Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte boota från USB

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill göra en fräsch installation av Snow Lion. Och har ett USB-minne som jag återställt till "Mac OS Extended Journalföljd" och tänkte starta upp från den för att installera. Men får då en kernel panic "You need to restart your computer etc...". Vad kan jag göra? Har återställt NVRAM (cmd+alt+p+r) och det hjälpte inte. Klarar mig med datorn tills vidare men vore schysst med lite fräschare innehåll.

MVH

Vad är Snow Lion? Snow Leopard eller Lion?

Hur har du skapat minnet?
Vad har du för dator? Lion kräver en Core 2 Duo eller annan 64-bitars Intelprocessor.

Ursprungligen av suddgummi:

Vad är Snow Lion? Snow Leopard eller Lion?

Hur har du skapat minnet?
Vad har du för dator? Lion kräver en Core 2 Duo eller annan 64-bitars Intelprocessor.

Förlåt, är lite trött så här på kvällarna och mer när det inte går som jag vill

Menar såklart Lion 10.7 vilket jag sitter på nu (10.7.3) versionen på usb-minnet är äldre. Datorn är från maj 2011 och kom förinstallerad med Snow Leopard som jag uppgraderade till lion när det kom. sitter en i5 i.

USB:minnet har följt guiden: Make a Bootable Mac OS X 10.7 Lion Installer from a USB Flash Drive jag har dessutom provat med två olika usb-minnen (8 & 16 GB) och inget av dem fungerar, samma problem.

Då förstår jag inte varför du inte startar från Recovery partitionen alternativt Internet recovery?

Men ditt USB-minne, får du upp innehållet på det när du är i Lion?
Får du upp det som valbart när du startar med Alt nedtryckt?
När får du kernel panic? När minnet bootar installationsprogrammet?
Har du installerat mer minne själv? Har du det så plocka ur de stickor du plockat i och använd orginalminnen om möjligt, ta annars och kör ett Apple Hardware Test.

Det har sin förklaring i att jag är snål.

Har använt samma usb-minne på datorn innan och då fungerade det bra. Jag ser innehållet och kan starta installeraren, dock hjälper det inte då jag inte kan partionera systemdisken. Kernel panic uppstår i princip direkt efter att jag valt USB-minnet (via alt-tangenten). Att starta macen normalt med usb-minnet i ger inga problem. Och Datorn är orörd på alla sätt och vis inuti.

Ursprungligen av lill_postiZ:

Det har sin förklaring i att jag är snål.

Jag tolkar detta som att du menar att 229 kr för Lion är för dyrt att du hellre fultankar och tricksar och håller på.
Lycka till då, för jag tänker inte hjälpa dig installera piratade programvaror.

Ursprungligen av lill_postiZ:

Det har sin förklaring i att jag är snål.

Har använt samma usb-minne på datorn innan och då fungerade det bra. Jag ser innehållet och kan starta installeraren, dock hjälper det inte då jag inte kan partionera systemdisken. Kernel panic uppstår i princip direkt efter att jag valt USB-minnet (via alt-tangenten). Att starta macen normalt med usb-minnet i ger inga problem. Och Datorn är orörd på alla sätt och vis inuti.

Köp OSX på riktigt istf att sitta med piratat OS.

Om allt funkar som det ska när du startar datorn utan att trycka "alt", för att välja usb-minnet som startdisk (dvs från hårddisken), så tycker jag det ser ut som om det är fel på usb-minnet eller systeminstallationen på det

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-02-17 19:23

Du har alltså Lion, men vill nu installera om?

Starta då med CMD + R och starta från återställningspartitionen. Kräver att du har tillgång till Wifi eller kabel till internet.

Annars finns det dussintals guider för hur du skapar ett startbar USB-pinne med Lion från filen du laddar ner från App Store.

Dessutom så har du väl uppdaterat EFI i datorn via programuppdateraren? Då ligger återställning av Lion och återställningspartitionen hårdkodat i datorn fasta programvara via en enkel uppstart med CMD + R nedtryckt.

Ursprungligen av mattem:

Du har alltså Lion, men vill nu installera om?

Starta då med CMD + R och starta från återställningspartitionen. Kräver att du har tillgång till Wifi eller kabel till internet.

Annars finns det dussintals guider för hur du skapar ett startbar USB-pinne med Lion från filen du laddar ner från App Store.

Dessutom så har du väl uppdaterat EFI i datorn via programuppdateraren? Då ligger återställning av Lion och återställningspartitionen hårdkodat i datorn fasta programvara via en enkel uppstart med CMD + R nedtryckt.

Det är ganska tydligt att trådskaparen inte har köpt Lion och kan därmed inte använda sig av återställningspartitionen.

"Och har ett USB-minne som jag återställt till "Mac OS Extended Journalföljd"
???
Du måste återskapa OSX Lion Installation på ett speciellt sätt med Skivverktyg till USB-stickan. Har du verkligen gjort det? Vad har du på stickan? Har du bara dragit över en fil dit? Det går inte.

Vi låter lill_postiZ reda ut sina bekymmer på egen hand eftersom det uppenbart inte rör sig om licensierad programvara

1
Bevaka tråden