Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hårddisk till G3

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-02-12 18:21

Har en gammal G3 som jag pajat hårddisken på.
Köpte en av en snubbe på nätet, men den var förprogrammerad med syst 10
När jag skulle rensa och programmera till 9,1 så pajade skiten.
Är det någon som kan sälja en disk till hyfsat pris till mig.? Den får gärna ha system 9.

Vill nämligen använda G2 datorn för att köra system 9.7 på.
Har flera program som jag vill köra i G3an.

Ursprungligen av torin:

,,,Vill nämligen använda G2 datorn för att köra system 9.7 på...

G2?

9.7?

Något sådant finns inte!

Ursprungligen av torin:

Har en gammal G3....

Vilken modell är det? Det har funnits många olika G3:or.

Det är nog samma sorts hårddisk i alla - men ju mer information vi har, desto exaktare och bättre svar.

Senast redigerat 2012-02-14 18:09
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-02-14 16:55

Maskinens namn: PowerMacG3series
Datormodell: PowerMac1,1
Typ av CPU: PowerPC 750 (2.2)
CPU-antal: 1
CPU-hastighet: 300 MHz
L2-cache (per CPU): 512 K
Minne: 768 MB
Busshastighet: 100 MHz

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-14 17:52

Fin maskin Jag hade en sådan själv en gång i tiden. Det ska sitta en Ultra-ata/33 disk i den, max storlek är 128GB. Tyvärr tillverkas ju inte så små diskar längre och de som finns begagnade börjar bli till åren med diverse problem som följd. Man kan sätta ett modernare kontrollerkort i den men frågan är om det är värt det.

Gå och rota i grovsoprummet är mitt tips

Vilken ATA- (ej SATA-) disk som helst bör ju funka. Men du kommer inte att kunna använda mer än 128 GB (rätta mig om jag har fel).

Men: det bör nog gå att partitionera disken i ett externt kabinett i lämpligt antal 128GB-partitioner och sedan montera in den i datorn (rätta mig återigen om jag har fel - det är hemskt länge sen jag gjorde nåt sånt här). Se bara till att det inte är GUID-format på partitioneringstabellen ("schema för partitioneringskarta") då detta endast skall användas till Intel-macar. Sen vete sjutton om det inte måste bockas in en ruta så att OS9-drivrutiner installeras på disken.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-16 08:52
Ursprungligen av johan_tanying:

Vilken ATA- (ej SATA-) disk som helst bör ju funka. Men du kommer inte att kunna använda mer än 128 GB (rätta mig om jag har fel).

Men: det bör nog gå att partitionera disken i ett externt kabinett i lämpligt antal 128GB-partitioner och sedan montera in den i datorn (rätta mig återigen om jag har fel - det är hemskt länge sen jag gjorde nåt sånt här). Se bara till att det inte är GUID-format på partitioneringstabellen ("schema för partitioneringskarta") då detta endast skall användas till Intel-macar. Sen vete sjutton om det inte måste bockas in en ruta så att OS9-drivrutiner installeras på disken.

Just den första 300 MHz-modellen hade en bugg i IDE-krestarna om jag minns rätt som gör att det är i praktiken omöjligt att köra nyare diskar i den, det blir överföringsfel och annat trist. Är det en Rev B så ska det funka dock. Jag kommer tyvärr inte ihåg hur man ser skillnad på dem...

  • Medlem
  • 2012-02-19 19:20
Ursprungligen av rhesus:

Just den första 300 MHz-modellen hade en bugg i IDE-krestarna om jag minns rätt som gör att det är i praktiken omöjligt att köra nyare diskar i den, det blir överföringsfel och annat trist. Är det en Rev B så ska det funka dock. Jag kommer tyvärr inte ihåg hur man ser skillnad på dem...

Det står på ett krets på moderkortet. Mer info här---> Installing OSX on your Blue and White G3 En liten bit ner på sidan står det om det här, i höj med första bilden där man kan se hur kretsen ser ut. Det ska stå "646U2-402" på chipet för att det ska vara rev 2. Rev 1 ska man tydligen inte ens ha OS X på helst, förutom bekymren med för stor disk.

Skall man verkligen ha datorn till att köra OS9-program regelbundet skulle jag nog rekommendera att hosta upp den spottstyver som krävs för att införskaffa en nyare G4 som klarar bootning in i 9an. Bättre prestanda (förstås) men också nyare komponenter överlag som bör innebär hyfsad livslängd. Bör inte kosta mycket mer än vad en ny hårddisk betingar...

Ursprungligen av johan_tanying:

...skulle jag nog rekommendera att hosta upp den spottstyver som krävs för att införskaffa en nyare G4 som klarar bootning in i 9an...

Japp, håller med om detta.

Kolla lite annonser. En gammal PM G4 borde man kunna få för 0-500 kr.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-02-16 10:31

Får väl göra det. Men återvinnare som jag är så tycker jag att det är synd att behövka kasta den gamla G3an.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-16 14:21
Ursprungligen av torin:

Får väl göra det. Men återvinnare som jag är så tycker jag att det är synd att behövka kasta den gamla G3an.

Jag vill minnas att det gick att ha större diskar om man hade ett tillägg installerat. Jag tror det var det här jag hade.

Intech Software Corporation : SpeedTools ATA Hi-Capacity Driver

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-02-24 17:09
Ursprungligen av Konrad:

Jag vill minnas att det gick att ha större diskar om man hade ett tillägg installerat. Jag tror det var det här jag hade.

Intech Software Corporation : SpeedTools ATA Hi-Capacity Driver

Det programmet fungerar alldeles utmärkt. Rekommenderas!

Ursprungligen av torin:

Får väl göra det. Men återvinnare som jag är så tycker jag att det är synd att behövka kasta den gamla G3an.

Inte behöver du det. Det finns massor av gamla hårddiskar som du kan stoppa i den. Hittar du en på 40-120 GB nånstans så är det ju perfekt. Allt över 4 GB duger. Och användbar är den dessutom,

Jag har en G3 ungefär som din (grå desktop, 266 MHz), hade på den senast i helgen för att köra Tomb Raider 2. Jag har USB-kort i den så det går att flytta filer. Det borde till och med gå att få FireWire i den om man hittar rätt kort.

Är du säker på att disken verkligen har gått sönder? Som jag förstår dig så har du försökt installera om den från någon OSX version till OS9 och fått något problem som gör att OS9 installationen misslyckas. Att installationsprogrammet skulle göra att det uppstor något mekaniskt eller elektroniskt fel känns osannolikt. Det är inte så enkelt att disken behöver partioneras eller formateras om på något speciellt sätt för att fungera med OS9?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-02-20 23:00

Får helt enkelt ingen kontakt. Startljudet hörs och sedan är det svart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-24 10:23

Om du formaterar hårddisken under OS X måste du klicka i att Skivverktyg ska lägga till drivrutiner för Classic/OS9. Annars startar du från en OS9 skiva och kollar om hårddisken dyker upp. Gör den det; formatera därifrån.

1
Bevaka tråden