Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBA (2010-ish) 13" - Expanderat batteri

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte bara dela med mig av en upptäckt jag gjorde idag.

Det hela startade när touchpaden började bete sig konstigt och knappen inte gick att trycka ned. Trodde att knappen hade hoppat snett och började att skruva loss bakstycket för att rätta till problemet. Efter hälften av skruvarna avlägsnade sade det PLOPP och hela bakstycket hoppade lös. Lyfte bort det och såg till min förvåning att battericellerna hade expanderat (exploderat skulle jag vilja säga då batteriet ser ut som ett nypoppat popcorn, men så heter det tydligen inte)

Ett nytt batteri är påväg och det gamla ska läggas upp som souvenir på hyllan.

Men min fråga är; vad fan har hänt? Värmeskada kan det omöjligt vara då datorn aldrig förvaras i högre temperaturer än 20*C, och körs väldigt sparsamt.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-02-19 21:05

Jag har inte den exakta anledningen. Men det händer till och från att batterier är dåliga. Det är ett enormt finlir att få högkvalitativa batterier och en liten avvikelse kan göra att det beter sig konstigt eller havererar efter ett tag. Kolla bara på alla första generationens iPods (nuvarande är generation 6) som byttes ut nyligen. Äldre macbooks har också haft stora problem med batterierna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-20 13:19

Samma sak hände på min förra dator, en MBP. Den var inte med om något särskilt som orsakade det utan det är nog som andas säger, sånt som händer med batterier om man hat otur.

  • Medlem
  • 2012-02-20 13:43

Har haft åtminstone tre batterier som plötsligt börjat svälla och som fick bytas ut (dock inte så mycket som ditt). Så jag säger också "sånt händer".

Däremot skulle jag inte vilja spara ett svullet batteri som souvenir. Jag hade en jobbarkompis som hade ett trasigt mobilbatteri liggandes på sitt skrivbord, och som plötsligt en dag började ryka och fräsa. Som tur var var han där just då, så det åkte ut utomhus med en gång tills det hade slutat fräsa.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-02-20 22:17

Jag skulle nu lämna det där batteriet till återvinnings snabbare än blixten, inte bara att dom kan fräsa och ha sig, men dom kan rakt av explodera, och då blir det inte så trevligt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-02-21 23:52

jag vill minnas att jag nånstans läst att man designar dem så att de sväller snarare än exploderar vilket ju är trevligare. Men jag skulle inte heller spara batteriet, lämna det till närmsta Applebutik eller återvinningscentral/miljöstation så det kan återvinnas.

1
Bevaka tråden