Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på det här problemet med hur jag ska göra mina backuper i framtiden. Hittills har jag använt CD-R, men det är dags att omvärdera.

CD-R: Fram till jul är det fortfarande ganska billigt, sådär 5 spänn styck i nån slags mellankvalitet, ner under 4 för mycket tvivelaktig kvalitet. Problem: 1) Hur länge håller de? 2) Efter jul lär de bli en bra bit dyrare.

Hårddiskar: Vanliga hårddiskar är så billiga per meg att de håller på att komma under CD-R! De drabbas så vitt jag vet inte av Stim-skatter, och tar mycket mindre plats att rada upp i bokhyllan.

DVD: Blir väl lite billigare per meg och tar mindre plats än CD, men... är det nån framtid?

Band? Nåt annat?

Hur mycket data är det? Får det plats på en Pocketdrive så är det inget snack - en sån ska du ha!

Jag har satt upp varsin Lacie Pocketdrive på jobbet. De finns upp till 60 gig. Lacie har även ett gratis backupprogram som är ett klick i Dock så lägger den till ändrade filer och tar bort de du tagit bort i rooten så att säga.

Pocketdriven får plats i innerfickan på jackan så du kan ha den med överallt och vad som än händer med datorn hemma så behöver du bara närmsta mac med firewire eller usb för att nå filerna.

Jag har fått formatera om min 1 gång under 1,5 års användning men vaddå? Det är ju bara kopior på den. Nästa gång får jag göra backup på rubbet men det är ju en engångsgrej. Normalt tar en backup samma tid som det tar mig att ta på ytterskorna. Sen matar jag ut disken, lägger i väskan och sätter maskinen i vila.

...och precis när jag skrivit detta så slår det mig att du pratar om arkivering... backup för mig är kopior man tar löpande för att inte tappa data vid eventuell force majeur.

My bad.

Tja, jag talar nog om bådadera. I båda faller krävs stora lagringsutrymmen. Men du har rätt, jag talade nog mest om arkivering, även om jag tar backuper också på CDR. En fånig grej med det för min del är att jag har en ovana att blanda arkiv-CD med backkup-CD.

Rena löpande backuper borde man ju göra på CD-RW, för man behöver ju bara kanske två steg bakåt.

När det gäller Stim-skatten så tycker jag att just den (enligt tidningsartikel) stora höjningen på CD-RW är allra fånigast, just för att det är ett backupmedium, nånting man använder för det löpande. Det lägger man väl inte sin favoritmusik på?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
När det gäller Stim-skatten så tycker jag att just den (enligt tidningsartikel) stora höjningen på CD-RW är allra fånigast, just för att det är ett backupmedium, nånting man använder för det löpande. Det lägger man väl inte sin favoritmusik på?

Var kan man läsa mer om detta med höjda skatter på CDR?
Hittade inget på stim.se

  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 22:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Var kan man läsa mer om detta med höjda skatter på CDR?
Hittade inget på stim.se

Hur som helst kommer du att kunna läsa det här när något är beslutat.
CopySwede är organistationen som hanterar kassettersättningen.

Registrera er här som "professionell användare" och slipp avgiften.
OBS! Fungerar bara från vissa seriösa leverantörer. Köper du på OnOff eller liknande, får du pengarna i efterhand.

Alla som hanterar CD-R, DVD-R eller liknande media i arbetet slipper alltså kassettersättningen om man är registrerad hos CopySwede.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Tja, jag talar nog om bådadera...

Skaffa en Pocketdrive i passande storlek för de löpande säkerhetskopiorna. Pocketdrive finns från 20 till 60 gig. Det där dribblet med CD-RW kommer du att fundera på länge varför du höll på med. Du kommer att få tid över för ytterligare en hobby.

Håller med om det.

Men en sidofundering är om det inte är dags att skippa CD-skivorna för arkiveringen också, och arkivera på ett par stora hårddiskar i stället. Nackdelen är att en trasig disk kan göra att man tappar väldigt mycket, medan en repa i en CD inte är en så stor katastrof.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-27 10:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Håller med om det.

Men en sidofundering är om det inte är dags att skippa CD-skivorna för arkiveringen också, och arkivera på ett par stora hårddiskar i stället. Nackdelen är att en trasig disk kan göra att man tappar väldigt mycket, medan en repa i en CD inte är en så stor katastrof.

Varken Pocketdrive eller andra magnetiska diskmedia duger för långtidsförvaring, men är perfekta för sääkerhetskopian.
Allra värst var det för dem som arkiverade på SyQuest. Tre år på hyllan och allt var borta. Synd och skam att inte Iomegas Bernoulli slog igenom. Den hade funkat.
Precis som Täpp skriver så tröttnar man på CD-mediat. Skulle du av någon anledning ändå välja det; kör på Verbatims Data-Life Plus. Skivorna som Riksarkivet använder eftersom de är de enda som har "garanterad" livsslängd. 40 år i det här fallet.

Ett band är absolut bästa arkiveringsmedia om man har större mängder och vill fylla på efter hand. Använd gärna en standard där du vet att det finns läsarmekanismer i framtiden. Typ AIT, DLT och i viss mån DDS. AIT1-drivirna har blivit grymt billiga.
Jag plockade förra månaden upp filer från DDS-band som hade legat i en skräpig låda sedan 1992. Det var inga som helst problem. Alla filer intakta.

