Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Forumvärdar vs moderatorer

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Många har säkert redan läst min krönika:
http://www.99.se/artiklar/2751-kronika-slut-pa-projekt-kunskapsdatabas.html

Där skriver jag:

Citat:

Under våra moderatormöten har jag liknat 99mac vid en jättestor sal där intresserade av Mac, iPod, iPhone och iPad samlas för att diskutera gemensamma intressen och få svar på frågor. Salen innehåller bord (forum) för olika intressen. Medlemmarna sätter sig vid borden och kan lyssna till det som diskuteras och komma med egna åsikter. Det är trevligt.

Vid varje bord kommer vi i framtiden ha forumvärdar som hälsar nya gäster välkomna, inspirerar och motiverar folk att delta i diskussionerna, kommer med egna inspel och berättar om egna upplevelser. Forumvärdarna motiverar gäster att stanna, fascineras och att komma tillbaka ofta.

Forumvärden ska naturligtvis se till att en överförfriskad gäst leds från bordet för att ta ett varv runt huset men varje gång det sker ska vi se det som ett misslyckande, det ska aldrig behövas.

För att förtydliga ovanstående något:

Jag är perfekt som Forumvärd för forumet "företagande" som exempel. Jag är intresserad av ämnet, jag kan enormt mycket om ämnet och jag har startat många trådar i just det forumet. Jag svarar ofta i andras trådar och ställer motfrågor.

Att vara forumvärd är en hobby som innebär att man lär känna människor, man fördjupar sig om ämnet och kanske också blir en mini-kändis inom just det området. Som forumvärd hittar man intressanta ämnen och startar nya trådar. Den huvudsakliga uppgiften är att aktivera och stimulera medlemmar.

Tyvärr har vi varit dåliga på just detta tidigare - vi har haft en plan som fokuserat på traditionellt moderatorarbete (flytta trådar - hänvisa - rätta) som gjort att vi haft en väldigt ordnad sajt men lite aktivitet och social interaktion.

Jag planerar att sätta ihop en liten guide för kommande forumvärdar i veckan. Och jag tänkte att vi forumvärdar skulle äta middag ihop. Den 4:e Maj. I Stockholm

Senast redigerat 2012-02-04 10:51
Ursprungligen av Björnström:

...därför har vi upplöst hela moderatorteamet idag...

Ja, jag upptäckte precis att alla moderatorbehörigheter var borta. Här går det undan...

Så forumet ska köras helt omodererat fr.o.m. nu? Trots att forumvärdarna inte är utsedda ännu?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, jag upptäckte precis att alla moderatorbehörigheter var borta. Här går det undan...

Så forumet ska köras helt omodererat fr.o.m. nu? Trots att forumvärdarna inte är utsedda ännu?

Det var du som eldade på mig

Helt omodererat kan det väl inte bli med mig och Adrian på plats.

Ursprungligen av Björnström:

...Helt omodererat kan det väl inte bli med mig och Adrian på plats.

Hur många obehandlade rapporteringar finns det just nu? 20? 30? 40?

Jag kan köpa att ni numera släpper igenom mer offtopic, och att ni tillåter flera parallella trådar om samma sak.

Men trådar som ligger i fel forum, och dåliga trådrubriker - de sakerna tycker jag att ni borde fixa när ni får in rapporteringar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Hur många obehandlade rapporteringar finns det just nu? 20? 30? 40?

Jag kan köpa att ni numera släpper igenom mer offtopic, och att ni tillåter flera parallella trådar om samma sak.

Men trådar som ligger i fel forum, och dåliga trådrubriker - de sakerna tycker jag att ni borde fixa när ni får in rapporteringar.

Det finns inga alls. Du är jätteduktig på att rapportera och jag har prickat av dom en efter en. I 80% av fallen tycker jag som du/ni men det finns tillfällen då jag inte tycker det är motiverat att ingripa.

Fortsätt rapportera - ni gör en stor skillnad!

Ursprungligen av Björnström:

...jag har prickat av dom en efter en...

Ja, jag ser att en del av dem är åtgärdade nu. Men några av dem har ju legat i flera dagar, och det tycker jag är alldeles för lång tid.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-16 11:30
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, jag ser att en del av dem är åtgärdade nu. Men några av dem har ju legat i flera dagar, och det tycker jag är alldeles för lång tid.

Du har delvis rätt Jesper men lugn i båten nu, vi behöver väl inte piska upp stämningen i onödan, från det utgångsläget vi hade för några veckor sedan har dramatiska positiva förändringar ägt rum.

