Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny version av Mac OS X: Mountain Lion kommer i sommar

Tråden skapades och har fått 303 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-02-16 14:43

Enligt Macworld så kommer det en nya version av OS X i sommar.

Hands on with Apple's new OS X: Mountain Lion | Macworld

Följer up "Back to Mac" filosofin från Lion.

Ser riktigt intressant ut. Gillar att ersätta iChat med Messages så det blir enkelt att skicka "sms" från datorn till en telefon...

MacOS X 10.8 Mountain Lion kommer i sommar

Jag har inte läst in mig så mycket på det än o det första jag såg om det var en preview på Engadget.com som jag först trodde var ett skämt av nåt slag eller en dröm :/. På Apples sida finns dock en länk till den nästa versionen av MacOS X, kallad Mountain Lion

Läs mer här på Apple.com: Apple - OS X Mountain Lion. Innovation comes back to the Mac.

På Engadget: Apple OS X Mountain Lion (10.8) in-depth preview -- Engadget

Vad jag sett av Engadgets artikel så kan Mountain Lion vara för Lion vad Snow Leopard var för Leopard - en halvstor uppdatering

Det kändes viktigare att snabbt få ut en notis här än att sätta mig o ögna genom allt

Och ändå var du inte först.

Ursprungligen av Capeman:

Och ändå var du inte först.

kunde ge mig... på det

Snabbt uppsnappat! Detta bör vara i Notiserforumet tycker jag.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-02-16 15:09
Ursprungligen av Capeman:

Snabbt uppsnappat! Detta bör vara i Notiserforumet tycker jag.

Ber om ursäkt - inte ofta jag startar trådar och trodde att det gick under detta forum. Någon moderator får gärna flytta tråden så det hamnar rätt...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-16 14:51

Apple gör en Mountain Lion, en förbättrad Lion. Samma historia som Leopard och Snow Leopard. Undrar hur prissättningen kommer att se ut framöver? Gratis uppdateringar via Mac Apps Store eller samma billiga priser som tidigare.

Edit: Läste lite noggrannare. "Paid Update".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-16 15:09

Alltså, vem såg det här komma? Någon som hittat något om Mountain Lion Server?

Någon som får ned betan på Message?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2012-02-16 15:10
Ursprungligen av acke:

Alltså, vem såg det här komma? Någon som hittat något om Mountain Lion Server?

Någon som får ned betan på Message?

"Our apologies but there was an unexpected error with the application. This problem has been noted, and an email has been sent to the administrators. Please check back in a few hours to try the download again."

Bara att försöka om par timmar igen... :/

Ursprungligen av acke:

Alltså, vem såg det här komma? Någon som hittat något om Mountain Lion Server?

Nej detta var helt "out of the blue"... Inte sett något om serverversionen ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-16 15:13

Fina funktioner I guess men de där vill jag inte betala allt för mycket för. I alla fall inte det jag sett hittills.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-02-16 15:19
Ursprungligen av acke:

Fina funktioner I guess men de där vill jag inte betala allt för mycket för. I alla fall inte det jag sett hittills.

För oss som fortfarande sitter med snow leopard blir det ju perfekt att hoppa direkt till mountain lion och skippa lion

Artikel: OS X 10.8 Mountain Lion släpps överraskande till utvecklare

Jag har inte fått nåt mail om betan än iaf.

Och så här ser det ut när man ska logga in på Apple Developer:

Kommer nog att kosta som Lion skulle jag tro. Dessutom misstänker jag att det finns "under the hood"-förbättringar som de inte pratar om än.

Klippt från Gruber:

Citat:

Apps have been renamed for cross-OS consistency. iChat is now Messages; iCal is now Calendar; Address Book is now Contacts. Missing apps have been added: Reminders and Notes look like Mac versions of their iOS counterparts. Now that these apps exist for the Mac, to-dos have been removed from Calendar and notes have been removed from Mail, leaving Calendar to simply handle calendaring and Mail to handle email.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-16 15:21
Ursprungligen av Capeman:

Klippt från Gruber:

Åh, det gillar jag.

Saker jag hoppas på som är under the hood:
Nytt filsystem
Upplösningsoberoende GUI, dvs 2x grafik.

Ursprungligen av acke:

Åh, det gillar jag.
Nytt filsystem.

Ja snälla, det är verkligen på tiden.
MS verkar gå den vägen också.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-02-16 16:29
Ursprungligen av acke:

Åh, det gillar jag.

Saker jag hoppas på som är under the hood:
Nytt filsystem
Upplösningsoberoende GUI, dvs 2x grafik.

Kan du, möjligtvis i PM, förklara närmre vad detta innebär? Jag vet att jag har läst om detta tidigare någonstans men minns inte riktigt hur det låg till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-16 16:38
Ursprungligen av zinned:

Kan du, möjligtvis i PM, förklara närmre vad detta innebär? Jag vet att jag har läst om detta tidigare någonstans men minns inte riktigt hur det låg till.

Hej, hinner inte det men kolla tex här: Mac OS X Lion Building in Support for Super High Resolution 'Retina' Monitors - Mac Rumors och här: THE ELABORATED - by Tim Ricchuiti - Consider the Retina Display

Ursprungligen av Capeman:

Klippt från Gruber:

Mera:

Citat:

The recurring theme: Apple is fighting against cruft — inconsistencies and oddities that have accumulated over the years, which made sense at one point but no longer — like managing to-dos in iCal (because CalDAV was being used to sync them to a server) or notes in Mail (because IMAP was the syncing back-end). The changes and additions in Mountain Lion are in a consistent vein: making things simpler and more obvious, closer to how things should be rather than simply how they always have been.

Dags att städa upp inkonsekvenser och udda saer - I like!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-16 15:19

Några småsaker:
• Verkar som att man ska kunna synka Accounts i iCloud.
• Man kan ställa in vilka nedladdade program som ska kunna köras, Gatekeeper.
Bara Mac App Store
Mac App Store och pålitliga utveckare
Alla

Det är helt klart värt att gå in på Grubers sida och läsa om hans privata keynote med Schiller:

Daring Fireball: Mountain Lion

Apple post-Jobs är verkligen annorlunda.

Några kommentarer från folk på twitter:

"Apple isn't "making OS X more like iOS." It's bringing smart features to iOS first since that's where the insane growth is."

"So looks like Growl is being Sherlocked."

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-02-16 15:33

Det var för mig verkligen oväntat att ett Mountain Lion skulle dyka upp redan, med release senare i sommar. Första posten på Twitter trodde jag var ett dåligt skämt. Kul att nya saker är på gång.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-16 15:34

Det hade ju varit sjukt smidigt att kunna läsa och skicka iMessage/Sms i datorn. Det här ser jag fram emot

Ursprungligen av Album:

Det hade ju varit sjukt smidigt att kunna läsa och skicka iMessage/Sms i datorn. Det här ser jag fram emot

Man kan nog dra det till att det är smått barockt att apple inte erbjudit det förrän nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-16 15:45
Ursprungligen av eskimo:

Man kan nog dra det till att det är smått barockt att apple inte erbjudit det förrän nu.

Fast bättre sent än aldrig Jag vill med få ner betan av Message.

Ursprungligen av Album:

Fast bättre sent än aldrig Jag vill med få ner betan av Message.

Det finns en direktlänk i tråden som handlar just om Messages-betan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-16 16:00
Ursprungligen av Capeman:

Det finns en direktlänk i tråden som handlar just om Messages-betan.

Jag såg det för en stund sedan. Tack

Bevaka tråden