Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är du nöjd med storleken på iPhone?

Tråden skapades och har fått 103 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-20 22:52

Ja och Nej. Med iPhone 5 hoppas jag på ett hopp upp till 4 tum så man ligger lite i mellan klumpig och pytteliten i skärmyta.

Ibland vill man ju surfa till och läsa lite, då måste det faktiskt vara lite tum på grejerna.

Men min macbook air är som tur med i alla väder och täcker upp för iphone pysslingen

Vill inte Apple tappa mer marknadsandelar i Kina, så måste man upp i tum om inte annat för den sakens skull.

Jag kan hålla en iPhone i en hand, stödjande dess underkant mot lillfingret, o låsa upp den med tummen på samma hand utan att tappa den. Jag är tveksam på om det går att göra med en apparat som nästan är dubbelt så stor.

På en armlängds avstånd blir 3.5 tums skärmen som en bioduk e-som jag fokuserar blicken mot den men jag blir inte trött i ögonen även om jag sitter i en mörk långfärdsbuss för skärmen är perfekt belyst, möjligen blir jag trött i armen

Jag vill inte ha en större iPhone. Jag har haft telefoner med 4 och 4,3 tums skärmar och de är i mitt tycke otympliga.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-02-20 23:11

Hade varit fint om den var lite större, men den är ändå för liten för att surfa på bekvämt. De skulle kunna göra den längre.. Typ notifikationer ovanför där skärmen är nu kanske!

Ser inte nyttan med stor skärm, om det inte är så att man vill se ut som en talande mupp med en superfet 4,5 tums bjässe...

Nä iphonens skärmstorlek fyller sin funktion väl!

Jag har upptäckt att jag alltid trott att mer skärmyta skulle vara otympligt, men att jag när jag väl fått det vant mig ögonaböj. Ok, jag har rediga manshänder, vilket underlättar. Men jag har gått från 3,5 över 3,8, 4,3 till 4,7 och jag upptäcker till min förfäran att jag är riktigt frestad av Notens 5,3. Och förstås av 1280x800. Pixlar kan man ju aldrig få för många av. Men så är min användning av nallen väldigt datacentrerad och bara tanken på att se mer av excel/ppt/word-dokument gör mig alldeles svag i knäna.

Beauty is in the eye of the beholder. Om man nu trivs med att se på film på sin iPhone eller iPad kan man väl få göra det? Om man är finsmakare och kräver ultrahögupplöst 80" platt-TV med optiska fiber och guldkablar så ser jag inget fel i det. Smaken är som baken.

Jag ser mer än gärna att storleken på skärmen åtminstone går upp till 4 tum. Använder telefonen till så mycket surfande så en ökning hade varit oerhört välkommet. Jag lär byta telefon till sommaren om den inte ökar. Panasonics telefon verkar isåfall väldigt intressant

The new waterproof ELUGA by Panasonic

Ursprungligen av Specias:

Jag ser mer än gärna att storleken på skärmen åtminstone går upp till 4 tum. Använder telefonen till så mycket surfande så en ökning hade varit oerhört välkommet. Jag lär byta telefon till sommaren om den inte ökar. Panasonics telefon verkar isåfall väldigt intressant

The new waterproof ELUGA by Panasonic

Intressant att de kallar den waterproof när klockindustrin tassade bort från det för årtionden sedan.

Det känns som att skälet till att denna diskussion hamnade på enbart film är för att jag råkade tala om att jag faktiskt använder min "device" (iPod Touch G2) till att se på film när jag är ute på resa.

Självklart föredrar jag större bild men för den skull stirrar jag inte hellre in i nacken på framförvarande passagerare istället för att se en filmsnutt på min iPod. Jag är ingen bionörd, har inget biosystem o siktar heller inte efter att skaffa något. Film ses bäst på bio men detta var väl kanske ändå inte grundidén med den här tråden. Om nu någon tycker att undertecknads beteende är ett förakt mot filmskaparna ja då kan jag nog säga att jag skiter i det. Jag använder min iPod till det jag vill använda den o Apple har gett mig den möjligheten att välja mellan filmer o musik.

Jag vill INTE ha en större skärm på iPhone eller iPod Touch eller iaf inte så mycket större att hela enheten blir större än den är idag. Höj upplösningen istället.

My 2 C's

  • Medlem
  • 2012-02-20 23:50

Både och.

Den ska vara större så att jag får mera skärmyta och slipper plocka fram lupp för att kunna läsa på den, och samtidigt vara mindre, så att jag lättare kan få plats med den i byxfickan.

Inte vet jag hur det ska gå till, men det får väl Apple lösa åt mej.

Annars blir jag besviken.

Den kan inte vara mycket större om man ska ha den mot örat offentligt.
Fast det är väl en vanesak det med. Skrattade högt första gången jag såg någon med en Iphone mot huvudet.

Större skärm? eh köp en iPad om du tycker iPhone är för liten...

Ursprungligen av wilhelmsson:

Större skärm? eh köp en iPad om du tycker iPhone är för liten...

