Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

när det är dags att uppgradera

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

så på grund av att ML inte kommer stödja min Mac Pro 1,1 som tjänat mig väll sedan 2006 så är det snart dags för en uppgradering som jag hoppas skall hålla i lika många år framöver ..iom detta så hittade jag denna lilla test som jag tyckte var intressant http://www.pauljoy.com/2010/09/12-core-mac-pro-tests/det skall bli intressant att ha 24 stapplar istället för de 4 jag har idag

att se skilnaden från 4 - > 24 får en att känna att datorn faktist är +6 årfast tittar man denna tabellen så kanske det tom blir en med 32 threads istället när det väll är dags för mig

Jag kan ha fattat helt fel, men lästa någonstans (minns tyvärr ej var) att det var Radeon X1600 som inte stöddes, vilket kanske betyder att om man har ett annat och bättre grafikkort så fungerar det?

Här står det visst mer:

OS X Mountain Lion Drops Support for Many 2006-2008 Macs with Integrated Graphics - MacRumors.com

Ursprungligen av Capeman:

Jag kan ha fattat helt fel, men lästa någonstans (minns tyvärr ej var) att det var Radeon X1600 som inte stöddes, vilket kanske betyder att om man har ett annat och bättre grafikkort så fungerar det?Här står det visst mer:OS X Mountain Lion Drops Support for Many 2006-2008 Macs with Integrated Graphics - MacRumors.com

nope . det är värre än så alla enheter som inte har 64 Bit EFI stöds inte i ML blir helt 64 Bitdet betyder att både Mac Pro 1,1 och 2,1 ej kommer fungera ..å det suger med tanke på att Apple marknadsförde Mac Pro 1,1 från 2006 som 64 Bit

Ursprungligen av gotfredsen:

nope . det är värre än så alla enheter som inte har 64 Bit EFI stöds inte i ML blir helt 64 Bitdet betyder att både Mac Pro 1,1 och 2,1 ej kommer fungera ..å det suger med tanke på att Apple marknadsförde Mac Pro 1,1 från 2006 som 64 Bit

Dom ljuger inte. Processorn är 64 bitar. Sen att de valt ett 32 bitars EFI är dumt men en annan sak.

Ursprungligen av gotfredsen:

å det suger med tanke på att Apple marknadsförde Mac Pro 1,1 från 2006 som 64 Bit

När de säger "64-bit" måste man fråga sig: vad är det som är 64 bitar?

Det första Apple gjorde som var 64-bit var PowerMac G5 (2003), men den kom med OS X 10.2 Jaguar inte hade 64-bit av någonting. Sen kom 10.4 Tiger (2005) som kunde köra 64-bitsprogram (command line), men systemet själv var fortfarande 32-bit. Leopard (2007) fick 64-bits Cocoa så att även program med GUI kunde vara 64-bit. I Snow Leopard (2009) kunde man köra hela systemet i 64-bit (på viss hårdvara som du vet), så länge man hade rätt firmware och drivrutiner för all hårdvara i datorn.

Så vad är 64-bit? Hårdvaran, firmware, operativsystem eller mjukvaran? Vart och ett håller som försäljningsargument.

I ditt fall kan du ju köra 64-bitsprogram, men inte ett rent 64-bitssystem.

Min Mac Pro 2006 har NVIDIA GeForce 7300 GT 256 MB

Var har du läst det om 64-bitars EFI? Överallt där jag läst har jag bara sett artiklar som rör just grafiken.

EDIT: Nevermind, hittade några poster om det på Apples diskussionsforum.

Senast redigerat 2012-02-18 12:39

Min Macbook kommer inte klara Mountain Lion, trots att den faktiskt har 64-bits EFI enligt ioreg, men problemet är X3100-grafiken som Apple inte har 64-bits drivrutiner för. Därför går det inte att boota OS X i 64-bitsläge vilket ML vill.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Min Macbook kommer inte klara Mountain Lion, trots att den faktiskt har 64-bits EFI enligt ioreg, men problemet är X3100-grafiken som Apple inte har 64-bits drivrutiner för. Därför går det inte att boota OS X i 64-bitsläge vilket ML vill.

Det är dåligt med tanke på att 64-bitars drivrutin för denna serie finns till Windows från intel.

Ursprungligen av illerG:

Det är dåligt med tanke på att 64-bitars drivrutin för denna serie finns till Windows från intel.

Så du menar att jag ska switcha?
Nej tack.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Så du menar att jag ska switcha?
Nej tack.

Nej jag säger självklart inte att du skall switcha.

Det jag menar är att Apple är uppenbara som vanligt och vill få alla att köpa nytt för Operativsystemets skull.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-19 14:50

Jag tycker att det känns lite snålt av Apple att inte stödja alla 64bitars maskiner i Mac OS X 10.8. Förstår att de grundar det på något teknisk men känner ändå att det borde kunnat "fixa" detta. Eller åtminstone löst det för alla Mac Pro. Ändå en ganska betydande investering så det hade sett bättre ut.

1
Bevaka tråden