Jag tror att du skall separera din säkerhetsbackup och arkivering. Är det snålläge; luta dig åt arkiveringshållet även om det blir bökigare. Du vill ju trots allt ha kvar informationen några år senare.

Man ska, enligt vad jag har hört, kunna koppla in en vanlig video till datorn på nåt vänster och lagra upp till 6 Gig på varje band… kanske kan vara värt att undersöka om man vill ha en budgetvariant…

  • Oregistrerad
  • 2003-06-27 10:30

Jag har hittils arkiverat allt viktigt på dubbla cd-r. Nu har jag dock gått över till dubbla dvd-r då detta blir så mycket billigare och går betydligt snabbare. Då jag hobby-fotar en hel del digitalt blir det lätt några gigabyte bilder i veckan.
Men min fråga är också: är dvd-r lika säkert eller kanske rent av säkrare än cd-r i längden?

just nu kör jag med DVD-R för både backup och arkivering, men jag har funderat på HD slädar eller liknande....
som sagts innan, hårddiskar börjar bli löjligt billigt, man får 120 Gb snabb disk för ca 1.100 inkl.moms, och det är i nivå med vad man lägger på DVD-R skivor....

men det är ändå skönt att ha DVD-R som media, på HD så kan man skriva över filer av misstag, den grejen finns ju liksom inte med DVD skivorna...

så jag vet inte riktigt vad jag ska rekommedera, men att stega upp från CD-R till DVD eller HD är ju bättre i vilket fall som helst...
både DVD och HD har ju för- och nack-delar, det är bara att sätta sig o fundera på hur man vill jobba med backup.

lycka till

M

  • Medlem
  • 2003-06-27 11:17

Har du gått om pengar och det är mycket data, så köp en extern liten hd som du kan bära runt på. Då har du alltid med dig sakerna till t. ex. till jobbet eller någon vän.

Själv använder jag ofta min ipod för backup.

Har du en DV-kamera kan DV Backup vara ett alternativ. Har inte provat det själv, men det verkar ganska coolt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-27 12:16

Lagringsmedia i all ära, men vi får inte glömma att för att ta en backup/arkivering krävs:

- En programvara...
- Ett operativsystem...
- En dator...

..som alla skall fungera tillsammans och finnas till hands under den tid av år man *kan* vara i behov av att återfå sina data.

Lägg där till alla de programvaror som du använt till att producera all den data du tar backup på.

Så för att säkerställa att de backuper/arkiveringar man gjort skall kunna återskapas, krävs att man löpande säkerställer att rätt utrustning och kunnande finns...

Bara en tanke,

-T

Citat:

Skrevs ursprungligen av Torkel
Lagringsmedia i all ära, men vi får inte glömma att för att ta en backup/arkivering krävs:

- En programvara...
- Ett operativsystem...
- En dator...

..som alla skall fungera tillsammans och finnas till hands under den tid av år man *kan* vara i behov av att återfå sina data.

Lägg där till alla de programvaror som du använt till att producera all den data du tar backup på.

Så för att säkerställa att de backuper/arkiveringar man gjort skall kunna återskapas, krävs att man löpande säkerställer att rätt utrustning och kunnande finns...

Bara en tanke,

-T

En bra tanke dessutom.

Här på jobbet har vi "sparat" en gammal G3-dator med all dåtidens programvaror. Den står i ett hörn och startas någon gång per år för att plocka upp och konvertera en PageMaker 6-fil eller liknande.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-27 13:22

Jag antar, förutsätter och hoppas att alla vanliga bild-format som jpg och tiff kommer att finnas på marknaden under en lång tid framöver. Pdf verkar ju inte heller försvinna på ett bra tag så jag har börjat att göra pdf:r på alla trycksaker som jag gör och spara i ett samlat arkiv.
Layout-programmen uppdateras ju så ofta att det blir svårt att öppna bara ett år gamla trycksaker utan merarbete, så då är pdf utmärkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-27 14:37

Filformat är ju en sak, å mediet det är sparat på är ett annat.

- Hålkort
- Syquest 22/44
- Bernoulli
- Zip
- Jaz
- 5,25":s disketter
- 3,5":s disketter 400/800/1,44
- DAT
- Exabyte
- DLT
- AIT
- CDRW/CDR/DVD-RW

Ja, listan kan göras hur lång som helst, men vad jag vill komma fram till är att vad man än lagrat sina alster på, så är backupen värdelös om man inte har utrustning som klarar att läsa tillbaka informationen ifråga.

-T

Som Torkel skriver: Har man inte spelaren, så är mediet onåbart, hur bra det än må vara...
En räddare i nöden om man har prylar på gamla lagringsmedier men inte de gamla apparaterna:
Johan Thelin, 0176/239079.
Killen är eg filmare, men dessutom medieentusiast av det större slaget, och han har lyckats samla på sig ett smått otroligt förråd med gamla, men uppfräschade och fungerande mojänger. Trådbandare, 60-tals VCR, 8mm-projektorer, 78-varvsspelare, utdöda dataprog och gamla datorer av diverse märken...
Han har glatt många!

1
Bevaka tråden