Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airdrop utan att ha WiFi igång?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har två macar med Lion hemma, en Mac mini som HTPC och en MB Air. Minin är ansluten till Airport Extreme via kabel och Air via Wifi. Tyckte att Airdrop verkade vara en perfekt funktion för att enkelt flytta större filer mellan datorerna men allt fallerar då den kräver att WiFi ska vara igång på båda datorerna. Har inte kommit på något bättre eller snabbare sätt än att flytta via USB-minne.

Någon som vet om något sätt att kringgå denna begränsning?

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-02-18 14:17

delade mappar via "fildelning"??

Ursprungligen av mattem:

delade mappar via "fildelning"??

Hmm, att jag missat det. Följdfråga, filer som läggs i delad mapp, kopieras de så att de fysiskt finns på båda datorerna? Vill att de ska finnas på båda så att åtkomsten till en fil inte försvinner om den bärbara inte är hemma eller har locket på.

Ursprungligen av Köörmit:

Hmm, att jag missat det. Följdfråga, filer som läggs i delad mapp, kopieras de så att de fysiskt finns på båda datorerna? Vill att de ska finnas på båda så att åtkomsten till en fil inte försvinner om den bärbara inte är hemma eller har locket på.

Dropbox rekommenderar jag för att du skall hålla synkning mellan båda datorerna.

Ja, det finns ju det där hacket som gjorde att även datorer utan det nya (mja, 2009) WiFi-kortet kunde köra airdrop. Då används väl vilket nätverksinterface som helst antar jag.

10.7: Enable AirDrop on Macs without supported wireless hardware - Mac OS X Hints

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ja, det finns ju det där hacket som gjorde att även datorer utan det nya (mja, 2009) WiFi-kortet kunde köra airdrop. Då används väl vilket nätverksinterface som helst antar jag.

10.7: Enable AirDrop on Macs without supported wireless hardware - Mac OS X Hints

Intressant, någon som testat att det funkar? Ska nog prova när jag kommer hem. Är iofs livrädd för terminalen, är helt inkompetent och fattar inget av vad som händer där och än mindre hur jag ska fixa om jag sabbar något.

Ursprungligen av Köörmit:

Intressant, någon som testat att det funkar? Ska nog prova när jag kommer hem. Är iofs livrädd för terminalen, är helt inkompetent och fattar inget av vad som händer där och än mindre hur jag ska fixa om jag sabbar något.

Funkade för mig.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ja, det finns ju det där hacket som gjorde att även datorer utan det nya (mja, 2009) WiFi-kortet kunde köra airdrop. Då används väl vilket nätverksinterface som helst antar jag.

10.7: Enable AirDrop on Macs without supported wireless hardware - Mac OS X Hints

Får detta hack att fungera så till vida att båda datorerna dyker upp och på den trådade Mac minin står det inte längre "Slå på WiFi" i AirDrop-fliken.

Däremot om jag testar att skicka något från minin till MBA:n står det att: ""Datornamn" nekade din begäran." utan att jag fått chansen att ta emot något.

När försöker att skicka från MBA:n står det att: "Apple-ID-certifikatet för "mitt namn" är ogiltigt. Överföringen har avbrutits."

Några tips?

Ursprungligen av illerG:
Ursprungligen av Köörmit:

Hmm, att jag missat det. Följdfråga, filer som läggs i delad mapp, kopieras de så att de fysiskt finns på båda datorerna? Vill att de ska finnas på båda så att åtkomsten till en fil inte försvinner om den bärbara inte är hemma eller har locket på.

Dropbox rekommenderar jag för att du skall hålla synkning mellan båda datorerna.

Skickar dropbox filen ut i cosmos innan den landar på andra datorn eller färdas den direkt via hemmanätverket? Vill helst inte skicka filer på flera GB längre än nödvändigt.

Ursprungligen av Köörmit:

Skickar dropbox filen ut i cosmos innan den landar på andra datorn eller färdas den direkt via hemmanätverket? Vill helst inte skicka filer på flera GB längre än nödvändigt.

Visst synkar den online men även inom det egna nätverket så länge datorerna är igång.

Ursprungligen av illerG:

Visst synkar den online men även inom det egna nätverket så länge datorerna är igång.

Okej, verkar lite jobbigt om den alltid ska synka online då filerna jag vill kopiera är stora, tex iPhotobiblioteket. Småfiler fungerar bra sedan tidigare med dropbox, dokument och dylikt.

