Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac provkör G5

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac fick idag chansen att titta ännu närmare på Power Macintosh G5 och dessutom dokumentera med kamera för att ge alla läsare en möjlighet att bilda sig en uppfattning om den nya modellen.

Apple Sverige och MacSupport trixade och fixade och plötsligt stod en Power Macintosh G5 på plats för testning. Maskinen vi provkörde var toppmodellen med dubbla PowerPC G5 2GHz och 2GB RAM.

- Power Macintosh G5 är betydligt större än tidigare modeller, faktiskt hela 20 tum (halvmeter) hög vilket av en ren slump är en tum för stort för att passa i standardrack av 19-tumstyp. Eller så är det så att man vill förbehålla Xserve rättigheten att sitta fastskruvad i servermiljö - tidigare gick det att köpa små racköglor för att skruva fast G4:orna i rack.

- Power Macintosh G5 ger ett mer kompetent och industriellt intryck än mjuka och plastiga G4. Chassit är gjutet i ett stycke aluminum och har en kombination av mjuka böljande linjer och något vassa kanter i chassit. Detaljkvaliteten är fascinerande, jag vågar säga att ingen dator har varit så välbyggd och designad ut i minsta detalj. Detta är datorvärldens Global eller Porsche.

- Vi öppnar chassit och möts av ett stort vindskydd gjort i plexiglas eller genomskinlig plast. Vindskyddet finns på plats för att styra genomströmningen av kylluft genom datorn. Totalt nio fläktar skall finnas i datorn, men vi hittade bara åtta vid vår genomgång. Utan vindskyddet går det inte att starta datorn, den skulle troligen brinna upp utan rätt mängd kylluft. Däremot går det utmärkt att köra datorn med sidoplåten borta - ett sätt att imponera på andra datoranvändare. (tankarna går till Ferrari 360 Modena som har motorhuv i glas)

- På insidan är dom två G5 processorerna och deras enorma kylflänsar helt dominerande. Det är inte någon tvekan om var processorerna sitter iallafall. Ett väldigt stort moderkort är ganska glest populerat och täcker datorns botten. I en AGP-plats sitter ett ATI Radeon 9600 Pro och det finns tre lediga PCI-platser. Totalt 8 minnesplatser för DDR PC3200 minnen finns tillgängliga och måste fyllas parvis - datorn använder s k minnesinterleaving som kräver 2 likadana minnen i dom två minnesbankarna.

- Kylflänsarna till G5-processorerna är ENORMA och vår spontana uppfattning är att det kommer dröja innan man lyckats hitta en lösning för Xserve och Powerbook. Om det krävs 9 fläktar och kylflänsar i nivå med mjölkpaket i Power Macintosh G5 så undrar man hur det ska gå att trycka in detta i en 2.5" tjock Powerbook?

- Det finns endast plats för en optisk enhet och Apple levererar en 4x Superdrive med alla Power Macintosh G5. En snygg lösning är aluminumluckan som smidigt försvinner neråt när släden skall öppnas. Perfekt för att klippa naglarna? Vi testade och motståndet av mina fingrar gör att luckan stannar.

- Power Macintosh G5 levereras med Serial-ATA hårddisk, en ny standard som ger upp till 150MB/sekund, något mer än tidigare ATA/133. Största skillnaden är att Serial-ATA använder sig av betydligt mindre och smidigare anslutningskablar som inte hindrar det livsviktiga luftflödet i datorn. Det finns endast en ledig plats för extra hårddisk i G5:an. Hårddisken skjuts in på sin plats och använder sig av speciella hårddiskskruvar som vagga. Apple briljerar genom att montera dessa extra-skruvar i ett litet ställ inuti datorn brevid den lediga platsen - ingen risk att man tappar bort en liten plastpåse med skruvar!

- På datorns framsida sitter en Firewire 400 och en USB2 kontakt som är lättåtkomliga. Under vår visning var tangentbordet anslutet till USB2 kontakten på datorns framsida.

- På baksidan finns kontakter för (uppifrån och ner) Airport, Bluetooth, optiska in och utgångar för ljud, vanlig hörlursutgång, mikrofon, 2xUSB2, Firewire 400, Firewire 800, 10/100/1000Mbit Ethernet och modem. Grafikkortet har dubbla utgångar med en DVI och en ADC-anslutning.

- Eftersom datorchassit är gjort i aluminium måste både airport och bluetooth monteras externt, annars skulle mottagningen blir kraftligt lidande (man känner igen det ifrån första titanium-Powerbook G4 generationen). Det har man löst med två små plastpinnar som enkelt monteras på baksidan. En stor Airportsvamp och en liten Blåtandspinne ser roliga ut när dom är monterade. Gissa om dom kommer blir storsäljare på reservdelslistorna?

