Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar Apple Thunderbolt Display med Mini DisplayPort?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tror ni att det är möjligt att få nya ACD att fungera på en äldre MBP med Mini DP?
Iom att jag inom ett år kommer köpa ny burk så vill jag gärna ha TB-skärmen, men har inte råd med både skärm och burk nu. Skärm måste jag ha rätt omgående.

Ändrade rubriken. Tänk på att sätta rubriker som tydligt visar trådens innehåll!

/Mod

Det bör fungera att få bild ja, men du får förstås inte tillgång till FireWire, USB, Ethernet och dylika uttag bak på skärmen.

Sorry, var ett tag sedan jag skapade trådar

Nej, det hade jag inte trott heller, men så länge jag får bild så är jag nöjd, resten får jag då tillgång till när jag skaffar ny mac. Bra lösning om du frågar mig.

Ja nya skärmen känns som en riktig fullträff till datorer med Thunderbolt. Kolla upp så det verkligen fungerar innan du köper, men ser ingen anledning till att det inte skulle göra det.

Exakt, återkommer om jag får svar annorstädes.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-21 01:30

Mac Pro, som är den enda Macen utan Thunderbolt, har LED Cinema som tillval på Applestore, de andra har Thunderbolt Cinema, så antagligen funkar det väl inte.

Det är väl också den enda mac som ej blivit uppdaterad. De kanske inte lägger in den där för att den då inte kan utföra allt vad den lovar.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-07-22 13:11

Om Apple varit lite intelligenta så har de gjort det möjligt för den att förstå en "ensam" DP-signal som inte har sällskap med en TB-signal. Det låter lite konstigt varför det inte skulle gå - skärmen skulle ju då bli oanvändbar med alla datorer utom de som har TB. Vi lär väl märka. Jag kommer att köpa den nya skärmen för att köra med både min nya MBP och min MBA från december, så jag märker väl om det blir svart på skärmen när MBA:n är ikopplad...

Några nyheter här? Min 23" Cinema Display är rätt gammal nu, men samtidigt kommer jag använda min nuvarande MacBook Pro med Mini Display Port i i alla fall ett år till. Så jag behöver en skärm som funkar med min nuvarande dator och som kommer ge min fler, fina möjligheter framöver.

Tills vidare kan jag ju nöja mig med att använda USB-hub (vilket jag redan gör idag). Så länge jag får bildsignal.

TB-display fungerar ENBART med enheter som har thunderbolt. Dvs att även om det är en MDP-formad kontakt så är den inte kompatibel med gamla MDP-enheter. Tog ungefär 10 sekunder att hitta nedanstående på apples site

Citat:

Thunderbolt Display compatibility.

Thunderbolt-enabled Macs, including the current generations of MacBook Air, MacBook Pro, Mac mini, and iMac are fully compatible with the Apple Thunderbolt Display. Customers with Macs that only support Mini DisplayPort output, such as the Mac Pro and MacBook, as well as previous generations of MacBook Pro, MacBook Air, Mac mini, and iMac can use the 27-inch LED Cinema Display.

Jag har googlat, men överallt står det olika saker, ibland har folk blivit lovade av Apple att det funkar, ibland inte och ibland har vissa hävdat att detta berott på att man använt 10.6 och inte 10.7 etc. Vissa har hävdat att de kunnat få bild, men ej kunnat använda portarna på skärmen.

Ska jag ta din "Tog ungefär 10 sekunder"-kommentar som att jag ska sluta besöka forumet och istället söka svar på annat håll? För det är ofta det intrycket jag får här. Forumet 99.se är verkligen inte som andra forum när det gäller hjälpsamhet.

Ursprungligen av henkebarn:

Jag har googlat, men överallt står det olika saker, ibland har folk blivit lovade av Apple att det funkar, ibland inte och ibland har vissa hävdat att detta berott på att man använt 10.6 och inte 10.7 etc. Vissa har hävdat att de kunnat få bild, men ej kunnat använda portarna på skärmen.

Ska jag ta din "Tog ungefär 10 sekunder"-kommentar som att jag ska sluta besöka forumet och istället söka svar på annat håll? För det är ofta det intrycket jag får här. Forumet 99.se är verkligen inte som andra forum när det gäller hjälpsamhet.

Jag är ledsen om jag lät nedlåtande, jag menar bara att det är väldigt enkelt att gå in på tillverkarens sida för att hitta info om en viss produkt, och det ger nog också det mest trovärdiga svaret. Jag har också läst lite olika saker om TB-skärmen, men om Apple själva säger rakt ut att det inte fungerar skulle jag nog sätta mina pengar på att det är det som gäller.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-01 21:27

Det skulle inte jag. Apple säger det de gör, med meningen att de inte supportar lösningen. Titta t ex vad max RAMminne i bärbara var. Apple sa en sak, på Nätet hittade man att de visst klarade mer minne. Det är inte enda gången Apple har gjort så, men det var det jag kom på nu.

Ursprungligen av kenjon:

Det skulle inte jag. Apple säger det de gör, med meningen att de inte supportar lösningen. Titta t ex vad max RAMminne i bärbara var. Apple sa en sak, på Nätet hittade man att de visst klarade mer minne. Det är inte enda gången Apple har gjort så, men det var det jag kom på nu.

Exakt. Kollar hos min lokala återförsäljare istället för att gissa, eller förlita mig till folk som gissar.

Be din lokala ÅF sätta upp en test. ta en äldre MBP och prova med en TB-skärm. Funkar det inte så skit i att köpa....
/m

Gjorde det idag, eller snarare, jag gick in till Janssondata där jag jobbat tidigare och de har provat men ej fått det att fungera. Trist. Får väl vänta!

  • Medlem
  • 2012-02-15 17:28

Tråkigt då jag väntas få min nya TB-skärm i morgon. Jag sitter lite i ingemansland då jag har en Mini med TB och en MBA med MDP. Ska bli spännande att se om man kan koppla på en vanlig LCD-skärm på den utgående TB-porten från TB-displayen via en MDP -> HMDI.

  • Medlem
  • 2012-02-17 06:24

Jag svarar på min egen fundering här ovan. Det går inte att koppla på en vanlig skärm via TB på TB-displayen.

Förhoppningsvis kan det vara lite vägledande för någon annan som haft samma tanke.

Ursprungligen av Dalle:

Jag svarar på min egen fundering här ovan. Det går inte att koppla på en vanlig skärm via TB på TB-displayen.

Förhoppningsvis kan det vara lite vägledande för någon annan som haft samma tanke.

Attans :(. Jag sitter med en 2010 Air, och tänkte uppgradera till årets variant + TB-display när de släpps. Däremot var jag sugen på att skaffa en Cinema Display tills vidare (det verkar ju dröja ett tag innan en ny Air kommer), och sedan använda den som sekundär skärm när jag får en TB-display.. Men då gick inte det heller. Får nog vackert vänta på att det släpps och sitta på 11":arens display så länge, det går ju även om det är lite trångt

  • Medlem
  • 2012-02-17 16:53

Jag kan inte svara på om just den kombon funkar. Men det funkar inte med en tredjepartsskärm iaf. Ring till Apple och fråga, de kan säkert svara på det.

1
Bevaka tråden