Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MDS - Vad sjutton är det för aktivitet?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-11-22 17:52

Plötsligt börjar min HDD jobba som skam. Tar och kollar aktivieten och finner då någon MDS som tar ca 30% av CPU. Antagligen är det denna process som även får HDD'n att jobba like a fool. Tror detta hände mitt uppi när jag och en polare skulle spela in en låt, vilket segade ner saker väldans.

Vad är detta för aktivitet. Den försvann efter några minuter. Ja, eller försvann...den gick ner till 0 i CPU.

/Fredrik

Spotlight som indexerar hårddisken för snabbare sökning.

MDS är processen för Spotlight. Har du stoppat in extern hårddisk, eller har du kopierat in en massa på den interna disken som ska indexeras, kanske? Att processen tar 0% CPU efter ett tag tyder på att Spotlight är klar med indexeringen.

EDIT: Där var man för långsam. Dålig indexering?

  • Medlem
  • 2006-11-22 18:41

Även om OS X indexerat klart, varför rasslar hårddisken igång så fort jag ska söka på något. Tar flera minuter innan den hittar allt, och "verkar klar" =/

/Fredrik

Du har inte en väldigt full hårddisk?

Eller så kanske det är nåt problem med själva index-filen. Det finns ett snitsigt verktyg som kan ta bort index-filen så att det kan byggas en ny, stänga av/slå på indexeringen, mm. Spotless:

http://www.fixamacsoftware.com/

  • Medlem
  • 2006-11-22 19:14

Testade just att ta bort index + bygga nytt. Vi får se hur detta funkar framöver. Tack för tipset!

/Fredrik

Har själv lite problem här.

mds-daemonen körs hela tiden, datorn surrar i princip alltid.
Testade att inaktivera indexeringen, men som väntat slutade all sökning att fungera, även via Quicksilver och Alfred.

Kan man få den att köra en gång i veckan eller nått liknande?
De skulle även vara bra om man kunde stänga av den på ett enkelt sätt.
Dödar man den nu så startar den i gång 5 min senare.

Jag har heller inte sätt något samband mellan ändring på filsystemet och indexeringen.
Den körs som sagt i principen alltid. I skrivande stund ligger CPU:n på 88%.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-14 21:39

Vad menar du med "alltid"? Flera dagar i sträck?

"alltid" som i hela tiden. Så snart jag lyfter på locket så startar den igång. Stänger jag ner den (kill -9) startar den upp 10 sec senare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-16 11:23
Ursprungligen av snouser:

"alltid" som i hela tiden. Så snart jag lyfter på locket så startar den igång. Stänger jag ner den (kill -9) startar den upp 10 sec senare.

Ja men hur länge? Flera dagar i sträck? Eller har du bara datorn påslagen typ två timmar innan du stänger ner den igen?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-16 00:39

Har du Backblaze installerat? Jag hade tidigare ett problem med kombinationen Lion och Backblaze som gjorde att Spotlight ständigt indexerade.

Datorn är på i 10h intervaller.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-17 19:14

Kan du lämna den på över natten? Även om 10 tim är ganska länge...

Datorn är på 95% av dygnet. Kör datorn i ~ 10h, stänger ner locken för att inom ~ 30 min öppna locket igen.
Kan även tillägga att datorn stått på, utan att sättas i vila, i dagar utan någon skillnad.

Stängde av Spotlight i stället – inget annat verkar hjälpa.

Ursprungligen av Internet:

sudo mdutil -a -i off

Disable Spotlight in Mac OS X 10.6 Snow Leopard

1
Bevaka tråden