Viktigare att vi försöker se framåt och tänka positivit, och inte titta bakåt och fastna i negativa aspekter.

Alla är vi väl överens om att det känns minst 100 % trevligare att komma hit igen, nu när siten lever lite igen

Allt kan inte ske på en dag eller ens två dagar från det utgångsläget vi hade med en nära intill dött intresse för siten.

I dagens läge är det då helt rätt från Martins sida att fokusera på rätt saker, dvs få igång diskussionerna och få fram forumvärdar, vilket jag tycker han gör strålande från mitt perspektiv.

Sedan kan ju dessa nya forumvärdar flytta trådar till rätt forum och ändra rubriker i "smyg" bäst dom vill, så alla blir mer eller mindre nöjda - svårt att få alla nöjda med 80000 medlemmar

Ursprungligen av CUBEIS:

...lugn i båten nu, vi behöver väl inte piska upp stämningen i onödan...

Jag piskar inte upp någon stämning. Jag uttrycker bara en åsikt. Jag tycker att 3-5 dagar för att flytta en tråd eller förtydliga en rubrik är på tok för lång tid.

Sånt fixade jag och Capeman på max några timmar. Ofta gick det så snabbt som några minuter, men det är ju inget krav.

Ett genomsnitt på ett 2-3 timmar, och max 12 timmar - det tycker jag är en rimlig nivå.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2012-02-16 13:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag piskar inte upp någon stämning. Jag uttrycker bara en åsikt. Jag tycker att 3-5 dagar för att flytta en tråd eller förtydliga en rubrik är på tok för lång tid.

Sånt fixade jag och Capeman på max några timmar. Ofta gick det så snabbt som några minuter, men det är ju inget krav.

Ett genomsnitt på ett 2-3 timmar, och max 12 timmar - det tycker jag är en rimlig nivå.

Jag tycker att 99mac äntligen känns lite mer som förr. Roliga trådar har dykt upp, och dryga robot-liknande modereringar försvunnit. Att en tråd ligger i fel forum ett par dagar är ingenting jämfört med den trista stämningen som var här för så lite som två veckor sedan.

Ursprungligen av Ree_Tab:

...dryga robot-liknande modereringar försvunnit...

Dryga? Nej, de var bara informativa och sakliga.
Robot-lika? Ja, kanske. Det blev väl en del standardformuleringar.

Och en liten reflektion kring modereringskommentarerna:
- Tidigare har det varit ett jäkla liv om detta. Man krävde att moderatorerna skulle skriva en kommentar till minsta lilla åtgärd. Ingenting fick göras i det tysta.
- Nu sker modereringarna helt i det tysta, och helt plötsligt så tycker alla att detta är bra.
- Lite konstigt att opinionen kan vända så tvärt.

Ursprungligen av Ree_Tab:

...den trista stämningen som var här för så lite som två veckor sedan...

Ja, vi (dvs de tidigare moderatorerna) har under många månader efterlyst en högre närvaro av ledning och utvecklare. Nu är de här, och de skapar massor av nya trådar, och de gör regelbundna uppdateringar. Så som det borde vara. Och det är ju jättebra att det uppskattas. Då funkade ju vårt tjat till slut.

Att jag tycker att den ökade närvaron borde fokuseras mer på Mac-delen av forumet, än på Loungen - det är en helt annan sak. Men bortsett från det så är det ju såklart jättekul att här har blivit lite mer liv och rörelse.

Senast redigerat 2012-02-16 14:13

Imorgon presenterar vi en ny "veckans medlem" och Guru här på 99mac!

Jag återkommer till den här tråden nu efter några veckor och säger:

Behövs det inte en liten "vaktmästare" här trots allt?

- Många trådar ligger i totalt fel forum.
- Många trådar har fullständigt tokiga eller intetsägande rubriker, som inte säger ett dugg om vad frågan egentligen gäller.
- Det finns massor av fall där samma diskussion pågår i flera parallella trådar.

Och det rapporteras, men oftast blir det ingen åtgärd på rapporteringarna.

Jag köper att det inte ska vara så strikt modererat som det var tidigare.
Jag köper att modereringarna numera ska göras i det tysta, inga "/Mod"-signaturer så långt ögat når.
Men jag köper inte den oordning som råder, och som verkar öka. Det är så onödigt.