- Ljudnivån är förvånansvärt låg! Vi uppstart dundrar hela fläktpaktet igång i någon sekund men sen blir den helt tyst. Jag frågar faktiskt Lars-Åke Björk på Apple om datorn ens är påslagen! I mina öron är den helt tyst men det är klart att man kan höra ett svagt vinande om man lägger örat mot datorn. Imponerande enligt mig! Någon har lyssnat på kritiken kring G4:ornas dundrande.

- Är datorn snabb då? Apple visar samma prestandaprover som Steve Jobs gjorde under Keynote och det flyger verkligen fram både i Final Cut 4 och Photoshop. Just nu pågår arbetet med att optimera MacOS X och en mängd applikationer för G5 och 64-bit operationer. Maskinen vi testkörde hade MacOS X 10.2.7 installerat och Apple säger att när 10.3 Panther lanseras kommer prestanda öka ytterligare genom fler optimeringar.

- På grund av att vår maskin är ett förhandsexemplar och att optimeringar av både hårdvara och mjukvara fortfarande pågår får vi inte publicera testresultat och jämförelser med G4-maskinen ännu. Spontant känns dock datorn mycket kvick i OS X och i de få applikationer vi fick testa.

- Inom några veckor kommer det första produktionsexemplaret komma till 99mac och då kommer vi kunna släppa prestandatester på populära applikationer.

STORT TACK till MacSupport och Apple Sverige för ert samarbete med 99mac.com!

Senast redigerat 2003-07-24 17:03
  • Avstängd
  • 2003-06-27 19:40

Förutom en del språk och stavfel.
Så säger jag som Robban Broberg.
Mölle nöö
Häftigt.

Snygga bilder Bra beskrivet.

Detta är MACWORLD på Svenska

Man får väl printa ut om man vill ha papperskopian.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-27 19:45

Om vi nu ska vara på det viset....

"språk- och stavfel"

Punkt efter bilder.

Jag föredrar skriva ut istället för printa ut. Men det är en smaksak.

Mycket läckra bilder och trevligt reportage! Skapar köplust.. häftigt att 99 mac lyckas få tafsa på G5:an.

Nästa vecka kan alla 99mac medlemmar känna på G5 själva... Kolla in http://www.inlife.se

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-27 19:59

Jag säger bara - lysande.

Framtiden är här.

  • Medlem
  • 2003-06-27 20:00

Det är så här det skall vara!
Underbart att verkligen bli glad när man tittar in på sidan.
Heders!

/ErikC

  • Avstängd
  • 2003-06-27 20:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel R
Om vi nu ska vara på det viset....

"språk- och stavfel"

Punkt efter bilder.

Jag föredrar skriva ut istället för printa ut. Men det är en smaksak.

Mycket läckra bilder och trevligt reportage! Skapar köplust.. häftigt att 99 mac lyckas få tafsa på G5:an.

Ajdå Du har rätt !

  • Medlem
  • 2003-06-27 20:09

Det ser bra ut. Jag trodde att det skulle se lite konstigt ut med alla hålen men det verkar som det funkar. Kanske hade det varit ännu snyggare ifall man inte hade kunnat ana komponenterna genom hålen. Kanske ett tunnt svart filter på insidan? Det hade ju kunnat fånga lite damm också... Fast det är petiteser.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-27 20:16

Jag är tokigt imponerad och ska köpa en så fort som möjligt.

Jag vet inte om jag blivit tokig, men hade inte jag skrivit ett inlägg till den här nyheten?

Inte för att det spelar någon större roll, det jag kanske:) skrev var inte betydelsefullt för världen. Men lite förvånande är det. Kraschade någonting under besökstrycket?

  • Medlem
  • 2003-06-27 20:33

Tack för ett mycket intressant reportage. Jag hoppas verkligen att G5:o rna snart kommer ut i handeln. Vi har längtat....

Kul, jag har redan beställt en 2.0 DP från The Apple Store...

F

Citat:

Skrevs ursprungligen av Simonsj
Jag vet inte om jag blivit tokig, men hade inte jag skrivit ett inlägg till den här nyheten?

Inte för att det spelar någon större roll, det jag kanske:) skrev var inte betydelsefullt för världen. Men lite förvånande är det. Kraschade någonting under besökstrycket?

Ja, servern pallade inte riktigt med alla besökare som kom hit i samband med nyheten på MacNN. Detta gjorde att databasen fick sig en liten kyss och att några inlägg försvann.

