Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du sparat någon Apple produkt eller förpackning för framtiden

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu när Apple tar över världen känns det som att lite äldre Apple grejer bör öka i värde. Oöppnade produkter i originalkartong osv. Finns det någon här som sparat något för framtiden med hopp om att sälja dyrt?

Jag har alla Apple iPhone kartonger sparade, mest av en slump men nu känns det lite kul att ha

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-02-19 09:44

Min första iPhone (som jag köpte sommaren 2008 första dagen i Sverige) ligger i sin orginalkartong. Min första mac (en Classic från 1992) har jag kvar. Dock inte kartongen.

Önskar att jag hade kvar kartongen till den första ipoden. Men jag vill minnas att den var stor som ett mindre hus.

Jag har alla kartonger kvar till alla prylar jag har köpt. Ska man någon gång sälja eller ge bort något är de guld värda. Plus att det är ett utmärkt sätt att hålla koll på var man har manualer, tillbehör som aldrig/sällan används etc.

Som lite kuriosa såg jag att en tomte i Norrland försökte sälja en kartong till en iMac för 700:- på blocket för något år sedan.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-19 12:09

Någon lycksökare(inbrottstjuv) slet sönder kartongerna till mina Apple-produkter som låg i förrådet. Inga kartonger finns längre i min ägo.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-02-19 12:10

Massor, från Macintosh Plus 512kb till iPhones.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-20 16:02

Sparar alltid originalkartonger till elektronik!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-20 16:10

Jag spar alltid originalkartongen, manual, tillbehör o.s.v, t.o.m omslagsmaterialet. Det är perfekt när man säljer vidare. När jag sålde min iPhone 4 kunde jag packa ner den så att den såg ut som den var ny vilket uppskattades mycket av köparen

Däremot har jag aldrig köpt eller sparat någon Appleprodukt för att sälja i framtiden. Och hade jag haft en Cube hade jag aldrig sålt den

Ursprungligen av stile:

hade jag haft en Cube hade jag aldrig sålt den

[ATTACH="CONFIG"]32100[/ATTACH]

Jag har sparat min. Dessvärre försvann både mint condition och kartonger under några år när jag hade den "utlånad" :/ Men jag är ändå glad över att jag har den kvar

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-02-20 17:58
Ursprungligen av Mutant:

Jag har sparat min. Dessvärre försvann både mint condition och kartonger under några år när jag hade den "utlånad" :/ Men jag är ändå glad över att jag har den kvar

Så jäkla surt när man lånar ut saker och de behandlar saken som deras egen skit.

Ursprungligen av mattem:

Så jäkla surt när man lånar ut saker och de behandlar saken som deras egen skit.

Måste nog påpeka att jag faktiskt hade sålt den (till en släkting, med löfte att få köpa tillbaka den när den tjänat ut).

Slänger embalage bums. Hatar embalage - även om den är vacker och smart från Apple. Måste bort. Köper jag grejer ute på stan så passar jag på att slänga embalage redan när jag lämnat kassan - då slipper jag dra hem skiten där det samlas på hög och sedan ska man masa sig till källaren till grovsopor och återvinning (är också lyckligt befriad från papper tack vare att jag inte prenumererar och får ingen direktreklam) :-D.
Dessutom är jag mycket rädd för att börja samla på något över huvud taget. Samlande är för mig en slags psykisk störning - en sjukdom jag inte vill ha. Samlande ger mig ångest och påminner mig om livets korthet och att jag snart ska dö. Samlande är helt enkelt samma sak som DÖDEN för mig :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Slänger embalage bums. Hatar embalage - även om den är vacker och smart från Apple. Måste bort. Köper jag grejer ute på stan så passar jag på att slänga embalage redan när jag lämnat kassan - då slipper jag dra hem skiten där det samlas på hög och sedan ska man masa sig till källaren till grovsopor och återvinning (är också lyckligt befriad från papper tack vare att jag inte prenumererar och får ingen direktreklam) :-D.
Dessutom är jag mycket rädd för att börja samla på något över huvud taget. Samlande är för mig en slags psykisk störning - en sjukdom jag inte vill ha. Samlande ger mig ångest och påminner mig om livets korthet och att jag snart ska dö. Samlande är helt enkelt samma sak som DÖDEN för mig :-D.