Kan ni inte anlita en "moderator light", som snabbt flyttar trådar till rätt forum, förtydligar rubriker, och slår ihop dubbletter. Inga andra typer av modereringar. Inga andra befogenheter. Och naturligtvis helt anonymt och tyst, helt utan "/Mod"-kommentarer, så som ni vill att det ska vara nu.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag återkommer till den här tråden nu efter några veckor och säger:

Behövs det inte en liten "vaktmästare" här trots allt?

- Många trådar ligger i totalt fel forum.
- Många trådar har fullständigt tokiga eller intetsägande rubriker, som inte säger ett dugg om vad frågan egentligen gäller.
- Det finns massor av fall där samma diskussion pågår i flera parallella trådar.

Och det rapporteras, men oftast blir det ingen åtgärd på rapporteringarna.

Jag köper att det inte ska vara så strikt modererat som det var tidigare.
Jag köper att modereringarna numera ska göras i det tysta, inga "/Mod"-signaturer så långt ögat når.
Men jag köper inte den oordning som råder, och som verkar öka. Det är så onödigt.

Senaste veckan har vi fått 57 rapporterade trådar & inlägg varav 36 rapporterats av dig och Capeman. I många fall har jag bedömt att det inte behövs någon åtgärd men jag har gått igenom alla rapporter.

Jag tror på en kombination av att ha en "moderator light" funktion samtidigt som vi måste fortsätta slå ihop forum. Om medlemmar postar trådar fel beror det troligen på att vi gjort uppdelningen fel från början. Det finns några få forum som genererar dessa felpostningar som vi borde se över gemensamt.

Och vad hände med "Veckans medlem"? Blev det bara två, och sen tappade man intresset för den idén?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-08 12:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och vad hände med "Veckans medlem"? Blev det bara två, och sen tappade man intresset för den idén?

Det fanns bara två som förtjänade det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-08 13:01
Ursprungligen av Yes:

Det fanns bara två som förtjänade det

Haha, nja

Det finns många intressanta personer på 99mac som bidrar med kunskap och trivsamhet. Vore kul om vi fick se lite fler Veckans medlem, bland rävarna som hänger här dagligen finns säkert tillräckligt många för att fylla resten av året.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och vad hände med "Veckans medlem"? Blev det bara två, och sen tappade man intresset för den idén?

Vi som är lite härdade vet hur det brukar kunna rinna ut i sanden...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och vad hände med "Veckans medlem"? Blev det bara två, och sen tappade man intresset för den idén?

Det har hunnit bli tre så här långt!
http://www.99.se/artiklar/kategori/12-veckans-medlem.html

99mac är fullt av spännande medlemmar så det kommer bli fler. Adrian är vår huvudsakliga redaktör men han har fokuserat på Apple-nyheter nu när det varit så mycket kul som lanserats och jag har varit borta några dagar.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och vad hände med "Veckans medlem"? Blev det bara två...

Ursprungligen av Björnström:

Det har hunnit bli tre så här långt!

Om man söker på "veckans medlem" så får man inte upp Peter Watz-artikeln. Det nämns ingenstans i den artikeln att han är veckans medlem. Han presenteras bara som Filemaker-guru.

Därför skrev jag att det var två.

Nu är det ganska länge sedan jag såg att en rapportering faktiskt har blivit åtgärdad...

Så stryk forumreglerna, och ta bort alla forumdelar, och så kör vi på ett enda forum för alla trådar, helst med intetsägande rubriker på alla trådarna också. Det går ju bra nu...

(OBS! Detta är inte så allvarligt menat som det kanske låter. Lite medvetet tillspetsat för att försöka framkalla en reaktion.)

(Se även inlägg #12 i den här tråden)

Senast redigerat 2012-03-11 23:48

Känns lite som om vi är tillbaka i den gamla hederliga blackouten igen, eller?

Ursprungligen av Capeman:

Känns lite som om vi är tillbaka i den gamla hederliga blackouten igen, eller?

Uppmuntran fungerar bättre tror jag

Jag har varit i Berlin några dagar (är delvis pappaledig) och har inte haft möjlighet att 99mac:a på några dagar. Men alla rapporterade trådar är genomgångna och det kommer hända en del kul denna vecka!

Ursprungligen av Björnström:

Uppmuntran fungerar bättre tror jag

Jag har varit i Berlin några dagar (är delvis pappaledig) och har inte haft möjlighet att 99mac:a på några dagar. Men alla rapporterade trådar är genomgångna och det kommer hända en del kul denna vecka!