  • Medlem
  • 2012-02-19 12:35

Vill du bara enkelt flytta filer mellan datorerna, testa DropCopy. Finns även som Pro-version på AppStore.

Ursprungligen av wlao:

Vill du bara enkelt flytta filer mellan datorerna, testa DropCopy. Finns även som Pro-version på AppStore.

Verkar ju finfint! Ska testa ikväll.

Ursprungligen av wlao:

Vill du bara enkelt flytta filer mellan datorerna, testa DropCopy. Finns även som Pro-version på AppStore.

Dropcopy vill tyvärr att filer som som skickas tillsammans i en mapp som är större än 50 MB ska vara zippade och filer som ensamt är större än 2GB skickar den inte. Får testa andra tips.

DropBox kör över LAN om man ställt in det så - går bara via molnet om datorerna inte ligger i samma LAN. Går snabbt.

Ursprungligen av Zimmerman:

DropBox kör över LAN om man ställt in det så - går bara via molnet om datorerna inte ligger i samma LAN. Går snabbt.

LAN-sync var aktiverat från början när jag installerade Dropbox på min Mac och PC.

Ursprungligen av Zimmerman:

DropBox kör över LAN om man ställt in det så - går bara via molnet om datorerna inte ligger i samma LAN. Går snabbt.

Där var jag visst inte så snabb. Verkar ju finnas hur många möjligheter som helst. Tack för all hjälp, ska nog hitta något i tråden nu som fungerar bra för mig.

Nu slutar vi krångla.
Vill du ha en synkronisering behöver du använda dig av programvara.
Vill du bara föra över filer mellan 2 datorer så använder du dig av vanlig fildelning.

Ursprungligen av illerG:

Nu slutar vi krångla.
Vill du ha en synkronisering behöver du använda dig av programvara.
Vill du bara föra över filer mellan 2 datorer så använder du dig av vanlig fildelning.

Jag slutar gärna krångla. Jag väljer då vanlig fildelning. Satt här en stund och mekade med det och det verkar ju funka. Blir ett par extra steg att gå igenom då filen som ska delas får läggas i en delad mapp och sedan kopieras ur den på mottagande dator. Sen om jag vill ha det tillbaka på ursprungsplatsen på datorn jag vill skicka ifrån får jag lägga tillbaka den där. Stämmer detta eller krånglar jag till det? Skulle ju inte krångla

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-19 22:58

Det stämmer. Du kan också säga till iPhoto att ditt fotobibliotek ligger i den delade mappen istället (starta med Alt nedtryckt), så slipper du flytta den.

Ursprungligen av kenjon:

Det stämmer. Du kan också säga till iPhoto att ditt fotobibliotek ligger i den delade mappen istället (starta med Alt nedtryckt), så slipper du flytta den.

Ah, smart. Funkar förstås bra för iPhoto så länge som min air är igång. Problem uppstår då om sambon använder den och stänger locket.

Ett bekymmer som kvarstår är att jag inte gillar att arbeta på minin då den ligger i TV-bänken och är kopplad till en plasma. Föredrar att arbeta på MBA och sen flytta över prylarna när de är klara för visning. Gäller även tex mitt växande bibliotek med ALAC då jag så sakteliga håller på att lägga in alla mina CD-skivor och föredrar att sitta vid MBA:n och lägga in dem trixa med cover art och taggar. Vore smutt med en funktion liknande AirDrop att bara peka över filerna någonstans och ta emot dem på andra datorn. Nu funkar fildelning jag fick tips om här uppe tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd. Mycket smidigare än att trixa med USB-minnen i alla fall.

Tack alla ni för tipsen!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-20 06:25

Du kan ju välja vilken mapp som helst på din mini som din air har åtkomst till att lägga in saker i. Så du kan ju t.ex. sätta åtkomst för din "bilder" mapp så när du klar med ditt arbetande i iPhoto så för du bara över iPhoto Library till "bilder"-mappen på din mac mini (och då ersätter ditt gamla library på mac minin).

Du kan ju göra hela mappstrukturen åtkomstbar från Air, så du kan lägga upp filer precis var du vill.

Jag har t.ex. hela min hemmakatalog åtkomstbar på min Mac Mini ifrån min Macbook Pro, vilket gör att jag kan lägga upp vad som helst var jag vill i hemmakatalogen.

Det är alltså INTE en delad mapp, utan ren kopiering mellan datorerna (alltså inte beroende av att båda datorerna måste vara igång, förutom då vid överföringstillfället givetvis).

Detta gäller alltså över OS X egna "fildelning".

1
Bevaka tråden