Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro hittar inte hårddisken

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min macbook pro 3.1 A1226 hittar inte hårddisken.

I skivverktyg finns bara DVD. Det går bra att starta från extern hårddisk.
Har provat flera olika SATA diskar...
Samt annat hårddisk-kablage.
Nån som känner igen symptomet?

  • Medlem
  • Västervik
  • 2012-02-15 12:30

Prova med o starta från installations dvd;n och sedan skivverktyg, gör en genomgång av skivan.
Funkar det inte, byt hårddisk. Har fått göra det på en macbook pro för en tid sedan, symptomen var likt det du beskriver.:)

Det låter som att din hårddisk har gjort sitt. Dags att köpa SSD?

som jag brukar säga .. det är inte frågan om OM en hårddisk dör .. utan NÄR !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-15 14:09
Ursprungligen av gotfredsen:

som jag brukar säga .. det är inte frågan om OM en hårddisk dör .. utan NÄR !

Tänk vad folk skulle göra sig en tjänst om fler resonerade på det sättet.

ehum....

nu börjar tråden dra iväg...

Som sagt, jag har provat flera fungerande SATA diskar samma problem. Även en sprillans ny men då jag inte får upp i skivverktyget kan jag ju inte formatera den.

Har även provat kablage och disk från en annan fullt fungerande likadan MBP, samma resultat.
Tänkte i min enfald att någon skulle skicka en länk till en Firmware uppdatering...

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-02-15 19:36

Har du möjlighet att koppla in en extern disk via USB och se om den dyker upp som den skall i Diskhanteraren ? För att kolla så att det inte är strul med själva applikationen osv. Starta om datorn, hålla inne "D" bör ta dig till deras diagnostikprogram och kör testerna där.

Det skadar inte att göra en Reset. Stäng av och ta ur batteri och strömförsörjning och tryck på "On" i typ 5 sekunder. Sen sätter du i batteri och ström igen och testar att boota.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-02-15 20:21

Kan det ha något att göra med kontakten till din interna HDD? I annat fall lär det var mjukvarurelaterat. Börja med att testa det Stefan Swales skrev.

Tack för alla tips... men felet kvarstår!

Har gjort allt av ovanstående fix o trix. Jag har bytt hdd-kabel, numera från två känt fungerande maskiner av samma modell.
Jag har provat flertalet SATA diskar både nya oformaterade och med fungerande fungerande system.

Fungerar och bootar fint från extern hårddisk, installations DVD startar så fint men i listan i Skivverktyg finns ingen SATA-disk bara Matshita DVDR UJ-857E

Drakfot skriver att man kan hålla ner D-tangenten.
Ska jag göra det med installationsskivan i eller USB-disken eller utan nåt av dessa?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2012-02-16 08:25
Ursprungligen av micthemac:

Drakfot skriver att man kan hålla ner D-tangenten.
Ska jag göra det med installationsskivan i eller USB-disken eller utan nåt av dessa?

Du behöver inte ha något media (CD/DVD eller extern hårddisk) i. Jag tror egentligen att det kvittar iom att detta diagnosverktyget ligger i datorns firmware (eller liknande, är osäker. Men skall inte vara lagrat på hårddisk vad jag vet).

1
Bevaka tråden