Jag är ledsen, men vi som faktiskt varit med ett tag och bidragit mest här känner oss nog ganska överkörda och har ledsnat litegrann. När idén med att sparka ut de moderatorer som fanns kvar (läs: Jesper) förverkligades tyckte i alla fall jag att forumet hamnade i kaos och anarki (OBS! Raljerar.). Kvällen när Apple släppte nya iPad var inte gullig på 99.se utan moderering. Men det är ju bra att veta att ens rapporteringar i de flesta fall inte leder till någon åtgärd, för då kan man ju sluta lägga tid på det.

Ja, jag är lite bitter över vart forumet är på väg, och med feber har jag rätt att vara lite extra grinig!

Ursprungligen av Capeman:

Jag är ledsen, men vi som faktiskt varit med ett tag och bidragit mest här känner oss nog ganska överkörda och har ledsnat litegrann. När idén med att sparka ut de moderatorer som fanns kvar (läs: Jesper) förverkligades tyckte i alla fall jag att forumet hamnade i kaos och anarki (OBS! Raljerar.). Kvällen när Apple släppte nya iPad var inte gullig på 99.se utan moderering. Men det är ju bra att veta att ens rapporteringar i de flesta fall inte leder till någon åtgärd, för då kan man ju sluta lägga tid på det.

Ja, jag är lite bitter över vart forumet är på väg, och med feber har jag rätt att vara lite extra grinig!

Vad sägs om att vi hörs på telefon i slutet på veckan när din feber gått över? Tror vi båda egentligen vill ungefär samma sak nämligen?

Ursprungligen av Björnström:

Vad sägs om att vi hörs på telefon i slutet på veckan när din feber gått över? Tror vi båda egentligen vill ungefär samma sak nämligen?

Ja om du vill så kan vi göra det. Har dock tenta på lördag, så innan dess blir lite tight.

Ursprungligen av Capeman:

Ja om du vill så kan vi göra det. Har dock tenta på lördag, så innan dess blir lite tight.

Då spikar vi måndag nästa vecka? Jag skickar ett PM

Ursprungligen av Björnström:

Uppmuntran fungerar bättre tror jag

Nej det gör det inte. Sheriffen, detta har du kört med förrut och nu håller inte "det kommer snart" ens en dag för mig.

Jag slängde all mail du skickade i och med förändringen på sidan samma sekund jag såg överskriften. Detta på grund av att du inte har mitt förtroende längre.

Jag saknar moderatorer som ifrågasätter mina rapporterade inlägg.

Ursprungligen av illerG:

Nej det gör det inte. Sheriffen, detta har du kört med förrut och nu håller inte "det kommer snart" ens en dag för mig.

Jag slängde all mail du skickade i och med förändringen på sidan samma sekund jag såg överskriften. Detta på grund av att du inte har mitt förtroende längre.

Jag saknar moderatorer som ifrågasätter mina rapporterade inlägg.

Ok. Jag vet inte riktigt vad jag ska svara mer än "tråkigt!".

Jag tror att om vi möttes i ett vanligt rum och tog en kaffe skulle vi säkert reda ut allt på tio minuter. Att skriva i forumet är ett klumpigt sätt att mötas som leder till missförstånd ibland.

Senast redigerat 2012-03-12 15:49

Jag personligen tror inte på forumvärdar.
De kan hålla sig bland kategorierna ändå.

Det lilla som fick en att rapportera trådar innan oberoende skäl finns inte ens kvar. Varför skall jag bry mig när ingen annan gör?

Nej tillbaka med moderatorerna, de behövs!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-12 17:02

Samtidigt har jag förståelse för båda sidorna, men jag tycker fortfarande att man måste ge det hela lite tid, och se om en mellanväg mellan hård moderering och forumvärdar är det vi söker.

Snälla ni slappna av lite jag tycker att det stormar i ett vattenglas nu. Ge det hela lite tid fram till sommaren åtminstone.

Uppmuntran ska man inte se ner på det kan flytta berg ibland

Samtidigt kan det väl inte vara så svårt att blunda eller surfa in på en annan site, om man mår så illa av att trådar ligger lite fel, och knasiga rubriker föreligger.

Facebook är väl fortfarande öppet ?

Jag blir lite ledsen när man underförstått förtalar den som tar initiativet till positiva förändringar, som samtidigt äger siten.

Vi har alla liv utanför denna site men ibland börjar man ju undra

Bevaka tråden