker att det kanske borde vara helt svart alltid isåfall - men har som sagt ingen erfarenhet alls av liknande problem tidigare.

Tackar!

Det kan vara backlightlampan som är kass. det borde inte kosta så mycket att köpa en ny från något annat ställe än apple..:)
Skall kolla lite och återkommer om jag har en skärm liggande.
Var bor du?
/Nicklas

Kan vara något så enkelt som lite hederligt glapp också.
Är kanske läge att skruva isär den och kolla.
/Nicklas

Backlightlampa låter absolut som ett alternativ, men hur tusan kommer man in i den delen av datorn?
Kanske ska våga mig på att skruva isär den också, även om det känns lite vanskligt. Just nu ingen backup - och tonvis med musik på datorn, men borde ju inte vara någon fara att bara kolla lite.

Och jag bor i Stockholm.

/Peter

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-02-16 10:14

Om jag inte har fel för mig så är trasig belysning i skärmen = byt skärm, dvs det är inte en enskild komponent på skärmen som kan bytas ut som en glödlampa.

Guider finns på iFixit.com, även reservdelar, men leta efter en trasig dator med hel skärm på blocket/tradera, forumet istället eller enbart skärm om du vet vilket modell/typ det är du ska ha.

Nej, någon fara är det inte, men eftersom datorn fungerar med extern skärm och du uppenbarligen har viktiga saker på den, gör backup, nu..... Det är inte frågan om man kommer att råka ut för diskkrasch/dataförlust utan enbart om när​...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-16 12:07

Det kan vara själva invertern, vet inte om den är inbyggd på moderkortet eller ej.... Det verkar ju som om den startar ibland och ibland inte.

Jag har nu exakt samma problem. Kan det vara ett mekaniskt fel om skärmen blinkar till någon sekund efter fila och uppstart? Jag fick känslan av ett mjukvaruproblem men jag kan ju ha fel.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2012-02-25 11:41

Beskrivningen påminner om ett "vanligt" lysrör eller snarare glimtändare som gett upp, tänk på den vanliga belysningen som ger upp. Frågan är blir skärmen varm där lysröret sitter?

Min gissning, vilket är den troligaste, är att inverter-cable, dvs den lilla sladd som ger inverten ström till skärmen, har gnagts näst intill av i gångjärnet. Dessa finns nya på ebay för ca 200 kr, ganska lätta att byta, har gjort det flera gånger, tar ca 2 tim.

tack, ska kolla på detta.

1
Bevaka tråden