Senast redigerat 2003-06-27 21:32
  • Medlem
  • Haninge
  • 2003-06-27 21:12

Detta kallar jag fina grejor...!

Den där måste jag bara ha...!

Samtidigt vill jag passa på att gratta till ett gott fotarbete som det ju måste ha varit, när ni lyckades att få lov att testa vidundret....

Och inga Matrixsnubbar i närheten noterar mitt skarpa öga...

  • Medlem
  • 2003-06-27 21:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av SockerConny
Nästa vecka kan alla 99mac medlemmar känna på G5 själva... Kolla in http://www.inlife.se

Bara de som har vägarna förbi Fjollträsk!:D

  • Avstängd
  • 2003-06-27 21:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av XedoZ
Bara de som har vägarna förbi Fjollträsk!:D

What should us say in the little village of ours were we deliver perfection.

Ser fram emot att InLife får in en G5:a eller två, ska bli intressant att pilla på.

Jag tycker den ser bättre ut på "riktiga" bilder jämnfört med Apples bilder (så brukar det vara för det mesta).

  • Oregistrerad
  • 2003-06-27 22:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
...databasen fick sig en liten kyss och att några inlägg försvann.

Några? *snyft* Det stora flertalet av alla intill... äh! intlelli... äh! inlitti... äh! smarta inlägg jag skrivit är puts väck... *snyft*

Det var länge sedan PowerBook:arna var 2.5 tum höga...

Prylbög som jag är var detta droppen som fick den berömda bägaren att rinna över.
Jag ska beställa en på måndag. Den kommer ju inte förrän i augusti och då kan jag hosta upp den deg som behövs.
Det blir bra.

Min finniga femtonårige son får ärva min nu 2 månader gamla 2x1,25 PM G4, för den får man väl ändå inget för nu.

  • Avstängd
  • 2003-06-27 23:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Prylbög som jag är var detta droppen som fick den berömda bägaren att rinna över.
Jag ska beställa en på måndag. Den kommer ju inte förrän i augusti och då kan jag hosta upp den deg som behövs.
Det blir bra.

Min finniga femtonårige son får ärva min nu 2 månader gamla 2x1,25 PM G4, för den får man väl ändå inget för nu.

Stackars H O o N O M som en känd hockeylirare sa´

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Stackars H O o N O M som en känd hockeylirare sa´

Dina inlägg är fan dom sjukaste som går att finna på nätet.. vad röker du? Morötter?

Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac
Dina inlägg är fan dom sjukaste som går att finna på nätet.. vad röker du? Morötter?

Nej, torkade bananskal är det ju.
Specialare på Österlen.

Håll er till ämnet så att jag slipper rensa bort en massa inlägg

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Håll er till ämnet så att jag slipper rensa bort en massa inlägg

Jäkligt feta bilder martin. Fett med cReDz!! Funtar på att köpa en - men väntar nog med att beställa tills när den finns "ute" så får man se hur ekonomin ligger till.

Känner redan att det dreglar lite i mungipan!

Ämnesavvikelsen skedde redan tidigare, innan magistern sa till på skarpen.

Vill bara säga att denna rapportering var det som fick mig att bestämma mig för att jag måste ha ett sånt där rivjärn i ett tidigare skede än vad jag tänkt mig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Ämnesavvikelsen skedde redan tidigare, innan magistern sa till på skarpen.

Vill bara säga att denna rapportering var det som fick mig att bestämma mig för att jag måste ha ett sånt där rivjärn i ett tidigare skede än vad jag tänkt mig.

För mej var droppen att den var så tyst att man var tvungen att lägga örat mot den - tycker jag räcker nog för att förklara hur mycket den låter.

DÖD åt datorer som låter illa!

En sak till: Apple bekräftade att det inte går att processoruppgradera en singel G5 till dubbel G5 i efterhand - något som oftast går att göra med PC-modeller som har dual-moderkort.

Hur känns det att vara världskändis för en dag då, Björnström. Riktigt saftig bild på er. Kul det där med macnn.com

Men vad stor den är, det trodde jag inte. Faktum är att det första min kollega sade om den var liknelsen med ett global knivställ. Då var han inte ensam om tanken.

Kul att 99mac börjar bli riktigt respekterade. Det bäddar ju för fler förhandsvisningar i framtiden. Detta tackvare ett väldigt fint skött forum. Grattis till alla er administratörer på 99mac.

  • Medlem
  • 2003-06-28 00:28

Hur ser flänsarna ut på en singelprocessor burk? Inte är det väl två flänsar då?

Bevaka tråden