Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule - partitionering

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2012-02-21 01:30

Köpte en Time Capsule 2 TB för att kunna lagra kloner av några gamla hårddiskar som jag vill spara, plus backup. Tog ut hårddisken och partitionerade den med skivverktyg, har prövat några olika varianter.

Efter detta hittas inte hårddisken längre. Behöver man installera något program på den som raderades när jag formaterade?

Har sökt men inte hittat svar.

Plockade du ut Hårddisken ur Timecapsulen och partitionerade den i en annan dator?
Så är det nog dessvärre inte tänkt att man ska eller bör göra och jag _tror_ att man bara kan ha en enda partition på den "interna" hårddisken så att säga.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2012-02-21 03:20

Jag tog ut hårddisken och partitionerade den i min MBP. Läste här att det borde funka, eller har jag missuppfattat någonting?

"Although you cannot partition the TC. you can still copy files to it.. this does have implications for TM.. but as long as there is plenty of free space should not be a major issue."

Stod det i länken? Så TC ska inte fungera partitionerad?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2012-02-21 04:58

Jag tror han menar att om man kopierar många och stora filer till TC-disken får Time Machine mindre utrymme och börjar radera backuper tidigare. Detta är inget problem för mig.

Det står också ".. and as stated you can create partitions if you do it on a Mac with the disk directly connected". Problemet är att vilka alternativ jag än väljer försvinner alla partitionerna både i Finder och i Air Port-verktyget när jag kopplar tillbaka disken till TC-kablarna. Jag kan fortfarande radera med AirPort-verktyget men då blir det bara en partition kvar.

Lustigt nog formaterar AirPort-verktyget med MS-DOS (FAT) och MBR, inte med Apples standard.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2012-02-22 14:55

I brist på ytterligare tips har jag nu gett upp. Är alla överens om att det går inte att ha en partitionerad disk i en Time Capsule?

Nu har en annan fråga dykt upp: Flera gånger i timmen får jag upp en liten bild som säger "serveranslutningar avbrutna", se bif bild. Hur åtgärdar man detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-29 20:58
Ursprungligen av Stig R:

I brist på ytterligare tips har jag nu gett upp. Är alla överens om att det går inte att ha en partitionerad disk i en Time Capsule?

Nu har en annan fråga dykt upp: Flera gånger i timmen får jag upp en liten bild som säger "serveranslutningar avbrutna", se bif bild. Hur åtgärdar man detta?
[ATTACH="CONFIG"]32115[/ATTACH]

Ahh det där drabbar mig också hela tiden och jag kör trådat. Otroligt irriterande

Jag svarar mig själv: tydligen fixas det genom att antingen nedgradera TC fw till 7.5.2 eller ge TCn en fast IP-adress

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-22 23:00

Ansluter du trådlöst? Testa i så fall med en kabel under några timmar och se om det funkar.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2012-02-24 13:14

Felmeddelandena upphörde plötsligt. Förstår inte varför. Jag hann inte testa med kabelanslutning innan det försvann.

1
Bevaka tråden