Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för att skriva ut etiketter Win/Mac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker ett värdigt alternativ till Avery DesignPro. Detta finns till både Mac och PC men är inkompatibla med varandra, plus att det inte verkar gå att använda annat än Averys standardetiketter för den amerikanska marknaden i Mac-versionen.

Krav:

1. Man ska kunna skriva ut etiketter med löpnummer på, två med varje nummer. Vi använder denna funktion för att skriva ut serienummerettiketter till våra produkter.

2. Man ska kunna skriva ut på laserskrivare i A4-format.

3. Man ska kunna skapa egna mallar för etikettformat.

4. I 1:a hand vill vi ha ett program som är plattformsneutralt, dvs ska fungera både på Mac och PC och filerna som skapas ska kunna öppnas oavsett plattform. I 2:a hand ska det fungera på PC. Det är i 1:a hand mina olycksbröder i PC-träsket som ska använda det.

Någon som känner till ett program som kan klara detta? Word har väl annars rätt bra funktioner för etiketter, men jag har inte lyckats hitta någon funktion för det här med löpnummer.

Filemaker, kanske?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Filemaker, kanske?

Faller på priset. Jag har en ultrasnål VD. Avery DesignPro är ett gratisprogram. Plus att Filemaker känns som ett skott långt över målet. Söker i första hand ett renodlat etikett-program.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-02-21 11:15

Det låter som ett uppdrag för ett Word-dokument och ett makro på det som pytsar in serienummer på varje etikett. Själv har jag bara Word 2008, men den senaste Word-versionen ska klara av plattformsoberoende makron.

Ursprungligen av jahve:

Det låter som ett uppdrag för ett Word-dokument och ett makro på det som pytsar in serienummer på varje etikett. Själv har jag bara Word 2008, men den senaste Word-versionen ska klara av plattformsoberoende makron.

Ja, varför inte. Jag har Word 2011 på min Mac. Kan dock noll och intet om makron. Var kan man lära sig?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-02-21 12:34

Jag tror att det går fortare (och är billigare) om du köper den där tjänsten av någon Office-ekvilibrist. Din tid är ju inte heller gratis och du kommer att behöva lära dig ett nytt programmeringsspråk.

De flesta beståndsdelar finns ju redan i Word. Etikettmallarna och utskriftsfunktionen är ju redan inbyggt. Men just den här grejen med att skapa ett löpnummer som dessutom ska dupliceras på två etiketter innan det räknas upp tror jag kräver lite handpåläggning - ett makro. Nu är du ju dessutom inte bunden till en relativt begränsade mac-världen utan kan fråga runt bland pc-folket också.

Det finns ju en massa inbyggda funktioner i Word - kanske det inte ens behövs ett makro? Kolla in deras Hjälp - den brukar vara utmärkt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-02-21 12:41

Ghettolösningen är att använda Excel:

Med linjal, och goda gissningar ritar du upp ett rutnät i excel som passar dina etiketter när du gör utskriften.
Sedan använder du = för att duplicera serienumret från första etikettskolumnen.

1
Bevaka tråden