Du har missat hela diskussionen, läs om från mitt första inlägg.

Det inser jag nu, läste bara artikeln och där stor de två kommentarer.

Ursprungligen av PeeMaN:

Du har missat hela diskussionen, läs om från mitt första inlägg.

Egentligen tycker jag att DU har missat diskussionen helt. Det handlar inte om att iPhone användare har en föraktfull inställning till filmindustrin, det är din indirekta åsikt. Istället handlar det om vi användare är nöjda med iPhones skärmstorlek o det är en fråga som du faktiskt inte svarat på, iaf inte direkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-21 02:15

"Är du nöjd med storleken på iPhone?"
Ja.

"Önskar du att iPhone också skulle få en större skärm?"
Nej.

Men vad fan frågar ni? Skriv så att man fattar vad ni menar. Gärna på svenska.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-02-21 07:15
Ursprungligen av marf:

"Är du nöjd med storleken på iPhone?"
Ja.

"Önskar du att iPhone också skulle få en större skärm?"
Nej.

Instämmer fullständigt. Blir den större blir det otympligt.

Ursprungligen av Adrian B:

Jag antar att du blir sjukt äcklad av alla som tittar på vanlig tv med standardupplösning också eftersom den är lägre än på iPhone 4.

Men det är ändå rätt märkligt att det blir så bra bild på en tjocktv.

Älskar att titta på SVT2 HD eller min Apple TV kopplad till min HD-Ready Samsung tjockis. Lite synd att den bara är 32 tum.

PS: Vist större skärm är vär bra i vissa lägen, men jag tror man blir galen i lämgden med en större skärm. Men det får vär vara en balansgång av vad man mest använder den till. För mig är det en telefon med vissa hjälpfunktioner för snabb åtkomst. Vid lite mera seriöst användande i lung och ro använder jag min iPad eller min dator.
Köpte iPaden för att läsa böcker och tidningar när jag bodde i Kina, tyvärr kunde jag inte låna böcker på biblioteket i Sverige bara för att jag måste hämta mott lånekortet på platts, förklaringar att jag bodde 2000 mil ifrån var ingen ursäkt.

Senast redigerat 2012-02-21 05:38

Blir iPhone5 fysiskt större så blir det ingen fler iPhone för mig!
Jag fattar inte hur folk kan vilja ha en Samsung Galaxy eller vad dom heter & det är inte enbart för att det är en Android.

Jag själv är nöjd med storleken på iPhone. Den är stor utan att kännas otymplig.

Det finns stunder där man tycker att iPhone skärmen är för liten, men där funderar jag allvarligt på att komplettera iPhone med iPad 3. Har ingen iPad idag.

4" borde man kunna klämma in utan att göra telefonen så mycket större. Jämför med Atrix.
Phone Size - Phone size comparison made easy!

Varför skulle de inte kunna erbjuda två olika storlekar som de gör med sina datorer och sina iPods?

Ursprungligen av PeeMaN:

Bara för att det är högupplöst betyder inte det att upplevelsen är bra och det är ju just det jag försöker säga. Det är ingen vidare bra upplevelse att sitta med en 3,5tums skärm och hålla upp framför ansiktet. Du måste ju bara skojja med mig, du kan ju inte vara allvarlig?...

Tack, här har jag gått runt och trott att jag fått en bra upplevelse när jag suttit på tåg, buss och flyg och kollat på film och tv-serier på min telefon. Nu vet jag bättre... Här trodde man att upplevelse var det jag upplevde.
Jag läser böcker på min iPad och telefon också, är det också fel? Borde jag sluta med det och bara läsa inbundna böcker?
Kanske samtal med hjälp av telefonen inte heller ger en nog bra upplevelse jämfört med att träffas och sätta sig ner och prata över en kopp kaffe. Lika bra man slutar ringa också kanske?

Ursprungligen av PeeMaN:

Bara för att det är högupplöst betyder inte det att upplevelsen är bra och det är ju just det jag försöker säga. Det är ingen vidare bra upplevelse att sitta med en 3,5tums skärm och hålla upp framför ansiktet. Du måste ju bara skojja med mig, du kan ju inte vara allvarlig?

Även hur folk kan göra det övergår mitt förstånd ja. Om jag får välja mellan att lyssna på musik i apples lurar och inte lyssna alls blir det helt klart det sistnämnda.

Jag förstår hur du menar, och är beredd att hålla med till viss del. men det är inte alls samma upplevelse. En 50tums teve står still på sitt stativ/sitter fast på väggen hela tiden. Det gör inte en mobiltelefon. i 9/10 fall sitter man och håller i den, och då skakar handen, man måste byta position och så vidare.

Wow, bitter much?

