Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märkligt dålig bild på ny Samsungskärm kopplad till Macbook

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-18 11:06

Hej,

köpte nyligen en stor, extern skärm till min Macbook (från 2010) för att spara ögon och nacke.

Var först inne på att köpa en Apple Cinema Display, men tyckte att den var onödigt dyr. Ska mest ha skärmen till att skriva långa texter och redigera mina icke-professionella fotografier. Fastnade därför för Samsung Syncmaster 23" (Samsung 23 "SyncMaster F2380MX LS23NVMAH5/EN | Billig), som verkade vara av tillräckligt god kvalitet för mina behov.

Jag har nu kopplat in den med HDMI-adapter + kabel och är förvånad över resultatet. Trots att upplösningen verkar vara korrekt ser bilden kornig och lite flummig ut, lite som på den allra första iMacen jag hade (1999!). Texten går absolut att läsa, men ser inte alls bra ut. Jag upplever det mer ansträngande att använda den stora, nya Samsung-skärmen än Macbookens egen skärm.

Vad jämför jag då med? Ja, dels med Macbooken, dels med högst ordinära, något mindre HP-skärmar som finns i skolan, samt med moderna iMacar som jag lånat i skolan och på internetkaféer. Alla dessa tycks producera en mycket skarpare, mjukare och mer behaglig bild än min splitternya Samsung. Det ser ut ungefär som när man ställer in Macbookens egen skärm på en alltför låg upplösning, men enligt bildskärmspanelen är upplösningen ”1080i” vald, och jag antar att det syftar på skärmens optimala upplösning, 1920 x 1080.

Har provat att justera skärmens egna inställningar, men det gör ingen stor skillnad. Jag kör med Macbookens skärm nersläckt (stänger locket vid uppstart).

Är detta priset man får betala för att välja en så stor skärm som inte är Thunderbolt eller Cinema? Eller har jag gjort något galet med inställningar eller kablar?

Tacksam för input.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-02-18 11:09
Ursprungligen av haller:

Det ser ut ungefär som när man ställer in Macbookens egen skärm på en alltför låg upplösning, men enligt bildskärmspanelen är upplösningen ”1080i” vald, och jag antar att det syftar på skärmens optimala upplösning, 1920 x 1080.

1080p ska du väl ändå använda om du vill köra tv-upplösning.

Precis som Mija skriver så ska du köra 1080p. Inte 1080i (interlaced).

Koppla inte in denna skärm med en HDMI-adapter.
Där har du ditt problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-18 11:30

IllerG:

Okej, vad rekommenderar du i stället? DVI?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-18 11:30

Keptang & Mija: Tack för tipset, jag kan ha skrivit fel – förmodligen körde jag redan 1080p. Även med 1080p är bilden klart sämre än på Macbooken. Nu när jag kör med dubbla skärmar kan jag lätt se exakt vad som skiljer: kontrast och skärpa. Det klarvita på Macbookens skärm (som den här sidans bakgrund) är smutsvitt på storskärmen, trots maxkontrast och -ljusstyrka. Och texten är klart suddigare. Som om skärmens bakgrundsbelysning var för svag.

DVI om du kan köra det. Eller Displayport om det går, vilket som.

HDMI bör man endast köra till TV.

DVI och HDMI är väl transparent - samma signal? Samma samma liksom. Bara olika kontakter och att HDMI alltid har ljud. DVI-HDMI-adaptrar är bara rena kontaktadaptrar - fibblar inte med signalen alls.

upplösningsmässigt är det inte samma sak när det kommer till kretsarna i dagens skärmar.
Många skärmar som ger sämre upplösning när man använder sig av HDMI. även på sådana skärmar som har HDMI-ingång.

Så man bör alltid uppmärksamma dessa saker innan man köper en skärm.

Sedan har inte denna skärm HDMI Zimmerman utan bara DVI och D-sub.
Eller har den det trådskaparen med tanke på MX i modelnamnet?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-18 13:07

illerG: Ja, den har HDMI. Tror ni alltså att jag skulle få bättre bild med en Mini Displayport till DVI-adapter (eller t.o.m. -kabel med allt i ett)?

Jag tror definitivt att bild blir bättre om du inte använder HDMI.

1
Bevaka tråden