Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fläkt iMac G4

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag undrar om det är någon som vet hur fort originalfläkten i iMac G4 snurrar? Funderade på att byta ut den, men vet inte riktigt vad jag ska köpa. Någon som vet om det fungerar med Noctua NF-B9? Den har väl tre nivåer, 1000 rpm, 1300 rpm och 1600 rpm. Funkar det?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • 2012-02-19 19:03

Jag har bytt ut originalfläkten i en iMac G4 mot just en Noctuafläkt. Jag satte på det motstånd som följde för att få lägsta hastigheten, vilket funkade alldeles utmärkt. Tyvärr uppnådde jag ändå inte det resultat som jag önskade, dvs att få datorn tystare. Den fortsatte att väsnas ungefär lika mycket som tidigare. Enda sättet att få burken tyst var att ta ut fläkten helt (som jag också provade fast på en annan burk), vilket gjorde den datorn väldigt varm.

Jag vet andra som tagit ur fläkten helt och lyckats bra med detta, men jag fick bekymmer med min dator. Den dator som jag tog ur fläkten helt på hade dock redan bekymmer med en delvis lös komponent, ett problem som förvärrades efter att jag meckat med burken vilket gör att jag inte säkert kan säga att det var värmen som orsakade mina problem eller om det var den lösa komponenten.

G4-iMacarnas fläktar har öppningar i sidorna för att få bättre luftgenomströmning. Jag borrade upp sidorna på Noctuafläkten för att också få luftgenomströmning från sidan, en grej som jag antar är väldigt bra, men kanske ändå inte helt nödvändig.

Om jag nån gång kommer att lägga mer tid och pengar på mina iMacar skulle jag kanske köpa en liten tunn SSD istf den mekaniska hårddisken och sedan plocka bort DVD-drevet för att få mer luft och utrymme i burken. Därefter om jag tycker mig behöva en tystare burk skulle jag sätta kylflänsar direkt på processorn och om jag inte skulle prova helt fläktlöst skulle jag eventuellt sätta en fläkt ansluten därnere på processorn eller en större (120 mm) ungefär där DVD-drevet sitter och ta bort 90-mm fläkten i toppen. Om det sedan skulle funka bättre vet jag inte...

Tack för tipsen! Jag kanske testar med nån fläkt, och lite andra kylningsvarianter till processorn då!! =D

Vet du vilken "kylflänsstorlek" jag borde använda? Vad det är för sockel(elr vad det nu kallas)?

  • Medlem
  • 2012-02-20 12:02

Om du menar kylfläns till processorn så har jag ingen aning vilken storlek det är. Sockeln är en troligen specialare och inget du hittar hos en PC-nasare, antar jag. Öppna datorn eller kolla bilder på nätet så får du se. Ovanpå processorn sitter en metallplatta av något slag och från den leds ett värmerör som leder bort värmen och vidare uppåt i maskinen. Om du öppnar datorn måste du sätta på ny kylpasta på kontaktytorna mellan nederdel och ovandel innan du sätter ihop datorn igen, annars överhettas datorn. Mycket viktigt! Det är också viktigt att du skruvar tillbaka skruvarna i bottenplattan så pass hårt att kontaktytorna verkligen får kontakt och inget glapp uppstår.

Min tanke var ang. kylfläns att man skulle få en effektivare kylning om man ökade utrymmet i datorn genom att ta bort DVD-drevet och därmed kunna sätta på en egen fläns av något slag som man kanske kan hitta eller får tillverka själv av någon annan modell. Det var ett tag sen jag öppnade och tittade i en iMac så jag kan inte riktigt se det framför mig och jag vet inte om det ens är en god idé. Det kanske inte alls kommer att funka när man ser närmre på det...

Det är trångt i burken och processorn sitter i sidan (och datorn har sluttande sidor) så du måste ha flänsar som är lägre i ena sidan och kanske drar iväg åt sidan och inte uppåt, därför måste du kanske snedkapa en befintlig fläns så att den får plats. Det finns en tvärsgående klämma som klämmer åt originalkylningen, eventuellt kan man bygga om den eller tillverka en egen klämma. Lättast är det nog om du bildgooglar på imac G4 och börjar fundera på möjliga lösningar innan du öppnar datorn.

1
Bevaka tråden