Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i MacBook Pro på egen hand?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan man byta ut eller sätta in en ny hårddisk på sin MacBook Pro utan att skada datorn så att alla garantier gäller och så??
Skulle varit kul med lite mer minne.

Ja det kan du - det är olika svårt beroende på modell - här finns guider:
MacBook Pro Repair - iFixit

Normalt sett skiljer man på hårddisk och "minne". När jag skriver minne menar jag RAM-minne eller internminne som är något helt annat än hårddisk.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-16 11:15

Passar på att utöva lite upplysning för dom som inte känner till alla termer.

RAM-minne kallas även primärminne eller arbetsminne då det är det som används då datorn är igång.

Hårddisken kallas även sekundärminne eller lagringsminne och är, i alla fall historiskt, magnetiskt varför det även håller minnet när datorn är avstängd.

Yay! Där fick jag lite utlopp för mitt gamla pedagoghjärta.

Ber om ursäkt om detta inte ingår i din frågeställning, Brattgård, men när man gör ett hårddiskbyte – finns det ett enkelt sätt klona den gamla disken till den nya? Hur gör man det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-16 12:22

CarbonCopyCloner t ex
Carbon Copy Cloner - Home

finns det affärer eller personer i Sverige som gör detta??

Ursprungligen av brattgård:

finns det affärer eller personer i Sverige som gör detta??

MacSupport gör det. Jag lät dem fixa det på min MBP för inte så länge sedan.

var ska man gå eller skicka datorn då?? hur mycket kostar det??

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-02-17 00:28
Ursprungligen av brattgård:

finns det affärer eller personer i Sverige som gör detta??

Det tror jag säkert! Sätt in en annons i Forum: Jobb och projekt och beskriv vad du önskar få gjort.
Synd att du inte bor i Uppsala/Stockholm, jag hade gladeligen gjort det enl. gällande taxa. (Ett mål mat & kaffe)

Om du bor i Malmö så kan du ta den till Kullanders. Slå dem en signal och hör vad de vill ha.
Om man tar det lungt och metodiskt är det ganska enkelt att byta själv. Små skruvmejslar är ett måste.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-16 22:50

Det är väl helt onödigt att lämna in datorn för en sådan här åtgärd? Väldigt slöseri med pengar kan jag tycka när man gör det så oerhört lätt själv. Alla garantier gäller även om du gör det själv, när det gäller disk och minne.

Nu minns jag inte exakt vad jag betalade förra året, men jag ville ha större disk i min jobbdator, en 13" MBP från 2011. Jag kände att jag hade bättre saker att göra än att hålla på med det så jag lämnade in den till MacSupport i Lund, som även finns i Malmö bland annat. Om jag minns det rätt blev notan ca 900:- för disken och 900:- för bytet, inklusive kloning av gamla disken till den nya. Helt klart värt varenda spänn. Jag lämnade in datorn på morgonen när de öppnade och efter lunch var den klar.

Hur stort minne bytte du till??

Från 320 GB till 750 GB.

Från 320 GB till 750 GB

Jag har nyligen själv bytt HD till en 750 GB 7500 varv mha en kollega på jobbet. Det var inga problem och jag skulle utan större problem göra det själv om det skulle bli aktuellt igen. Tack och lov satt det inga pentalobe- skruvar i datorn. Den attityden hos Apple att sätta specialgrejer i sina prylar gillar jag inte! För övrigt rekommenderar jag att du för över det viktigaste till en extern hårddisk och slänger det som du bara har samlat på dig men nästan aldrig använder. Datorn blir som ny när man städar ur den. Tänk dock på att du har installationsfilerna med tillhörande idnycklar till viktiga program sparade i den externa disken.
Lycka till!

hur mycket gav du för den nya hårddisken??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-18 20:37
Ursprungligen av brattgård:

var ska man gå eller skicka datorn då?? hur mycket kostar det??

Nu skriver du inte hur gammal din dator är så det blir svårt att säga hur enkelt det är att byta själv. Stor skillnad på att byta disk i en dator från säg 2007 och en från idag.
Som flera andra säger, om du inte har tummen mitt i hand så är det verkligen enkelt att byta. Du kommer att behöva köpa ett kabinett och skruva in din nya disk i innan om du vill ha över alla dina saker vilket jag förutsätter.

Mellan 800 och 1000. Vet ej exakt eftersom arbetsgivaren står för notan. Disken köptes på Dustin.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-20 19:45

Jag tänkte på det med 7200rpm kontra 5400rpm-diskar. Värt att tänka på om man nu vill uppgradera till en större hårddisk är att även om en 7200-disk självklart blir lite snabbare så är det inte nödvändigtvis ett bra alternativ i alla lägen. En 7200-disk blir klart varmare än en 5400-disk så om ni inte använder applikationer som jobbar mycket mot hårddisken så kan det vara ett bättre alternativ att köpa en 5400-disk.

  • Medlem
  • Falköping
  • 2014-01-28 14:10
Ursprungligen av kenjon:

CarbonCopyCloner t ex
Carbon Copy Cloner - Home

Är det bara klona hela befintliga disken o byta plats på dem? Låter för enkelt att va sant:)

Ursprungligen av streith:

Är det bara klona hela befintliga disken o byta plats på dem? Låter för enkelt att va sant:)

Jo, så enkelt är det.

Det enda du måste se till är att den nya disken är rätt formaterad först. Om vi förutsätter att det är en Mac med Intel-processor, så ska det vara partitionstabell GUID, och filsystem Mac OS Extended. (journalförd eller icke-journalförd spelar ingen roll i det här sammanhanget). Om det skulle råka vara en gammal PowerPC-processor, så ska partitionstabellen vara Apple Partition Map.

Sen är det bara att klona, och byta plats.

Efter kloningen kan du ju prova att boota från den nya disken, innan du byter plats på diskarna. Bara för att säkerställa att kloningen har fungerat.

  • Medlem
  • Falköping
  • 2014-01-28 20:31
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, så enkelt är det.

Det enda du måste se till är att den nya disken är rätt formaterad först. Om vi förutsätter att det är en Mac med Intel-processor, så ska det vara partitionstabell GUID, och filsystem Mac OS Extended. (journalförd eller icke-journalförd spelar ingen roll i det här sammanhanget). Om det skulle råka vara en gammal PowerPC-processor, så ska partitionstabellen vara Apple Partition Map.

Sen är det bara att klona, och byta plats.

Efter kloningen kan du ju prova att boota från den nya disken, innan du byter plats på diskarna. Bara för att säkerställa att kloningen har fungerat.

Kalas! macbook pro 2012 det handlar om.
Tack för tippsen

  • Medlem
  • Falköping
  • 2014-01-29 08:20
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, så enkelt är det.

Det enda du måste se till är att den nya disken är rätt formaterad först. Om vi förutsätter att det är en Mac med Intel-processor, så ska det vara partitionstabell GUID, och filsystem Mac OS Extended. (journalförd eller icke-journalförd spelar ingen roll i det här sammanhanget). Om det skulle råka vara en gammal PowerPC-processor, så ska partitionstabellen vara Apple Partition Map.

Sen är det bara att klona, och byta plats.

Efter kloningen kan du ju prova att boota från den nya disken, innan du byter plats på diskarna. Bara för att säkerställa att kloningen har fungerat.

Kan ha klantat mig här! Carbon cloner fråga om disken skulle användas som startdisk och något om återställnings plats efter valt Mac hd som källa o nya disk som mål. Tacka nej till det. Är det bara göra om göra rätt?

1
Bevaka tråden