Det fanns en tid när jag ansåg att tvättade min sin bil på mindre än 5 timmar hade man inte gjort ett ordentligt jobb. 2 gånger i veckan skulle den tvättas vid fint väder. Oftare annars. Samt att man torkade av fälgarna efter varje tur. Före dess höll jag på att läsa allsköns litteratur om det optimala ljudet och den perfekta bilden. Jag skrävlade om hur fullständigt sanslöst det har att det överhuvudtaget fick lov att finnas ministereo, små radioapparater, mp3-spelare etc. Det skulle ju vara en fet jättestereo med högtalarkablar från NASA. Musik skulle man ha ett dedikerat rum till med optimala proportioner och akustik skräddarsydd för högtalarna.
Sen hände något. Jag blev vuxen, fick ett ordentligt jobb, sen barn etc. Musik kan jag ibland lyssna på, men det är alltid Bolibompa på i bakgrunden någonstans samt barn som springer och väsnas. Filmer ser jag i 20-minutersportioner när jag har en gnutta tid över och inte är för trött. Ibland när minsta barnet sover tar jag på mig mina originalhörlurar till min iPhone och går ut och smygröker på trappen medan jag eventuellt hinner lyssna på en hel låt. Ibland när jag är trött så sover jag på sängen i gästrummet i lugn och ro. Då kan jag ta fram min iPad och titta på en film.
Jag har jättegärna en fin TV, med HD-box, BluRay-spelare, rejäl hemmabio och en fin musikanläggning och dyra hörlurar till min iPhone. Men vem har tid? Livet har kommit emellan. Ni som har tid, lust, pengar och ork, grattis. Jag har pengarna men inte det andra.
Och för att återgå till topic. Jag vill kunna nå hela skärmen på min iPhone med tummen när jag håller den med en hand. Så länge det går struntar jag i storleken. Bara den inte blir mindre.

Jag är nöjd med storleken:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-21 10:45
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag är nöjd med storleken:)

Det säger alla män

En sanning med modifikation

Skämt och sido vi har olika stora händer för att greppa saker och ting pmarriot så ditt resonemang är ju yttererst personligt , men ideen om en iPhone i 2 storlekar kanske ändå inte är så dumt då finns en valmöjlighet, och samtidigt skulle 2 olika falangers behov fyllas. Dvs. 3.5 tums falangen som har vuxit säg stark och 4 tum + falangen som är på frammarsch.

Samsungs nya hade visst 5.3 tums skärm jisses vilket flaggskepp, finns det ingen gräns för storlek för dessa koreaner, deras händer kan väl knappast räcka till att greppa "plankan" snart, men vad vet jag hmmmmm verkar som det finns ett dolt kompensations samband här mellan skärmstorlek och koreaner eller är jag helt ute och cyklar

Apple är smarta och luriga dom vill ju att deras kunder ska köpa både en iPhone och en iPad för sina behov, skulleskärmytan bli för stor på iPhonen så skulle den delvis konkurrera med iPaden och det gillar inte Apple, men där får dom tänka om snart om dom inte vill förlora smartphone marknaden till Samsung.

Än så länge hjälper applestore och operativet MAC OS till att knyta upp och behålla tidigare iPhone användare men även applestore kan på sikt så sakteliga spela ut sin viktiga roll.

Även begreppet "smartphone" kan ändras i samband med att skärmstorleken har växt och ger nya mer fulländade användningsområden, kanske det har gjort det redan hos vissa konsumenter. Apple har missat det tycker jag, men är säkert medvetna om det.

Inte bara nya funktioner och antalet megapixlar som är avgörande för alla konsumenter för att en smartphone ska vara "het".
Samtidigt om man ska dra upp upplösningen på en framtida mer kvalitativ skärm så vore det väl trevligt med lite skärmyta då från Apples sida på en iPhone.

Så jag lägger min röst på en iPhone 5 i 2 olika storlekar på skärmen typ nuvarande 3.5 tums samt en större 4.3 tums från Apples sida

Senast redigerat 2012-02-21 12:11
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2012-02-21 08:39
Ursprungligen av PeeMaN:

Även hur folk kan göra det övergår mitt förstånd ja. Om jag får välja mellan att lyssna på musik i apples lurar och inte lyssna alls blir det helt klart det sistnämnda.

Då lyssnar du aldrig på låtar i MP3 eller något annat komprimerat format heller? Ska man ha kvalitet ska det vara välmastrade CD-skivor eller nypressade LP, allt annat låter ju apa i jämförelse.

Jag var länge själv motståndare till låtar i MP3-format. Men jag har börjat se fördelarna med att kunna lyssna på min musik utan att behöva släpa med mig kilovis av skivor.

Ursprungligen av AndyK:

Då lyssnar du aldrig på låtar i MP3 eller något annat komprimerat format heller? Ska man ha kvalitet ska det vara välmastrade CD-skivor eller nypressade LP, allt annat låter ju apa i jämförelse.

Jag var länge själv motståndare till låtar i MP3-format. Men jag har börjat se fördelarna med att kunna lyssna på min musik utan att behöva släpa med mig kilovis av skivor.

Man kommer till en gräns när man inte hör skillnad, precis på samma sätt som det finns en gräns för när du inte ser skillnad på upplösning. Det är i princip omöjligt att se skillnad på 720P och 1080P på en 32tummare om du inte sitter jävligt nära.

Bevaka tråden