Jag skulle vilja påstå att den inställningen du har till att SPARA saker är en slags psykisk sjukdom, en sjukdom jag inte vill ha.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-20 17:09

Vilken dramatik!

Jag börjar redan i min fantasi se en kort skräckfilm (5–10 min) baserat Zimmerman ångest… synd att jag inte har regissör talanger á la Spielberg…

Själv har jag vissa kartonger kvar…

  • Medlem
  • 2012-02-20 18:15

Har själv bara småkartonger kvar + lite manualer till Performa 6200, G3 etc. Har dock kvar en massa iMac-kartonger åt/hos en kund. Perfekt vid flytt/service.

Å andra sidan har jag alldeles för mycket datajunk... lättare att köpa nya lådor än kasta elektronikskrot, kablar och adaptrar

Jag har kvar originalkartongen för en Mac Pro och även för min iPhone 3gs. Bra när man flyttar på datorer till nya lokaler och så där. Men kartonger är rätt ointressanta egentligen.

Nu var det väl frågan om oöppnade kartonger? Inte en chans att jag skulle lyckas med det.

Har däremot sparat kartonger av de mindre formaten, ex. iPhone och Mac OS 8.5.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-04-09 04:44

Har en Apple t-shirt i oöppnad kartong samt original installationsdiskettter till Quadra 700 i oöppnad förpackning.

Jag sparar allt.

Varför? Jo kaertongerna är snygga, de tar inte så mkt plats. Man kan lägga i varann om man behöver.

Skall man lämna in en iMac och transportera den är det grymt bra ha kvar kartongen.

Skrev om detta för länge sedan
http://www.99.se/allt-om-mac/244311-norderi-visa-dina-apple-kartonger-2.html#post1540670

Idag finns det andra kartonger i källaren och i en garderob.
iMac 27, TC, ATV2 etc ... snart blir det fler....

Jag missade oöppnade för det var så absurt. "Ja, jag köper alltid 2 exemplar".
Jag tror inte ens jag skulle göra det om jag så var miljardär. Detsamma gäller serier. De är till för att läsas och inte ligga i någon plastficka. Så inga dubbla nummer vare sig av serier eller datorprylar!

Att leva och använda Applemaskinen för att tjäna pengar och ha roligt, det är vad Apple-ägande borde handla om!

Senast redigerat 2012-04-09 14:19
  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-04-09 13:54

Det är ganska otroligt att bara känslan i iPhonekartonengen får mig att vilja spara den.

iPhonekartongen för 3gs är rätt snygg och jag har den fortfarande i hyllan sen i höstas då jag köpte den begagnad. Men snart åker den upp på vinden. Mac Pro kartongen var väldigt bra för att göra ryggresningar på hemma, men den står på vinden nu. Det finns ju bord.

Har en del gamla kartonger liggande lite här och var, framförallt hemma hos mina föräldrar. Ser öht. inte charmen med de nyare dock, iPhone, iPad, MBP osv. Min favorit (av dem jag har kvar) är nog iPod 3g, dvs. den första med touchhjulet (fungerar fortfarande ypperligt, lite dåligt batteri bara). Kartongen i sig är stor som ett hus men ger ett otroligt kvalitetsintryck.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-09 17:53

Sparar alltid orginalkartongerna till mina Appleprodukter. Det sjukaste är att jag sparat alla iPhones som tills nu släppts.

Ursprungligen av iMats.r:

Sparar alltid orginalkartongerna till mina Appleprodukter. Det sjukaste är att jag sparat alla iPhones som tills nu släppts.

Jag har inte 3G och 4 men övriga tre (iPhone, 3GS och 4S) har jag.

Har också första MacBook Pron, MacBook (2007, inte Late 2007), MacBook Air Late 2010.

Har även originalkartongerna till OS X 10.3, 10.5 och 10.6.

Sen har jag sålt en G5 Quad med originalkartongen.

1
Bevaka tråden